Marktcijfers | Voordeel gehalveerd

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoewel er door het toenemende EV-aanbod tegen lagere catalogusprijs vrijwel geen segment meer is waarin een brandstofauto voor de leaserijder voordeliger uitpakt, kruipen de bruto bijtellingsbedragen wel dicht naar elkaar. In 2020 stelde Autodisk op basis van 29 vergelijkbare sets auto’s (dus op basis van de ‘oude’ regels) in 2022 de EV in 19 gevallen goedkoper zou zijn in de bijtelling zijn dan zijn brandstofequivalent.

Op basis van de -deels nieuwe– wijzigingen blijkt dat bij 50 vergeleken modellen nu 41 keer de EV goedkoper is dan de brandstofvariant of een vergelijkbaar brandstofmodel. Hierbij is uitgegaan van de nieuwe regels, dus inclusief de nieuwe ‘cap’. Die ligt, volgens het Belastingplan 2022, niet op 40 duizend, maar op 35 duizend euro. Daarboven geldt het reguliere bijtellingpercentage van 22 procent, daaronder is die 16 procent (dit jaar nog 12%).

Vooral in het middensegment neemt het voordeel voor de EV fors af. Zo is de bruto bijtelling voor een Kona EV dit jaar nog 179 euro lager dan van de hybride variant; volgend jaar bedraagt dit verschil bruto 69 euro.

Halveren

In veel gevallen blijkt het ‘bijtellingvoordeel’ ten opzichte van de brandstofvariant volgend jaar minimaal te halveren. Zo moet voor de Peugeot 208 EV volgend jaar 385 euro worden bijgeteld, en voor de brandstofvariant 465 euro. Het verschil in bijtelling slinkt hierdoor van 176 euro in 2021 naar 80 in 2022. Het geeft in ieder geval aanleiding om te hopen op die zo gewenste eindspurt in de registraties voor eind dit jaar. Zoals de overheid wenst worden duurdere auto’s steeds minder interessant, maar ook bij sommige kleinere modellen blijkt de EV volgend jaar duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Zoals de Zoe, Mii, Up en Twingo is de brandstofvariant goedkoper dan de EV.

Ontwikkeling bijtelling EV versus ICE 2021-2022    
        Bijtelling per maand
Merk Model   Motor/accu  Prijs  2021 2022
Hyundai IONIQ 38.3kWh  €         36.067,00  €                             360,67  €                             486,23
Hyundai IONIQ 1.6gdi  €         28.082,00  €                             514,84  €                             514,84
       Verschil   €                             154,17  €                                28,61
Jaguar I-Pace 90kWh  €         81.577,00  €                        1.162,25  €                         1.320,58
Jaguar F-Pace p250  €         87.672,00  €                        1.607,32  €                         1.607,32
       Verschil   €                             445,08  €                             286,74
Kia EV6 58kWh  €         43.505,00  €                             464,26  €                             622,59
Kia Sportage 1.6tgdi  €         37.005,00  €                             678,43  €                             678,43
       Verschil   €                             214,17  €                                55,83
Kia Niro 39.2kWh  €         35.010,00  €                             350,10  €                             466,85
Kia Niro 1.6gdi  €         28.760,00  €                             527,27  €                             527,27
       Verschil   €                             177,17  €                                60,42
Opel Corsa 50kWh  €         26.799,00  €                             267,99  €                             357,32
Opel Corsa 1.2t  €         23.950,00  €                             439,08  €                             439,08
       Verschil   €                             171,09  €                                81,76
Tesla Model X 90kWh  €      109.990,00  €                        1.683,15  €                         1.841,48
BMW X5 40i  €         97.688,00  €                        1.790,95  €                         1.790,95
       Verschil   €                             107,80  €                               -50,54
Bron: Autodisk, bewerking: Automotive Kennisbank      

‘TCO EV lager dan ICE’

Voor de leaserijder die volgend jaar een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, is het sterk afhankelijk van het model of hij beter voor een EV of een hybride kan gaan (zie artikel ‘Voordeel gehalveerd’). Voor het bedrijf dat de leaseauto beschikbaar stelt, is de keuze snel gemaakt. Althans, dat concludeert Leaseplan in zijn Car Cost Index. Hierin blijkt dat in veelEuropese landen het omslagpunt waarbij de TCO voor een EV lager ligt dan bij een brandstofauto, inmiddels voor alle segmenten is bereikt. Zo bedraagt in Nederland de TCO voor de elektrische auto gemiddeld 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

car cost index leaseplan

Marktcijfers | Voordeel gehalveerd | Fleet&Mobility

Marktcijfers | Voordeel gehalveerd

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoewel er door het toenemende EV-aanbod tegen lagere catalogusprijs vrijwel geen segment meer is waarin een brandstofauto voor de leaserijder voordeliger uitpakt, kruipen de bruto bijtellingsbedragen wel dicht naar elkaar. In 2020 stelde Autodisk op basis van 29 vergelijkbare sets auto’s (dus op basis van de ‘oude’ regels) in 2022 de EV in 19 gevallen goedkoper zou zijn in de bijtelling zijn dan zijn brandstofequivalent.

Op basis van de -deels nieuwe– wijzigingen blijkt dat bij 50 vergeleken modellen nu 41 keer de EV goedkoper is dan de brandstofvariant of een vergelijkbaar brandstofmodel. Hierbij is uitgegaan van de nieuwe regels, dus inclusief de nieuwe ‘cap’. Die ligt, volgens het Belastingplan 2022, niet op 40 duizend, maar op 35 duizend euro. Daarboven geldt het reguliere bijtellingpercentage van 22 procent, daaronder is die 16 procent (dit jaar nog 12%).

Vooral in het middensegment neemt het voordeel voor de EV fors af. Zo is de bruto bijtelling voor een Kona EV dit jaar nog 179 euro lager dan van de hybride variant; volgend jaar bedraagt dit verschil bruto 69 euro.

Halveren

In veel gevallen blijkt het ‘bijtellingvoordeel’ ten opzichte van de brandstofvariant volgend jaar minimaal te halveren. Zo moet voor de Peugeot 208 EV volgend jaar 385 euro worden bijgeteld, en voor de brandstofvariant 465 euro. Het verschil in bijtelling slinkt hierdoor van 176 euro in 2021 naar 80 in 2022. Het geeft in ieder geval aanleiding om te hopen op die zo gewenste eindspurt in de registraties voor eind dit jaar. Zoals de overheid wenst worden duurdere auto’s steeds minder interessant, maar ook bij sommige kleinere modellen blijkt de EV volgend jaar duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Zoals de Zoe, Mii, Up en Twingo is de brandstofvariant goedkoper dan de EV.

Ontwikkeling bijtelling EV versus ICE 2021-2022    
        Bijtelling per maand
Merk Model   Motor/accu  Prijs  2021 2022
Hyundai IONIQ 38.3kWh  €         36.067,00  €                             360,67  €                             486,23
Hyundai IONIQ 1.6gdi  €         28.082,00  €                             514,84  €                             514,84
       Verschil   €                             154,17  €                                28,61
Jaguar I-Pace 90kWh  €         81.577,00  €                        1.162,25  €                         1.320,58
Jaguar F-Pace p250  €         87.672,00  €                        1.607,32  €                         1.607,32
       Verschil   €                             445,08  €                             286,74
Kia EV6 58kWh  €         43.505,00  €                             464,26  €                             622,59
Kia Sportage 1.6tgdi  €         37.005,00  €                             678,43  €                             678,43
       Verschil   €                             214,17  €                                55,83
Kia Niro 39.2kWh  €         35.010,00  €                             350,10  €                             466,85
Kia Niro 1.6gdi  €         28.760,00  €                             527,27  €                             527,27
       Verschil   €                             177,17  €                                60,42
Opel Corsa 50kWh  €         26.799,00  €                             267,99  €                             357,32
Opel Corsa 1.2t  €         23.950,00  €                             439,08  €                             439,08
       Verschil   €                             171,09  €                                81,76
Tesla Model X 90kWh  €      109.990,00  €                        1.683,15  €                         1.841,48
BMW X5 40i  €         97.688,00  €                        1.790,95  €                         1.790,95
       Verschil   €                             107,80  €                               -50,54
Bron: Autodisk, bewerking: Automotive Kennisbank      

‘TCO EV lager dan ICE’

Voor de leaserijder die volgend jaar een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, is het sterk afhankelijk van het model of hij beter voor een EV of een hybride kan gaan (zie artikel ‘Voordeel gehalveerd’). Voor het bedrijf dat de leaseauto beschikbaar stelt, is de keuze snel gemaakt. Althans, dat concludeert Leaseplan in zijn Car Cost Index. Hierin blijkt dat in veelEuropese landen het omslagpunt waarbij de TCO voor een EV lager ligt dan bij een brandstofauto, inmiddels voor alle segmenten is bereikt. Zo bedraagt in Nederland de TCO voor de elektrische auto gemiddeld 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

car cost index leaseplan