Fietsbijtelling als vliegwiel voor de leasefiets

Politiek | Fiets van de zaak

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Het nieuws lekte al voor Prinsjesdag uit: de zakelijke fiets krijgt een bijtelling van 7 procent voor het privégebruik. Goed nieuws, stelt de branche. De fiscale fietsregeling maakt onderdeel uit van het Belastingplan 2019 en wordt dit najaar in de Tweede Kamer besproken. Na akkoord van de Tweede Kamer wordt de wet in 2019 geïmplementeerd en treedt hij vanaf januari 2020 in werking. Het bijtellingspercentage zegt op zichzelf niet zoveel, maar 7 procent bijtelling betekent voor een goede stadsfiets van 600 euro een bijtelling van 1,75 euro per maand. Iemand met een e-bike van 2.000 euro betaalt 5,75 euro en voor een speed pedelec ter waarde van 3.500 euro is dat een tientje aan bijtelling. In de afgelopen jaren sorteerden traditionele mobiliteitspartijen al voor op een groei van de fietsverkoop. Zo heeft een groot aantal automotive retailers inmiddels fietsen opgenomen in het assortiment. Pon Holdings, dat samen met Volkswagen Financial Services een van de grootste leasemaatschappijen van Nederland bezit, kocht zelfs meerdere fietsfabrikanten en is een grote mondiale speler geworden. 

Kerstpakketten

De bedrijfsfietsregeling was tot 2011 een groot succes voor de zakelijke markt. Een werkgever kon dan tot 749 euro onbelast een fiets voor woon-werkverkeer vergoeden. Sinds 2011 is die zogenoemde bedrijfsfietsregeling opgegaan in de werkkostenregeling (wkr). “Toen moest de fiets gaan concurreren met de kerstpakketten, bedrijfsfitness en de feestjes”, stelt Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “In het laatste jaar van de bedrijfsfietsregeling werden nog veel anticipatieaankopen gedaan en zijn er nog honderdduizenden fietsen verkocht via de regeling.”

Vooral grote corporates negeerden afgelopen jaren de fiets van de zaak, bang voor naheffingen, stellen zowel Huyskens als Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease, dat ook het label Leasefiets.nl voert. “De onduidelijkheid over de eigen bijdrage van fietsen van de zaak bleek voor bedrijven een te grote drempel. Wij adviseerden altijd een eigen bijdrage te vragen van 10 à 15 euro per maand, dan zit je voor de Belastingdienst altijd goed.” Huyskens voegt daar aan toe dat ook de Belastingdienst vaak zelf voor verwarring zorgde. “Een berijder moet de privékilometers bijhouden, maar fietsen hebben over het algemeen geen kilometerteller. Niemand wist vervolgens hoe precies de kilometerprijs berekend moest worden, rekening houdend met afschrijving, verzekering, onderhoud en oplaadkosten voor een e-bike. En het aantal afgelegde kilometers moest vooraf ingeschat worden. Niet zo gek dus dat nog maar een enkeling van deze regeling gebruik maakte.”

Vitaliteit

In een position paper riepen onder andere Bovag, VNA, RAI Vereniging, De Fietsersbond, Natuur en Milieu en Friesland Lease het kabinet op een bijtellingspercentage van 4 procent te rekenen voor het privégebruik van de fiets. Dat is uiteindelijk 7 procent geworden. “Helemaal geen bijtelling zou de fiets nog meer stimuleren, maar hier zijn we ook zeer tevreden mee. Veel medewerkers vinden het helemaal niet erg om een kleine eigen bijdrage te betalen voor de fiets”, aldus Baljeu. Friesland Lease heeft meer dan 13 duizend leasefietsen in de vloot zitten. Afgelopen jaar werden er zo’n 5.000 nieuwe contracten afgesloten en Baljeu verwacht minimaal een verdubbeling van het aantal af te sluiten contracten met de nieuwe belastingmaatregel. “De fiets is een belangrijk component in de mobiliteitsregeling van een bedrijf. Zeker in steden, waar werkgevers en werknemers te maken hebben met parkeerproblemen en files. Ook de vitaliteit van werknemers is een belangrijke reden voor werkgevers om een leasefiets aan te bieden.”

Duurdere segment

Volgens Baljeu krijgt vooral het duurdere segment fietsen een impuls door de nieuwe regeling. “De jonge werkende ouders zijn een belangrijke fietsdoelgroep geworden in het woon-werkverkeer. Zij brengen de kinderen steeds vaker op de (bak)fiets naar het kinderdagverblijf om vervolgens door te fietsen naar kantoor. Voorheen deden zij dat vaak met de auto, maar in steden als Amsterdam is dat niet meer te doen.” 

Politiek | Fiets van de zaak | Fleet&Mobility
Fietsbijtelling als vliegwiel voor de leasefiets

Politiek | Fiets van de zaak

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Het nieuws lekte al voor Prinsjesdag uit: de zakelijke fiets krijgt een bijtelling van 7 procent voor het privégebruik. Goed nieuws, stelt de branche. De fiscale fietsregeling maakt onderdeel uit van het Belastingplan 2019 en wordt dit najaar in de Tweede Kamer besproken. Na akkoord van de Tweede Kamer wordt de wet in 2019 geïmplementeerd en treedt hij vanaf januari 2020 in werking. Het bijtellingspercentage zegt op zichzelf niet zoveel, maar 7 procent bijtelling betekent voor een goede stadsfiets van 600 euro een bijtelling van 1,75 euro per maand. Iemand met een e-bike van 2.000 euro betaalt 5,75 euro en voor een speed pedelec ter waarde van 3.500 euro is dat een tientje aan bijtelling. In de afgelopen jaren sorteerden traditionele mobiliteitspartijen al voor op een groei van de fietsverkoop. Zo heeft een groot aantal automotive retailers inmiddels fietsen opgenomen in het assortiment. Pon Holdings, dat samen met Volkswagen Financial Services een van de grootste leasemaatschappijen van Nederland bezit, kocht zelfs meerdere fietsfabrikanten en is een grote mondiale speler geworden. 

Kerstpakketten

De bedrijfsfietsregeling was tot 2011 een groot succes voor de zakelijke markt. Een werkgever kon dan tot 749 euro onbelast een fiets voor woon-werkverkeer vergoeden. Sinds 2011 is die zogenoemde bedrijfsfietsregeling opgegaan in de werkkostenregeling (wkr). “Toen moest de fiets gaan concurreren met de kerstpakketten, bedrijfsfitness en de feestjes”, stelt Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “In het laatste jaar van de bedrijfsfietsregeling werden nog veel anticipatieaankopen gedaan en zijn er nog honderdduizenden fietsen verkocht via de regeling.”

Vooral grote corporates negeerden afgelopen jaren de fiets van de zaak, bang voor naheffingen, stellen zowel Huyskens als Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease, dat ook het label Leasefiets.nl voert. “De onduidelijkheid over de eigen bijdrage van fietsen van de zaak bleek voor bedrijven een te grote drempel. Wij adviseerden altijd een eigen bijdrage te vragen van 10 à 15 euro per maand, dan zit je voor de Belastingdienst altijd goed.” Huyskens voegt daar aan toe dat ook de Belastingdienst vaak zelf voor verwarring zorgde. “Een berijder moet de privékilometers bijhouden, maar fietsen hebben over het algemeen geen kilometerteller. Niemand wist vervolgens hoe precies de kilometerprijs berekend moest worden, rekening houdend met afschrijving, verzekering, onderhoud en oplaadkosten voor een e-bike. En het aantal afgelegde kilometers moest vooraf ingeschat worden. Niet zo gek dus dat nog maar een enkeling van deze regeling gebruik maakte.”

Vitaliteit

In een position paper riepen onder andere Bovag, VNA, RAI Vereniging, De Fietsersbond, Natuur en Milieu en Friesland Lease het kabinet op een bijtellingspercentage van 4 procent te rekenen voor het privégebruik van de fiets. Dat is uiteindelijk 7 procent geworden. “Helemaal geen bijtelling zou de fiets nog meer stimuleren, maar hier zijn we ook zeer tevreden mee. Veel medewerkers vinden het helemaal niet erg om een kleine eigen bijdrage te betalen voor de fiets”, aldus Baljeu. Friesland Lease heeft meer dan 13 duizend leasefietsen in de vloot zitten. Afgelopen jaar werden er zo’n 5.000 nieuwe contracten afgesloten en Baljeu verwacht minimaal een verdubbeling van het aantal af te sluiten contracten met de nieuwe belastingmaatregel. “De fiets is een belangrijk component in de mobiliteitsregeling van een bedrijf. Zeker in steden, waar werkgevers en werknemers te maken hebben met parkeerproblemen en files. Ook de vitaliteit van werknemers is een belangrijke reden voor werkgevers om een leasefiets aan te bieden.”

Duurdere segment

Volgens Baljeu krijgt vooral het duurdere segment fietsen een impuls door de nieuwe regeling. “De jonge werkende ouders zijn een belangrijke fietsdoelgroep geworden in het woon-werkverkeer. Zij brengen de kinderen steeds vaker op de (bak)fiets naar het kinderdagverblijf om vervolgens door te fietsen naar kantoor. Voorheen deden zij dat vaak met de auto, maar in steden als Amsterdam is dat niet meer te doen.”