Wat is het antwoord van AD op de overnamedrift van Sator?

Oosterhout moet snel vooruit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met ruim honderd aangesloten grossiers is AD Benelux na Sator de grootste onderdelenleverancier van Nederland. Maar de afstand tussen beide giganten lijkt groter te worden. Zo sloot Sator onlangs grossiersclub Groupauto aan en kocht het vijf van zijn grootste afnemers. Een saillant detail bij de overname is dat één van de door Sator gekochte grossiers Cartal-Rijsbergen is, tevens een van de grootste AD-grossiers (19 vestigingen). AD moet op korte termijn een oplossing vinden voor het beleveren van de AD-autobedrijven in die regio.

Op langere termijn is er nog een vrees: Sator is op overnamepad – in de wandelgangen worden diverse grote grossiersnamen genoemd die Sator ook zou willen overnemen. De agressieve marktbenadering van grote concurrent Sator heeft natuurlijk ook een andere kant: er zouden diverse Van Heck-grossiers zijn die bang zijn onder te sneeuwen nu Sator zelf ‘voorwaarts integreert’.

De koers van AD was lange tijd onduidelijk.

Van AD Benelux was lange tijd onduidelijk welke koers er wordt gevaren – wel was er onrust. De aandeelhouders van AD Benelux – voor het merendeel AD-grossiers – maakten zich het afgelopen jaar zorgen over de koers van het hoofdkantoor in Oosterhout en namen daarom zelf het heft in handen. Zo startten vier van de grootste AD-grossiers (Ferwerda, APS, Staadegaard en Technische Centrale – kortweg Fast4) een eigen inkooporganisatie. Inmiddels maakt ook AD-collega Imbema hier deel van uit. Volgens ingewijden vinden andere grossiers dat Fast4 Distribution te veel invloed heeft op het beleid. De belangrijkste kritiekpunten van de grotere grossiers waren dat het hoofdkantoor in Oosterhout te veel kosten maakt aan zaken als marketing en ict en er te weinig innovatie is. De kosten van een bijna 80 mensen tellende organisatie drukken te zwaar op het resultaat en de inkoopkracht, waar het allemaal om begonnen was, werd volgens de grossiers onvoldoende benut. AD Benelux moest terug naar de basis: scherp inkopen en distribueren tegen zo laag mogelijke kosten.

Commissarissen

De Raad van Commissarissen van AD bestaat uit ondernemer Marc de Dobbelaere (extern, voorzitter), oud Imbema-directeur Paul Vierdag en Hubert Beeren van de Technische Centrale. Binnenkort wordt de RvC uitgebreid met leden die door de Raad zelf worden aangedragen.

Aldoc

Een andere beslissing die niet in goede aarde viel, was het overnemen van de aandelen van de externe partners van bestelplatform Aldocsys. Hiermee werd AD in één keer enig aandeelhouder, waardoor concurrenten Groupauto, Doyen en Brezan besloten om een eigen platform in het leven te roepen. Inmiddels is het complete platform verkocht aan de Duitse informatieleverancier DVSE. Wel succesvol is de samenwerking tussen AD Benelux en Carsom, de online offertetool van Wegener. Aan het pilotproject werkten een groot aantal AD-autobedrijven mee. Met Carsom wordt tegenwicht geboden aan tools als Kostdat? en Mijngarage van Sator. Inmiddels lijken de rijen in Oosterhout enigszins gesloten – hoewel het beleid door de kleinere grossiers nog altijd met argusogen wordt gevolgd – met de herlancering van Carprof als teken aan de wand: in tegenstelling tot bij de eerste lancering, scharen de grossiers zich er nu achter.

Oosterhout moet snel vooruit | Fleet&Mobility
Wat is het antwoord van AD op de overnamedrift van Sator?

Oosterhout moet snel vooruit

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met ruim honderd aangesloten grossiers is AD Benelux na Sator de grootste onderdelenleverancier van Nederland. Maar de afstand tussen beide giganten lijkt groter te worden. Zo sloot Sator onlangs grossiersclub Groupauto aan en kocht het vijf van zijn grootste afnemers. Een saillant detail bij de overname is dat één van de door Sator gekochte grossiers Cartal-Rijsbergen is, tevens een van de grootste AD-grossiers (19 vestigingen). AD moet op korte termijn een oplossing vinden voor het beleveren van de AD-autobedrijven in die regio.

Op langere termijn is er nog een vrees: Sator is op overnamepad – in de wandelgangen worden diverse grote grossiersnamen genoemd die Sator ook zou willen overnemen. De agressieve marktbenadering van grote concurrent Sator heeft natuurlijk ook een andere kant: er zouden diverse Van Heck-grossiers zijn die bang zijn onder te sneeuwen nu Sator zelf ‘voorwaarts integreert’.

De koers van AD was lange tijd onduidelijk.

Van AD Benelux was lange tijd onduidelijk welke koers er wordt gevaren – wel was er onrust. De aandeelhouders van AD Benelux – voor het merendeel AD-grossiers – maakten zich het afgelopen jaar zorgen over de koers van het hoofdkantoor in Oosterhout en namen daarom zelf het heft in handen. Zo startten vier van de grootste AD-grossiers (Ferwerda, APS, Staadegaard en Technische Centrale – kortweg Fast4) een eigen inkooporganisatie. Inmiddels maakt ook AD-collega Imbema hier deel van uit. Volgens ingewijden vinden andere grossiers dat Fast4 Distribution te veel invloed heeft op het beleid. De belangrijkste kritiekpunten van de grotere grossiers waren dat het hoofdkantoor in Oosterhout te veel kosten maakt aan zaken als marketing en ict en er te weinig innovatie is. De kosten van een bijna 80 mensen tellende organisatie drukken te zwaar op het resultaat en de inkoopkracht, waar het allemaal om begonnen was, werd volgens de grossiers onvoldoende benut. AD Benelux moest terug naar de basis: scherp inkopen en distribueren tegen zo laag mogelijke kosten.

Commissarissen

De Raad van Commissarissen van AD bestaat uit ondernemer Marc de Dobbelaere (extern, voorzitter), oud Imbema-directeur Paul Vierdag en Hubert Beeren van de Technische Centrale. Binnenkort wordt de RvC uitgebreid met leden die door de Raad zelf worden aangedragen.

Aldoc

Een andere beslissing die niet in goede aarde viel, was het overnemen van de aandelen van de externe partners van bestelplatform Aldocsys. Hiermee werd AD in één keer enig aandeelhouder, waardoor concurrenten Groupauto, Doyen en Brezan besloten om een eigen platform in het leven te roepen. Inmiddels is het complete platform verkocht aan de Duitse informatieleverancier DVSE. Wel succesvol is de samenwerking tussen AD Benelux en Carsom, de online offertetool van Wegener. Aan het pilotproject werkten een groot aantal AD-autobedrijven mee. Met Carsom wordt tegenwicht geboden aan tools als Kostdat? en Mijngarage van Sator. Inmiddels lijken de rijen in Oosterhout enigszins gesloten – hoewel het beleid door de kleinere grossiers nog altijd met argusogen wordt gevolgd – met de herlancering van Carprof als teken aan de wand: in tegenstelling tot bij de eerste lancering, scharen de grossiers zich er nu achter.