Hoofdredactioneel | Laadpuntjes

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Nutsbedrijven zien kansen, het is aan de wagenparkbeheerder om zich hierin te verdiepen. In deze Fleet&Mobility is er in het thema leasing daarom veel aandacht voor de elektrificering van het wagenpark, waar diverse grote partijen zoals Vattenfall en Eneco al mee zijn begonnen. Bram Poeth van Eneco eMobility adviseert zelfs om als wagenparkbeheerder zelf de laad infrastructuur aan te leggen, om niet afhankelijk te worden van de openbare laadpunten. Want voor zakelijk rijders die 40.000 kilometer per jaar afleggen maakt het een groot verschil tegen welk laadtarief deze kilometers worden afgelegd. Gemiddeld is het laadtarief bij een eigen punt de helft van het laadtarief bij een snellaadpunt.
Er zijn ook steeds meer spelers die brood zien in de laadinfrastructuur. Zo zetten autofabrikanten eigen laaddivisies op of nemen gespecialiseerde partijen over, zoals de Europese uitrol van het Ionity-netwerk, een joint-venture van BMW, Daimler, Ford, Volkswagen, Porsche en Audi. Ionity moet in 2020 minimaal 400 snellaadstations in Europa hebben staan. Tesla heeft van oudsher al een eigen netwerk, maar ook andere fabrikanten zien hierin dus een ideale manier om klanten aan zich te binden. Deze ontwikkeling biedt de fleetmanager zowel kansen als bedreigingen: het is zaak om er zelf voldoende kennis over in huis te halen om de juiste keuze te kunnen maken. Een dergelijke essentiële keuze voor vier jaar kun je niet aan je autoleverancier overlaten.

Hoofdredactioneel | Laadpuntjes | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Laadpuntjes

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Nutsbedrijven zien kansen, het is aan de wagenparkbeheerder om zich hierin te verdiepen. In deze Fleet&Mobility is er in het thema leasing daarom veel aandacht voor de elektrificering van het wagenpark, waar diverse grote partijen zoals Vattenfall en Eneco al mee zijn begonnen. Bram Poeth van Eneco eMobility adviseert zelfs om als wagenparkbeheerder zelf de laad infrastructuur aan te leggen, om niet afhankelijk te worden van de openbare laadpunten. Want voor zakelijk rijders die 40.000 kilometer per jaar afleggen maakt het een groot verschil tegen welk laadtarief deze kilometers worden afgelegd. Gemiddeld is het laadtarief bij een eigen punt de helft van het laadtarief bij een snellaadpunt.
Er zijn ook steeds meer spelers die brood zien in de laadinfrastructuur. Zo zetten autofabrikanten eigen laaddivisies op of nemen gespecialiseerde partijen over, zoals de Europese uitrol van het Ionity-netwerk, een joint-venture van BMW, Daimler, Ford, Volkswagen, Porsche en Audi. Ionity moet in 2020 minimaal 400 snellaadstations in Europa hebben staan. Tesla heeft van oudsher al een eigen netwerk, maar ook andere fabrikanten zien hierin dus een ideale manier om klanten aan zich te binden. Deze ontwikkeling biedt de fleetmanager zowel kansen als bedreigingen: het is zaak om er zelf voldoende kennis over in huis te halen om de juiste keuze te kunnen maken. Een dergelijke essentiële keuze voor vier jaar kun je niet aan je autoleverancier overlaten.