Grijs beheer | Facilicom Group houdt wagenpark in eigen hand

René René
• Laatste update:
Beeld: René Grünfeld

Facilicom Group, opgericht in 1966, begon onder de naam Gom met het schoonmaken van gebouwen op facilitaire basis. Gaandeweg kwamen er diensten bij zoals beveiliging, zorg, personeelsdiensten, horeca, catering, bouw en installatie en facilitymanagement. Tegenwoordig heeft de groep ook vestigingen in België, en het VK.Er werken zo’n 30 duizend mensen; de jaaromzet bedraagt circa 1,3 miljard euro (2018).
Maarten Hesp (36), wagenparkbeheerder bij Facilicom Group, beheert het 1.850 voertuigen tellende wagenpark van de houdstermaatschappij. Deze vloot bestaat voor een derde uit bedrijfsauto’s met grijs kenteken. Van de personenauto’s valt een deel onder de secundaire arbeidsvoorwaarden. “Sinds de economische crisis zijn er functies waarbij de werknemer geen recht op een auto van de zaak heeft waar dit eerst wel zo was. Aan de andere kant neemt het aantal werknemers met zo’n auto weer toe”, constateert Hesp. “Vooral in de bouw. We hebben daar met personeelsschaarste te maken en zo kunnen we iets extra’s bieden.” Daarnaast speelt de inzet een rol: wie meer dan 15 duizend zakelijke kilometers per jaar aflegt, komt bij Facilicom in principe voor een eigen auto in aanmerking.
Begin 2019 werden de inkoopcondities aangescherpt. Als gevolg daarvan maakte de Renault Kangoo plaats voor de Opel Combo. Verder vervangt de Toyota ProAce (lengte 2 en 3) de Opel Vivaro. .

Nog niet optimaal 

Naast deze lichte en middelzware bestelauto’s heeft Facilicom nog een aantal Movano’s en Sprinters in gebruik. Die rijden bij Breijer, de bouw- en onderhoudstak van het bedrijf. “Ze worden onder meer ingezet bij de legionellabestrijding en moeten chemicaliën meenemen die gebruikt worden bij het spoelen van leidingen”, zegt Hesp. 
Of de vloot binnen afzienbare tijd CO2-neutraal zal rijden? Hesp voelt er wel voor, mits de tco en de praktische inzetbaarheid dat mogelijk maken: “Voor auto’s die dagelijks grote afstanden afleggen, is elektrisch rijden nog niet optimaal. Maar als medewerkers veel op locaties binnen milieuzones komen, ligt het anders”. Het onderhoud van de voertuigen gebeurt op basis van ROB bij lokale dealers, zij het dat Facilicom overeenkomsten afsluit met de importeurs (SLA). De berijders zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig regelen van onderhoudsbeurten en apk. 

Standaard uitrusting 

De voertuigen worden in standaarduitvoeringen besteld. Zijn er conversies nodig, zoals dubbele cabines, dan loopt dit via de importeur. Om de schadelast te drukken, heeft elke bedrijfsauto standaard parkeersensoren en om de inzittenden te beschermen zijn er twee airbags aan boord. Airconditioning garandeert een optimaal werkklimaat in de auto’s. “Zulke extra’s hebben wel invloed op leasetarieven, maar zelden op de restwaarde van een auto.” 
Medewerkers van de afdeling Inspectie rijden vaak in bestelauto’s met bedrijfswageninrichting omdat ze vaak gereedschappen en bouwtekeningen bij zich hebben. De inrichting wordt, in overleg met de berijders, op maat gemaakt door Van de Zaag in Numansdorp en gaat één autoleven lang mee. Van overzetten naar een volgend voertuig is dus geen sprake en voor individuele wensen evenmin. Dit heeft ook te maken met de inpasbaarheid van de auto’s binnen de vloot. “We willen onze mensen veilig op pad sturen en ze moeten efficiënt kunnen werken, zonder dat het een rommeltje achterin de auto wordt. Ik zie dat als de verantwoordelijkheid van de werkgever.” Hesp calculeert op een levensduur van vijf jaar of 250 duizend kilometer. Alleen de surveillancewagens van Trigion, de beveiligingstak van Facilicom, rijden circa 95 duizend kilometer per jaar en die worden daarom na drie jaar vervangen. 
Elke vier weken stelt Hesp schaderapporten op. Die gaan naar de directies van de verschillende werkmaatschappijen en naar de rayonmanagers. De last is niet zodanig dat Hesp zaken zoals sidebars of camerasystemen laat monteren. “Trainingen zijn een optie, maar belangrijker vind ik dat al onze mensen zich bewust zijn van hun rijgedrag. Praktisch én veilig, dat zijn onze afwegingen.”  

5 tips

1. Zorg voor een passend softwarepakket voor wagenparkbeheer
2. Automatiseer zo veel mogelijk, dan kunt u zich richten op de uitzonderingen
3. Gebruik praktijkkennis van de berijders bij het samenstellen van de voertuigen 
4. Neem rijgedrag (schades, bekeuringen, brandstofverbruik) mee in beoordelingsgesprekken
5. Meten is weten! 

Geplaatst in rubriek:
Grijs beheer | Facilicom Group houdt wagenpark in eigen hand | Fleet&Mobility

Grijs beheer | Facilicom Group houdt wagenpark in eigen hand

René René
• Laatste update:
Beeld: René Grünfeld

Facilicom Group, opgericht in 1966, begon onder de naam Gom met het schoonmaken van gebouwen op facilitaire basis. Gaandeweg kwamen er diensten bij zoals beveiliging, zorg, personeelsdiensten, horeca, catering, bouw en installatie en facilitymanagement. Tegenwoordig heeft de groep ook vestigingen in België, en het VK.Er werken zo’n 30 duizend mensen; de jaaromzet bedraagt circa 1,3 miljard euro (2018).
Maarten Hesp (36), wagenparkbeheerder bij Facilicom Group, beheert het 1.850 voertuigen tellende wagenpark van de houdstermaatschappij. Deze vloot bestaat voor een derde uit bedrijfsauto’s met grijs kenteken. Van de personenauto’s valt een deel onder de secundaire arbeidsvoorwaarden. “Sinds de economische crisis zijn er functies waarbij de werknemer geen recht op een auto van de zaak heeft waar dit eerst wel zo was. Aan de andere kant neemt het aantal werknemers met zo’n auto weer toe”, constateert Hesp. “Vooral in de bouw. We hebben daar met personeelsschaarste te maken en zo kunnen we iets extra’s bieden.” Daarnaast speelt de inzet een rol: wie meer dan 15 duizend zakelijke kilometers per jaar aflegt, komt bij Facilicom in principe voor een eigen auto in aanmerking.
Begin 2019 werden de inkoopcondities aangescherpt. Als gevolg daarvan maakte de Renault Kangoo plaats voor de Opel Combo. Verder vervangt de Toyota ProAce (lengte 2 en 3) de Opel Vivaro. .

Nog niet optimaal 

Naast deze lichte en middelzware bestelauto’s heeft Facilicom nog een aantal Movano’s en Sprinters in gebruik. Die rijden bij Breijer, de bouw- en onderhoudstak van het bedrijf. “Ze worden onder meer ingezet bij de legionellabestrijding en moeten chemicaliën meenemen die gebruikt worden bij het spoelen van leidingen”, zegt Hesp. 
Of de vloot binnen afzienbare tijd CO2-neutraal zal rijden? Hesp voelt er wel voor, mits de tco en de praktische inzetbaarheid dat mogelijk maken: “Voor auto’s die dagelijks grote afstanden afleggen, is elektrisch rijden nog niet optimaal. Maar als medewerkers veel op locaties binnen milieuzones komen, ligt het anders”. Het onderhoud van de voertuigen gebeurt op basis van ROB bij lokale dealers, zij het dat Facilicom overeenkomsten afsluit met de importeurs (SLA). De berijders zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig regelen van onderhoudsbeurten en apk. 

Standaard uitrusting 

De voertuigen worden in standaarduitvoeringen besteld. Zijn er conversies nodig, zoals dubbele cabines, dan loopt dit via de importeur. Om de schadelast te drukken, heeft elke bedrijfsauto standaard parkeersensoren en om de inzittenden te beschermen zijn er twee airbags aan boord. Airconditioning garandeert een optimaal werkklimaat in de auto’s. “Zulke extra’s hebben wel invloed op leasetarieven, maar zelden op de restwaarde van een auto.” 
Medewerkers van de afdeling Inspectie rijden vaak in bestelauto’s met bedrijfswageninrichting omdat ze vaak gereedschappen en bouwtekeningen bij zich hebben. De inrichting wordt, in overleg met de berijders, op maat gemaakt door Van de Zaag in Numansdorp en gaat één autoleven lang mee. Van overzetten naar een volgend voertuig is dus geen sprake en voor individuele wensen evenmin. Dit heeft ook te maken met de inpasbaarheid van de auto’s binnen de vloot. “We willen onze mensen veilig op pad sturen en ze moeten efficiënt kunnen werken, zonder dat het een rommeltje achterin de auto wordt. Ik zie dat als de verantwoordelijkheid van de werkgever.” Hesp calculeert op een levensduur van vijf jaar of 250 duizend kilometer. Alleen de surveillancewagens van Trigion, de beveiligingstak van Facilicom, rijden circa 95 duizend kilometer per jaar en die worden daarom na drie jaar vervangen. 
Elke vier weken stelt Hesp schaderapporten op. Die gaan naar de directies van de verschillende werkmaatschappijen en naar de rayonmanagers. De last is niet zodanig dat Hesp zaken zoals sidebars of camerasystemen laat monteren. “Trainingen zijn een optie, maar belangrijker vind ik dat al onze mensen zich bewust zijn van hun rijgedrag. Praktisch én veilig, dat zijn onze afwegingen.”  

5 tips

1. Zorg voor een passend softwarepakket voor wagenparkbeheer
2. Automatiseer zo veel mogelijk, dan kunt u zich richten op de uitzonderingen
3. Gebruik praktijkkennis van de berijders bij het samenstellen van de voertuigen 
4. Neem rijgedrag (schades, bekeuringen, brandstofverbruik) mee in beoordelingsgesprekken
5. Meten is weten! 

Geplaatst in rubriek: