Mobility Matters | Egeria koopt Financiallease.nl

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Jerlijn Kasmani (directeur Innovatie), Jurriën van Dijk (ceo) en Alexander Zevering (commerciëel directeur). Foto: Financiallease.nl

Albertsen (ALD): Wij zijn de grootste auto-eigenaar

tim albertsen 730x604De leasemaatschappijen ALD Automotive en Leaseplan hebben de raamovereenkomst getekend voor de overname. De verwachting is dat de overname van Leaseplan door ALD tegen het einde van dit jaar is afgerond. Het zou, volgens eigen berekening, op de derde plek komen achter Volkswagen (11,3 miljoen auto’s) en Renault-captive RCI (3,8 miljoen). “Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks – buiten de fabrikanten – de grootste auto-eigenaar van Europa”, zo zei ALD-ceo Tim Albertsen daarover onlangs op het Nationaal Automotive Congres (Albertsen rechts op foto te zien. Foto: Jeffrey van der Vaart). ALD Automotive is onderdeel van Société Générale en maakte begin dit jaar bekend het Nederlandse Leaseplan over te nemen. SG krijgt 53 procent van de aandelen, de aandeelhouders van Leaseplan 30,8 procent. Albertsen presenteerde onlangs op het Nationaal Automotive Congres de strategie van het nieuw te vormen bedrijf. De ambitie op het gebied van elektrificatie komt ergens in het midden van beide plannen te liggen: ALD mikte op 50 procent instroom van EV’s in 2030, Leaseplan op 100 procent. Het bedrijf zal volop inzetten op het aanbieden en faciliteren van producten die aansluiten bij de trend ‘van bezit naar gebruik’; en dat betekent naast (private) lease ook abonnementsconstructies. “Die markt groeit razendsnel”, zei Albertsen. “Over tien jaar zal vrijwel niemand meer een auto kopen of er een lening voor afsluiten. De markt voor auto-abonnementen is nu zo’n 2 miljard euro groot, maar die markt groeit de komende tien jaar naar 45 miljard euro”, aldus de ALD-topman.

Stellantis koopt Share Now

stelantis 730x604Mercedes en BMW verkopen hun deelautodochter Share Now aan Stellantis. Dat melden beide bedrijven. Er wordt geen overnamesom gecommuniceerd. Share Now ontstond toen BMW en Mercedes hun mobiliteitsdivisies fuseerden. In Nederland heeft het concept 118 duizend gebruikers. BMW en Mercedes stellen dat ze zich dankzij de verkoop kunnen richten op de ontwikkeling van de softwareplatforms voor multimediale oplossingen (Free Now) en laadoplossingen (Charge Now). Onder de paraplu van Free Now worden ook deelauto-oplossingen aangeboden. Share Now wordt bij Stellantis onderdeel van Free2move, de mobiliteitsdivisie van het concern (Foto: Stellantis).

Garageketen Kwik-Fit gaat in e-bike onderhoud

Garageketen Kwik-Fit bouwt enkele garages in grote steden om tot e-mobilityvestiging. In deze vestigingen is extra aandacht voor onderhoud en reparatie aan elektrische auto’s, maar ook e-bikes. Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het past ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.” Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen.

Terughoudendheid

Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

Hyundai en We Drive Solar in Utrechts V2G-project

hyundai ionic v2g 730x604We Drive Solar zet 25 Hyundai’s Ioniq 5 in voor een Vehicle-to-Grid project in Utrecht. Dat melden beide organisaties. De auto’s kunnen energie terugleveren aan het net. Er staan in de regio Utrecht bijna 500 laadpalen die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht heeft hiermee naar eigen zeggen als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. De auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet. Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen, stellen de bedrijven. De auto’s komen in de wijk Cartesius Utrecht. Dat is een nieuwbouwproject waar een consortium van gebiedsontwikkelaars 2.530 woningen realiseert. We Drive Solar biedt de Hyundai’s aan als deelauto→ Leasemaatschappij Leaseplan realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 360 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar ervoor. De vloot omvat bijna 1,9 miljoen auto’s, een groei van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht minder eindecontract-auto’s, maar realiseerde per auto een hogere opbrengst; ongeveer 3 duizend euro (Foto: Hyundai).

Cijfers

→ Leasemaatschappij Leaseplan realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 360 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar ervoor. De vloot omvat bijna 1,9 miljoen auto’s, een groei van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht minder eindecontract-auto’s, maar realiseerde per auto een hogere opbrengst; ongeveer 3 duizend euro.

→ Ook ALD realiseerde een hoge winst per verkochte auto: zo’n 3.100 euro. Het bedrijf realiseerde in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst van 255 miljoen euro, een stijging van 64 procent. Het totale aantal contracten groeide (ten opzichte van eind Q1 2021) met 4,8 procent naar 1,44 miljoen voertuigen.

→ Arval had bij het ter perse gaan van deze editie de kwartaalcijfers nog niet gepubliceerd, maar meldde al wel vast een vlootgroei van 6,5 procent, naar 1,5 miljoen auto’s. Ook meldt het bedrijf dat zo’n 33 procent van de nieuw ingezette auto’s een elektrische is.

→ Volgens 67 procent van de Nederlandse berijders van een elektrische auto zou een verbeterde actieradius zorgen voor nóg meer overstappers naar een EV. Dat blijkt uit het onderzoek Shell Recharged onder 15 duizend EV-rijders in vijf Europese markten, waaronder Nederland. 64 procent van de Nederlandse respondenten (en 47% als Europees gemiddelde) benoemt dat lagere aanschafkosten van EV’s hier ook aan zouden bijdragen.

Mobility Matters | Egeria koopt Financiallease.nl | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Egeria koopt Financiallease.nl

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Jerlijn Kasmani (directeur Innovatie), Jurriën van Dijk (ceo) en Alexander Zevering (commerciëel directeur). Foto: Financiallease.nl

Albertsen (ALD): Wij zijn de grootste auto-eigenaar

tim albertsen 730x604De leasemaatschappijen ALD Automotive en Leaseplan hebben de raamovereenkomst getekend voor de overname. De verwachting is dat de overname van Leaseplan door ALD tegen het einde van dit jaar is afgerond. Het zou, volgens eigen berekening, op de derde plek komen achter Volkswagen (11,3 miljoen auto’s) en Renault-captive RCI (3,8 miljoen). “Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks – buiten de fabrikanten – de grootste auto-eigenaar van Europa”, zo zei ALD-ceo Tim Albertsen daarover onlangs op het Nationaal Automotive Congres (Albertsen rechts op foto te zien. Foto: Jeffrey van der Vaart). ALD Automotive is onderdeel van Société Générale en maakte begin dit jaar bekend het Nederlandse Leaseplan over te nemen. SG krijgt 53 procent van de aandelen, de aandeelhouders van Leaseplan 30,8 procent. Albertsen presenteerde onlangs op het Nationaal Automotive Congres de strategie van het nieuw te vormen bedrijf. De ambitie op het gebied van elektrificatie komt ergens in het midden van beide plannen te liggen: ALD mikte op 50 procent instroom van EV’s in 2030, Leaseplan op 100 procent. Het bedrijf zal volop inzetten op het aanbieden en faciliteren van producten die aansluiten bij de trend ‘van bezit naar gebruik’; en dat betekent naast (private) lease ook abonnementsconstructies. “Die markt groeit razendsnel”, zei Albertsen. “Over tien jaar zal vrijwel niemand meer een auto kopen of er een lening voor afsluiten. De markt voor auto-abonnementen is nu zo’n 2 miljard euro groot, maar die markt groeit de komende tien jaar naar 45 miljard euro”, aldus de ALD-topman.

Stellantis koopt Share Now

stelantis 730x604Mercedes en BMW verkopen hun deelautodochter Share Now aan Stellantis. Dat melden beide bedrijven. Er wordt geen overnamesom gecommuniceerd. Share Now ontstond toen BMW en Mercedes hun mobiliteitsdivisies fuseerden. In Nederland heeft het concept 118 duizend gebruikers. BMW en Mercedes stellen dat ze zich dankzij de verkoop kunnen richten op de ontwikkeling van de softwareplatforms voor multimediale oplossingen (Free Now) en laadoplossingen (Charge Now). Onder de paraplu van Free Now worden ook deelauto-oplossingen aangeboden. Share Now wordt bij Stellantis onderdeel van Free2move, de mobiliteitsdivisie van het concern (Foto: Stellantis).

Garageketen Kwik-Fit gaat in e-bike onderhoud

Garageketen Kwik-Fit bouwt enkele garages in grote steden om tot e-mobilityvestiging. In deze vestigingen is extra aandacht voor onderhoud en reparatie aan elektrische auto’s, maar ook e-bikes. Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het past ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.” Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen.

Terughoudendheid

Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

Hyundai en We Drive Solar in Utrechts V2G-project

hyundai ionic v2g 730x604We Drive Solar zet 25 Hyundai’s Ioniq 5 in voor een Vehicle-to-Grid project in Utrecht. Dat melden beide organisaties. De auto’s kunnen energie terugleveren aan het net. Er staan in de regio Utrecht bijna 500 laadpalen die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht heeft hiermee naar eigen zeggen als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. De auto’s worden ingezet om zonne-energie op te slaan, om die energie op een later moment terug te leveren (bij piekmomenten) aan het energienet. Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen, stellen de bedrijven. De auto’s komen in de wijk Cartesius Utrecht. Dat is een nieuwbouwproject waar een consortium van gebiedsontwikkelaars 2.530 woningen realiseert. We Drive Solar biedt de Hyundai’s aan als deelauto→ Leasemaatschappij Leaseplan realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 360 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar ervoor. De vloot omvat bijna 1,9 miljoen auto’s, een groei van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht minder eindecontract-auto’s, maar realiseerde per auto een hogere opbrengst; ongeveer 3 duizend euro (Foto: Hyundai).

Cijfers

→ Leasemaatschappij Leaseplan realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 360 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar ervoor. De vloot omvat bijna 1,9 miljoen auto’s, een groei van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht minder eindecontract-auto’s, maar realiseerde per auto een hogere opbrengst; ongeveer 3 duizend euro.

→ Ook ALD realiseerde een hoge winst per verkochte auto: zo’n 3.100 euro. Het bedrijf realiseerde in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst van 255 miljoen euro, een stijging van 64 procent. Het totale aantal contracten groeide (ten opzichte van eind Q1 2021) met 4,8 procent naar 1,44 miljoen voertuigen.

→ Arval had bij het ter perse gaan van deze editie de kwartaalcijfers nog niet gepubliceerd, maar meldde al wel vast een vlootgroei van 6,5 procent, naar 1,5 miljoen auto’s. Ook meldt het bedrijf dat zo’n 33 procent van de nieuw ingezette auto’s een elektrische is.

→ Volgens 67 procent van de Nederlandse berijders van een elektrische auto zou een verbeterde actieradius zorgen voor nóg meer overstappers naar een EV. Dat blijkt uit het onderzoek Shell Recharged onder 15 duizend EV-rijders in vijf Europese markten, waaronder Nederland. 64 procent van de Nederlandse respondenten (en 47% als Europees gemiddelde) benoemt dat lagere aanschafkosten van EV’s hier ook aan zouden bijdragen.