Hellorider: bol.com van de fietslease?

Thema Tweewielers | Lijm onder puzzelstukjes

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Hellorider

Voor de tweewielerbranche blijkt de vloek van Covid-19 een zegen”, schreef Fleet&Mobility exact een jaar geleden. Hellorider-ceo Jasper van Waalwijk bevestigt die constatering. “Covid-19 heeft een kentering gebracht in de manier van denken en werken, waarbij standaard leaseauto’s werden aangeboden en mensen vijf dagen per week naar werk moesten komen, wordt herzien. Thuiswerken is bespreekbaar, evenals flexwerken. Flexibiliteit in mobiliteit is een vereiste. Daar moet je als werkgever iets mee. En de leasefiets speelt een rol in die mobiliteitsmix.” Dergelijke woorden zijn te verwachten van een topman van een leasefietsplatform, maar ze worden ook ondersteund door cijfers van VNA. Uit cijfers van de leasebranchevereniging blijkt dat het fietsleasepark in 2021 tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs) groeide; een stijging van 79 procent. Het softwareplatform Hellorider is in 2020 onafhankelijk gestart, met steun van investeerder NPM Capital en fietsengroothandel Kruitbosch. Hoeveel fietsen Hellorider momenteel op de weg heeft, deelt het bedrijf niet, maar volgens Van Waalwijk “gaat het om duizenden”.

Leasefiets in de praktijk

“De leasefiets is essentieel voor ons. Een mooi voorbeeld daarvan is zorginstelling Vierstroom, dat vierhonderd medewerkers in de thuiszorg heeft. De cliënten werden altijd bezocht met een auto, waar de medewerkers een vergoeding voor kregen. Zij hebben nu ook e-bikes. Daardoor hebben ze meer tijd voor cliënten, thuis een nieuwe fiets en zijn ze duurzamer onderweg.”

Lees hier het interview met Willem Verschuur, directeur innovatie Louwman Group.

Hoe ziet jullie werkwijze eruit?

“Hellorider heeft een whitelabel softwareoplossing die leasemaatschappijen, werkgevers en werknemers verbindt met een landelijk dekkend netwerk van fietsendealers en meer dan honderd fietsmerken. Daarnaast heeft de software koppelingen met een aantal andere partijen, zoals een verzekeraar, pechhulpdienst en autoleasesoftware. De software maakt het voor leasemaatschappijen en werkgevers heel eenvoudig om een fietsenplan te integreren in de mobiliteitsmix.”

Platform-model

Software, daar draait het allemaal om bij Hellorider. Dus niet zozeer om leasen. Daarom is het niet onlogisch dat dit mobiliteitsbedrijf een ceo aanstelde die niet alleen relatief jong (39 jaar) maar ook branchevreemd is. Jasper van Waalwijk heeft weliswaar een achtergrond bij Shell en strategisch-adviesbureau McKinsey & Company, maar was de afgelopen jaren bij Bol.com lid van het managementteam en verantwoordelijk voor business development en strategie. “Het klinkt in eerste instantie misschien gek, maar er zijn veel raakvlakken. Zo heeft Hellorider een platform-model, wat Bol.com ook nastreeft. Dit is een model waarbij partners de assortimentstrategie en verkoop doen en het platform alle partners ontzorgt. Onze partners moeten zich vooral kunnen focussen op waar zij goed in zijn. Wat wij kunnen doen, is de software en IT aan elkaar koppelen. Dat is vaak niet hun core.”

En daarnaast biedt Hellorider ook fietsen aan voor lease?

“Inderdaad, maar op kleine schaal. Hellorider Lease is bedoeld voor bedrijven die geen fleetmanager hebben, zoals klein-mkb of zzp. Daarnaast is het ook opgezet als leeromgeving zodat we meer contact met de eindconsument kunnen krijgen. Deze lessen kunnen we delen met onze leasemaatschappijen. Onze primaire focus ligt dus niet bij Hellorider Lease. We steken onze tijd liever in het optimaliseren van het platform.”

Jullie gaan dus niet op de stoel van de leasemaatschappij zitten?

“Nee, wij willen bedrijven zonder gedoe koppelen. Een leasemaatschappij heeft accountmanagers die de wensen van de fleetmanagers begrijpen. Hellorider wil die koppeling

Pakken werkgevers en politiek nu door?

zo simpel en klantvriendelijk mogelijk bewerkstelligen. We hebben niet de ambitie om met een groot eigen salesteam te werken. We helpen werkgevers om werknemers zelf aan te sluiten. Wij richten ons daarom dus ook niet op directe acquisitie bij de dealers zelf.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Wij bieden onze software aan, zodat partners fietslease kunnen aanbieden. Voor leasemaatschappijen die bij Hellorider Lease aangesloten zijn, vragen wij een managementfee per fietscontract die is meegenomen in de leaseprijs. (de hoogte van de fee maakt Hellorider niet bekend, red.).”

Kun je een indicatie geven van de kosten?

“Voor werkgevers en -nemers zijn er geen kosten; die zijn in de leaseprijs doorberekend. Als een werkgever daarnaast een extra stimulans wil geven om meer of sneller bepaalde doelstellingen te behalen – zoals verhogen vitaliteit, verlagen ziekteverzuim of CO2-reductie – dan bieden zij hun werknemers doorgaans een vast bedrag per maand aan als werkgeversbijdrage om de leaseprijs te verlagen of volledig te compenseren om zo het kiezen voor een fiets te stimuleren.”

Hoe gaat dit in de praktijk?

“Als een werkgever gebruik maakt van een leasemaatschappij die bij Hellorider is aangesloten, krijgen zijn werknemers een pincode waarmee ze naar een fietsdealer in de buurt kunnen gaan. Deze fietsdealer voert de pincode in het systeem in, samen met de bijbehorende gegevens van de fiets, zoals framenummer, fietstype en klant. Het systeem herkent automatisch de klant en de bijbehorende leasemaatschappij en in de back-end wordt verder alles automatisch door Hellorider geregeld.”

Levert het geen problemen op wanneer leasemaatschappijen op dezelfde tender inschrijven en fietsen willen hebben via Hellorider?

“Het maakt voor ons niet uit welk bedrijf een tender wint, we zorgen ervoor dat ons platform zijn propositie voor de klant optimaal ondersteunt.

Flexibiliteit in mobiliteit is een vereiste

We bieden alle partijen een gelijk speelveld. Dus als we zien dat twee leasemaatschappijen met dezelfde tender bezig zijn, dan bieden we exact dezelfde ondersteuning.”

Dat betekent dus dat je geen controle hebt over hoe de de service uiteindelijk aan de consument wordt verleend?

hellorider 2mensen 730x604“Wij hebben veel contact met klant en berijder via onze klantenservice, daarnaast is de fietsdealer essentieel voor het fysieke contact en de kwaliteit van ons netwerk. Die dingen moeten elkaar versterken. Voor elk contactmoment vragen we de nps-score (een klanttevredenheidsmeting, red.) op. Als we zien dat een gebruiker een lage nps-score geeft, bellen we diegene of de dealer om te vragen wat er aan de hand is. Het is onze strategie om samen met die partijen gezamenlijk succesvol te zijn: werkgever, dealer en leasemaatschappij. Maar het is helder dat je de fiets leaset bij de maatschappij of via het Hellorider-platform.”

Wat zijn de groeiplannen van Hellorider?

“Wat we nu in een week omzetten, deden we twee maanden geleden in een maand. Dus het gaat hard. Maar met een scale-up is het altijd lastig om een percentage te noemen van de groei die je wilt doormaken. Ik heb ook echt geen idee hoe de wereld er over tien jaar uitziet; waar woon en werk je?”

Meer of minder?

Volgens ALD is het aantal Nederlanders dat dagelijks naar werk fietst in de afgelopen maanden gedaald tot onder het niveau van voor de coronacrisis. 42 procent van de respondenten geeft aan nooit naar werk te fietsen, tegenover 27 procent in 2021. Dat meldt de leasemaatschappij op basis van eigen onderzoek onder ruim 1.100 Nederlanders naar het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te verkiest meer dan de helft (54%) een tweewieler boven de auto (36%) of het openbaar vervoer (10%). De afstand van huis naar het werk wordt door 63 procent van de niet-fietsende respondenten als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken.

Lees hier meer over resultaten uit het ALD-onderzoek.

Waar zit volgens jou nog veel potentie?

“Tijdens corona durfden nog veel bedrijven nog niet de stap te maken naar leasefietsen, maar nu het seizoen opkomt en benzineprijzen hoog blijven, zien we dat ze wel doorpakken. We zien het aantal geïnteresseerde partijen factor drie, vier gaan. Vooral het mkb gaat bij zowel onze leasemaatschappijen als Hellorider Lease op dit moment vrij hard, omdat de beslissingsbevoegdheid daar vaak directer is en verandering snel kan gaan. Bij corporate gaan de processen langzamer, omdat daar de beslissingen vaak complexer zijn.”

Als cijfers niet leidend zijn, op basis van welke criteria meet je dan succes?

“Wat voor mij het belangrijkste is: het businessmodel moet goed gepositioneerd zijn. Heb je een onderscheidend element dat jouw product relevant maakt, is de markt in ontwikkeling en wat zijn de mogelijkheden om in die markt verder te groeien? Hellorider is sterk gepositioneerd om leasemaatschappijen, werkgevers en dealers te ontzorgen en aan elkaar te koppelen. Als je kijkt naar de markt, dan zie je dat dit een heleboel trends raakt die op de lange termijn de goede kant op gaan. De uitdagingen op het gebied van CO2, de manier van werken, de war for talent en vitaliteit van werknemers. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, denk ik dat we goed gepositioneerd zijn om te groeien.”

Hoe belangrijk wordt de leasefiets uiteindelijk in de mobiliteitsmix?

“Nu is de vraag: wordt er doorgepakt, door werkgevers en politiek? Daarbij zou het verder versimpelen van fiscaal beleid helpen. De leasefiets wordt zeker een onmisbaar onderdeel van de mobiliteitsmix, alleen op welke termijn en hoe groot, dat kan ik nog niet zeggen.

Er is veel ruimte voor een zes­wielen­concept

We zien wel dat het heel serieus wordt opgepakt. De e-bike geeft veel flexibiliteit. Ik geloof zelf sterk in een mobiliteitsbudget waarbij je als werkgever zegt: jij mag kiezen hoe je je werkweek indeelt en met welk vervoermiddel je de zakelijke ritten maakt, waarbij er wel wordt gestimuleerd om een CO2-vriendelijke oplossing te kiezen.”

Is je missie geslaagd als er straks geen auto’s meer rijden?

“Hellorider heeft zichzelf nooit gepositioneerd als concurrent voor de leasemaatschappijen of tegen de auto. Er is veel ruimte voor wat wij het zeswielenconcept noemen dat je naast een auto een budget voor een fiets hebt. Als je alleen al één dag per week alle mensen uit de auto op de fiets krijgt, hebben we ons steentje bijgedragen.” 

CV Jasper van Waalwijk

jasper van waaldijkHellorider – chief executive officer
mrt. 2022 – heden
• Bol.com – manager Strategy & Business Development
2020 – 2022
• Bol.com – Manager Business Development
2016 – 2020
• McKinsey & Company – Engagement Manager
2014 – 2016
• McKinsey & Company – Associate
2013 – 2015
• McKinsey & Company – Junior associate
2011 – 2013
• Shell Nederland – Biofuels Supply Chain Optimiser
2009 – 2011
• Shell Nederland – Supply Business Analyst
2008 – 2009
• Shell Global Solutions – Trainee

Thema Tweewielers | Lijm onder puzzelstukjes | Fleet&Mobility
Hellorider: bol.com van de fietslease?

Thema Tweewielers | Lijm onder puzzelstukjes

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Hellorider

Voor de tweewielerbranche blijkt de vloek van Covid-19 een zegen”, schreef Fleet&Mobility exact een jaar geleden. Hellorider-ceo Jasper van Waalwijk bevestigt die constatering. “Covid-19 heeft een kentering gebracht in de manier van denken en werken, waarbij standaard leaseauto’s werden aangeboden en mensen vijf dagen per week naar werk moesten komen, wordt herzien. Thuiswerken is bespreekbaar, evenals flexwerken. Flexibiliteit in mobiliteit is een vereiste. Daar moet je als werkgever iets mee. En de leasefiets speelt een rol in die mobiliteitsmix.” Dergelijke woorden zijn te verwachten van een topman van een leasefietsplatform, maar ze worden ook ondersteund door cijfers van VNA. Uit cijfers van de leasebranchevereniging blijkt dat het fietsleasepark in 2021 tot bijna 23 duizend fietsen (e-bikes en speed-pedelecs) groeide; een stijging van 79 procent. Het softwareplatform Hellorider is in 2020 onafhankelijk gestart, met steun van investeerder NPM Capital en fietsengroothandel Kruitbosch. Hoeveel fietsen Hellorider momenteel op de weg heeft, deelt het bedrijf niet, maar volgens Van Waalwijk “gaat het om duizenden”.

Leasefiets in de praktijk

“De leasefiets is essentieel voor ons. Een mooi voorbeeld daarvan is zorginstelling Vierstroom, dat vierhonderd medewerkers in de thuiszorg heeft. De cliënten werden altijd bezocht met een auto, waar de medewerkers een vergoeding voor kregen. Zij hebben nu ook e-bikes. Daardoor hebben ze meer tijd voor cliënten, thuis een nieuwe fiets en zijn ze duurzamer onderweg.”

Lees hier het interview met Willem Verschuur, directeur innovatie Louwman Group.

Hoe ziet jullie werkwijze eruit?

“Hellorider heeft een whitelabel softwareoplossing die leasemaatschappijen, werkgevers en werknemers verbindt met een landelijk dekkend netwerk van fietsendealers en meer dan honderd fietsmerken. Daarnaast heeft de software koppelingen met een aantal andere partijen, zoals een verzekeraar, pechhulpdienst en autoleasesoftware. De software maakt het voor leasemaatschappijen en werkgevers heel eenvoudig om een fietsenplan te integreren in de mobiliteitsmix.”

Platform-model

Software, daar draait het allemaal om bij Hellorider. Dus niet zozeer om leasen. Daarom is het niet onlogisch dat dit mobiliteitsbedrijf een ceo aanstelde die niet alleen relatief jong (39 jaar) maar ook branchevreemd is. Jasper van Waalwijk heeft weliswaar een achtergrond bij Shell en strategisch-adviesbureau McKinsey & Company, maar was de afgelopen jaren bij Bol.com lid van het managementteam en verantwoordelijk voor business development en strategie. “Het klinkt in eerste instantie misschien gek, maar er zijn veel raakvlakken. Zo heeft Hellorider een platform-model, wat Bol.com ook nastreeft. Dit is een model waarbij partners de assortimentstrategie en verkoop doen en het platform alle partners ontzorgt. Onze partners moeten zich vooral kunnen focussen op waar zij goed in zijn. Wat wij kunnen doen, is de software en IT aan elkaar koppelen. Dat is vaak niet hun core.”

En daarnaast biedt Hellorider ook fietsen aan voor lease?

“Inderdaad, maar op kleine schaal. Hellorider Lease is bedoeld voor bedrijven die geen fleetmanager hebben, zoals klein-mkb of zzp. Daarnaast is het ook opgezet als leeromgeving zodat we meer contact met de eindconsument kunnen krijgen. Deze lessen kunnen we delen met onze leasemaatschappijen. Onze primaire focus ligt dus niet bij Hellorider Lease. We steken onze tijd liever in het optimaliseren van het platform.”

Jullie gaan dus niet op de stoel van de leasemaatschappij zitten?

“Nee, wij willen bedrijven zonder gedoe koppelen. Een leasemaatschappij heeft accountmanagers die de wensen van de fleetmanagers begrijpen. Hellorider wil die koppeling

Pakken werkgevers en politiek nu door?

zo simpel en klantvriendelijk mogelijk bewerkstelligen. We hebben niet de ambitie om met een groot eigen salesteam te werken. We helpen werkgevers om werknemers zelf aan te sluiten. Wij richten ons daarom dus ook niet op directe acquisitie bij de dealers zelf.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Wij bieden onze software aan, zodat partners fietslease kunnen aanbieden. Voor leasemaatschappijen die bij Hellorider Lease aangesloten zijn, vragen wij een managementfee per fietscontract die is meegenomen in de leaseprijs. (de hoogte van de fee maakt Hellorider niet bekend, red.).”

Kun je een indicatie geven van de kosten?

“Voor werkgevers en -nemers zijn er geen kosten; die zijn in de leaseprijs doorberekend. Als een werkgever daarnaast een extra stimulans wil geven om meer of sneller bepaalde doelstellingen te behalen – zoals verhogen vitaliteit, verlagen ziekteverzuim of CO2-reductie – dan bieden zij hun werknemers doorgaans een vast bedrag per maand aan als werkgeversbijdrage om de leaseprijs te verlagen of volledig te compenseren om zo het kiezen voor een fiets te stimuleren.”

Hoe gaat dit in de praktijk?

“Als een werkgever gebruik maakt van een leasemaatschappij die bij Hellorider is aangesloten, krijgen zijn werknemers een pincode waarmee ze naar een fietsdealer in de buurt kunnen gaan. Deze fietsdealer voert de pincode in het systeem in, samen met de bijbehorende gegevens van de fiets, zoals framenummer, fietstype en klant. Het systeem herkent automatisch de klant en de bijbehorende leasemaatschappij en in de back-end wordt verder alles automatisch door Hellorider geregeld.”

Levert het geen problemen op wanneer leasemaatschappijen op dezelfde tender inschrijven en fietsen willen hebben via Hellorider?

“Het maakt voor ons niet uit welk bedrijf een tender wint, we zorgen ervoor dat ons platform zijn propositie voor de klant optimaal ondersteunt.

Flexibiliteit in mobiliteit is een vereiste

We bieden alle partijen een gelijk speelveld. Dus als we zien dat twee leasemaatschappijen met dezelfde tender bezig zijn, dan bieden we exact dezelfde ondersteuning.”

Dat betekent dus dat je geen controle hebt over hoe de de service uiteindelijk aan de consument wordt verleend?

hellorider 2mensen 730x604“Wij hebben veel contact met klant en berijder via onze klantenservice, daarnaast is de fietsdealer essentieel voor het fysieke contact en de kwaliteit van ons netwerk. Die dingen moeten elkaar versterken. Voor elk contactmoment vragen we de nps-score (een klanttevredenheidsmeting, red.) op. Als we zien dat een gebruiker een lage nps-score geeft, bellen we diegene of de dealer om te vragen wat er aan de hand is. Het is onze strategie om samen met die partijen gezamenlijk succesvol te zijn: werkgever, dealer en leasemaatschappij. Maar het is helder dat je de fiets leaset bij de maatschappij of via het Hellorider-platform.”

Wat zijn de groeiplannen van Hellorider?

“Wat we nu in een week omzetten, deden we twee maanden geleden in een maand. Dus het gaat hard. Maar met een scale-up is het altijd lastig om een percentage te noemen van de groei die je wilt doormaken. Ik heb ook echt geen idee hoe de wereld er over tien jaar uitziet; waar woon en werk je?”

Meer of minder?

Volgens ALD is het aantal Nederlanders dat dagelijks naar werk fietst in de afgelopen maanden gedaald tot onder het niveau van voor de coronacrisis. 42 procent van de respondenten geeft aan nooit naar werk te fietsen, tegenover 27 procent in 2021. Dat meldt de leasemaatschappij op basis van eigen onderzoek onder ruim 1.100 Nederlanders naar het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te verkiest meer dan de helft (54%) een tweewieler boven de auto (36%) of het openbaar vervoer (10%). De afstand van huis naar het werk wordt door 63 procent van de niet-fietsende respondenten als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken.

Lees hier meer over resultaten uit het ALD-onderzoek.

Waar zit volgens jou nog veel potentie?

“Tijdens corona durfden nog veel bedrijven nog niet de stap te maken naar leasefietsen, maar nu het seizoen opkomt en benzineprijzen hoog blijven, zien we dat ze wel doorpakken. We zien het aantal geïnteresseerde partijen factor drie, vier gaan. Vooral het mkb gaat bij zowel onze leasemaatschappijen als Hellorider Lease op dit moment vrij hard, omdat de beslissingsbevoegdheid daar vaak directer is en verandering snel kan gaan. Bij corporate gaan de processen langzamer, omdat daar de beslissingen vaak complexer zijn.”

Als cijfers niet leidend zijn, op basis van welke criteria meet je dan succes?

“Wat voor mij het belangrijkste is: het businessmodel moet goed gepositioneerd zijn. Heb je een onderscheidend element dat jouw product relevant maakt, is de markt in ontwikkeling en wat zijn de mogelijkheden om in die markt verder te groeien? Hellorider is sterk gepositioneerd om leasemaatschappijen, werkgevers en dealers te ontzorgen en aan elkaar te koppelen. Als je kijkt naar de markt, dan zie je dat dit een heleboel trends raakt die op de lange termijn de goede kant op gaan. De uitdagingen op het gebied van CO2, de manier van werken, de war for talent en vitaliteit van werknemers. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, denk ik dat we goed gepositioneerd zijn om te groeien.”

Hoe belangrijk wordt de leasefiets uiteindelijk in de mobiliteitsmix?

“Nu is de vraag: wordt er doorgepakt, door werkgevers en politiek? Daarbij zou het verder versimpelen van fiscaal beleid helpen. De leasefiets wordt zeker een onmisbaar onderdeel van de mobiliteitsmix, alleen op welke termijn en hoe groot, dat kan ik nog niet zeggen.

Er is veel ruimte voor een zes­wielen­concept

We zien wel dat het heel serieus wordt opgepakt. De e-bike geeft veel flexibiliteit. Ik geloof zelf sterk in een mobiliteitsbudget waarbij je als werkgever zegt: jij mag kiezen hoe je je werkweek indeelt en met welk vervoermiddel je de zakelijke ritten maakt, waarbij er wel wordt gestimuleerd om een CO2-vriendelijke oplossing te kiezen.”

Is je missie geslaagd als er straks geen auto’s meer rijden?

“Hellorider heeft zichzelf nooit gepositioneerd als concurrent voor de leasemaatschappijen of tegen de auto. Er is veel ruimte voor wat wij het zeswielenconcept noemen dat je naast een auto een budget voor een fiets hebt. Als je alleen al één dag per week alle mensen uit de auto op de fiets krijgt, hebben we ons steentje bijgedragen.” 

CV Jasper van Waalwijk

jasper van waaldijkHellorider – chief executive officer
mrt. 2022 – heden
• Bol.com – manager Strategy & Business Development
2020 – 2022
• Bol.com – Manager Business Development
2016 – 2020
• McKinsey & Company – Engagement Manager
2014 – 2016
• McKinsey & Company – Associate
2013 – 2015
• McKinsey & Company – Junior associate
2011 – 2013
• Shell Nederland – Biofuels Supply Chain Optimiser
2009 – 2011
• Shell Nederland – Supply Business Analyst
2008 – 2009
• Shell Global Solutions – Trainee