Hoofdredactioneel | Makelaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Hoewel Leaseplan-ceo Tex Gunning enige maanden geleden nog riep dat de grote vloten zijn belangrijkste aandachtspunt zijn, lanceerde Leaseplan onlangs een campagne die vooral op de consumentenmarkt wordt ingezet. De focus ligt op Next Mobility, ofwel het aanbieden van verschillende mobiliteitsconcepten. Gericht op alle afnemers van mobiliteit, zowel zakelijk als particulier. Dat de auto daarin het middelpunt blijft, laat zich raden: daar zit immers het belangrijkste verdienmodel van de leasereus. Niet voor niets isTravelcard geen onderdeel meer van deze maatschappij en maakt MobilityMixx er nog altijd geen integraal onderdeel van uit. Dat laatste is toch een signaal van de positie die het OV inneemt in de plannen die zijn samengevat in de pay-off What’s Next? Nou, die ‘next’ is dus in ieder geval iets met een auto. Daar zit tegelijk een teer punt als we de ontwikkelingen in mobiliteitsconcepten alleen bij leasemaatschappijen neerleggen: juist omdat ze niet zomaar kunnen afstappen van de auto als onderdeel van die mobiliteitsmix. Hoe meer auto’s er worden ingezet, hoe groter de marge. Dat zou de ontwikkeling naar een volledig geïntegreerde mobiliteitsaanpak kunnen remmen. Maar om alle mobiliteitsvormen in een overzicht beschikbaar te maken, inclusief planning en betaling, is een hele uitdaging, blijkt bijvoorbeeld in het Stad Up project in Enschede (meer hierover op pagina 10). Hetzelfde geldt voor de fiscaliteit, die volgens de wagenparkbeheerders van de grootste vloten in Nederland (zie pagina 20) nog niet voldoet aan de wensen en eisen van het mobiliteitsbeleid van de toekomst. Wellicht wordt het tijd dat de mobiliteitsmanager zich opwerpt als ‘makelaar’ tussen vraag en aanbod.

Luberto van Buiten, luberto@mobilitymedia.nl

Hoofdredactioneel | Makelaar | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Makelaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Hoewel Leaseplan-ceo Tex Gunning enige maanden geleden nog riep dat de grote vloten zijn belangrijkste aandachtspunt zijn, lanceerde Leaseplan onlangs een campagne die vooral op de consumentenmarkt wordt ingezet. De focus ligt op Next Mobility, ofwel het aanbieden van verschillende mobiliteitsconcepten. Gericht op alle afnemers van mobiliteit, zowel zakelijk als particulier. Dat de auto daarin het middelpunt blijft, laat zich raden: daar zit immers het belangrijkste verdienmodel van de leasereus. Niet voor niets isTravelcard geen onderdeel meer van deze maatschappij en maakt MobilityMixx er nog altijd geen integraal onderdeel van uit. Dat laatste is toch een signaal van de positie die het OV inneemt in de plannen die zijn samengevat in de pay-off What’s Next? Nou, die ‘next’ is dus in ieder geval iets met een auto. Daar zit tegelijk een teer punt als we de ontwikkelingen in mobiliteitsconcepten alleen bij leasemaatschappijen neerleggen: juist omdat ze niet zomaar kunnen afstappen van de auto als onderdeel van die mobiliteitsmix. Hoe meer auto’s er worden ingezet, hoe groter de marge. Dat zou de ontwikkeling naar een volledig geïntegreerde mobiliteitsaanpak kunnen remmen. Maar om alle mobiliteitsvormen in een overzicht beschikbaar te maken, inclusief planning en betaling, is een hele uitdaging, blijkt bijvoorbeeld in het Stad Up project in Enschede (meer hierover op pagina 10). Hetzelfde geldt voor de fiscaliteit, die volgens de wagenparkbeheerders van de grootste vloten in Nederland (zie pagina 20) nog niet voldoet aan de wensen en eisen van het mobiliteitsbeleid van de toekomst. Wellicht wordt het tijd dat de mobiliteitsmanager zich opwerpt als ‘makelaar’ tussen vraag en aanbod.

Luberto van Buiten, luberto@mobilitymedia.nl