Hoofdredactioneel | Pluim

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Zijn bewondering voor de techniek, het plezier dat hij beleefde als hij ergens probeerde op te laden – een spannend jongensboek, zo leek het. Nissan verdient wat mij betreft nog altijd een pluim omdat het als een van de eerste autofabrikanten – zo niet de eerste – aandurfde om een volledig elektrische auto op de markt te brengen, waar anderen een soort surrogaathybride als elektrische auto probeerden te verkopen (‘Het is geen tank! Het is de range-extender!’). Och, had Nissan maar de moed gehad om het model sexy te maken, om het neer te zetten als hightech computer op wielen. Misschien was de tijd er nog niet rijp voor. Misschien werkte het juist tegen ze, dat de adepten hun ervaringen met EV’s deden voorkomen als barre tochten, in plaats van te doen alsof ze in de auto van de toekomst reden en de rest van de wereld gek was in plaats van zijzelf.
Hoe het ook zij: de elektrische auto heeft inmiddels wel zijn plek in de autobranche verworven, al is hun marktaandeel met 1,4 procent in de nieuwverkoop natuurlijk nog altijd schamel. Er zijn modellen met een hoger aandeel van de markt gehaald. Maar er is hoop. Het schattige autootje van Picnic, de Streetscooter van DHL; ook de bestelautomarkt laat zich steeds meer tot elektrisch verleiden. Nu nog even een aparte rijbaan voor zelfrijdende waterstofelektrische trucks en zelfrijdende elektrische auto’s en Nederland kan zich profileren als maatstaf voor de vereisten van modern vervoer. De branche zet met een MobiliteitsRAI, Bestelauto Expo en Ecomobiel alvast zijn beste beentje voor om de fleetmanagers van nu de toekomst te presenteren.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl

Hoofdredactioneel | Pluim | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Pluim

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Zijn bewondering voor de techniek, het plezier dat hij beleefde als hij ergens probeerde op te laden – een spannend jongensboek, zo leek het. Nissan verdient wat mij betreft nog altijd een pluim omdat het als een van de eerste autofabrikanten – zo niet de eerste – aandurfde om een volledig elektrische auto op de markt te brengen, waar anderen een soort surrogaathybride als elektrische auto probeerden te verkopen (‘Het is geen tank! Het is de range-extender!’). Och, had Nissan maar de moed gehad om het model sexy te maken, om het neer te zetten als hightech computer op wielen. Misschien was de tijd er nog niet rijp voor. Misschien werkte het juist tegen ze, dat de adepten hun ervaringen met EV’s deden voorkomen als barre tochten, in plaats van te doen alsof ze in de auto van de toekomst reden en de rest van de wereld gek was in plaats van zijzelf.
Hoe het ook zij: de elektrische auto heeft inmiddels wel zijn plek in de autobranche verworven, al is hun marktaandeel met 1,4 procent in de nieuwverkoop natuurlijk nog altijd schamel. Er zijn modellen met een hoger aandeel van de markt gehaald. Maar er is hoop. Het schattige autootje van Picnic, de Streetscooter van DHL; ook de bestelautomarkt laat zich steeds meer tot elektrisch verleiden. Nu nog even een aparte rijbaan voor zelfrijdende waterstofelektrische trucks en zelfrijdende elektrische auto’s en Nederland kan zich profileren als maatstaf voor de vereisten van modern vervoer. De branche zet met een MobiliteitsRAI, Bestelauto Expo en Ecomobiel alvast zijn beste beentje voor om de fleetmanagers van nu de toekomst te presenteren.

Luberto van Buiten, 
luberto@mobilitymedia.nl