Dealerholdingseminar in teken van innovatie

Oneindig gangpad naar vernieuwing

Redactie Redactie
• Laatste update:

De stemming zat er goed in op het vijfde Automotive Dealerholdingseminar. Ruim zestig directeuren van de grootste dealerholdings van Nederland hadden zich verzameld bij Inn-S tyle in Maarssen. Van een crisis – een dalende autoverkoop, teruglopende aftersales, onduidelijkheid over de autobelastingen – was nauwelijks iets te merken. Veel van de aanwezigen hebben hun bedrijf inmiddels aangepast aan de nieuwe, soberdere economische realiteit. Maar het is de vraag of die aanpassing voldoende is, zei Steven Bakker, ceo van BAS Group, de moedermaatschappij van Dixons en Mycom. Volgens Bakker heb je twee keuzes: je bedrijf optimaliseren (aanpassen aan de economische omstandigheden door de kosten terug te dringen) óf vernieuwen. Volg je die eerste koers, dan raak je uiteindelijk de grond: je kunt niet oneindig besparen. Bakker ondervond dat in de afgelopen jaren zelf bij de ombouw van Dixons, dat door BAS Group werd doorgestart. Hij investeerde fors in de aanpassing en ombouw van de fysieke winkels en de bouw van een digitale omgeving. Het zorgde slechts voor tijdelijk succes. “De omgeving veranderde zo snel dat optimalisatie onvoldoende bleek. Er was een revolutie nodig. Een verschuiving naar een omnichannel fulfillmentonderneming waarbij we de brug zijn tussen A- merken en consumenten. Dat doen we via alle mogelijke kanalen (social media, pop-ups, online winkels).” Door on- en offline te verbinden ontstaat, zo vertelde Bakker, een oneindig gangpad. Maar het inzetten van een nieuw winkelconcept is niet de belangrijkste verandering bij Dixons – dat is het besef dat in de huidige tijd continue verandering nodig is. Er was door de nieuwe koers een stijging in winkelomzet te zien, maar deze was niet groot genoeg om de ombouw van al die winkels te rechtvaardigen. “Het is voor ons nu online first. We investeren veel in software en online ontwikkelingen. Maar nieuwe concepten zijn altijd dynamisch. Je hebt geen tijd meer voor een lang implementatietraject, software moet snel worden ingezet – en je moet er niet van uitgaan dat je er vijf jaar mee doet. Fail fast and Learn rapidly, dat is de boodschap. Ons uiteindelijke doel is de klant te raken. Het gaat om storytelling.”

‘Het geld wordt eerlijker verdeeld in de keten.’

Zelfbouwen

Het Italiaanse bedrijf OSV ehicle is volledig ingericht op constante vernieuwing. Dit bedrijf bouwt geen auto's, maar ontwikkelt een open source platform voor een elektrisch voertuig dat door afnemers kan worden gebruikt om zelf een auto te bouwen. “Wij willen bedrijven faciliteren in het bouwen van hun eigen auto’s”, zegt Carlo de Micheli, directeur innovatie. “Wij bieden een bouwpakket, maar ook zijn alle tekeningen van de auto en de mogelijke opbouw te downloaden. Op hun beurt delen gebruikers hun aanpassingen weer met de community. Zo ontwikkelt de auto zich continu.” Het model van OSV ehicle biedt ook kansen voor dealers, vertelde de Micheli. “Ieder bedrijf dat onze auto's gaat bouwen, kan zijn eigen verdienmodel ontwikkelen. Het platform is te koop vanaf tweeduizend euro. Dealers zouden het kunnen gebruiken om daar met een eigen ontwerp een auto op te bouwen en onder het eigen merk te verkopen, te verhuren of op een andere manier in te zetten. Elke schakel in de keten die waarde toevoegt, verdient eraan. Het is niet zoals in het traditionele model dat de fabrikant het grootste deel van de profit pakt. Het geld wordt eerlijker verdeeld in de keten.”

Optimistisch en realistisch

De AutoRAI 2015 gaat door. En krijgt een nieuwe uitstraling. Dat vertelde beursmanager Roelant Groen tijdens het vijfde Automotive Dealerholdingseminar. Groen hoopt een lichte plus te realiseren ten opzichte van de 270 duizend bezoekers in 2011. De beurs draait meer dan ooit om beleving en interactie; zo komt er een verkeersplein van de toekomst. “Voor veel consumenten is een auto die zelfstandig kan inparkeren iets nieuws. Binnen laten we de innovatie zien, buiten kan de bezoeker die meteen ondervinden.” Groen liet schetsen zien van de nieuwe opzet en meldde dat 80 procent van de merken zich heeft ingeschreven.

De overige 20 procent heeft zich nog niet definitief afgemeld, aldus Groen. “Wij maken de stands, waardoor we schaalvoordeel kunnen behalen. Dat maakt het goedkoper voor de importeurs, maar we zorgen wel dat de uitstraling van de stands optimaal blijft. In dit concept krijgt iedereen een gelijk aantal meters en een maximumbudget, zodat er geen ratrace ontstaat tussen importeurs.” Die laatste opmerking verleidde een directeur van een dealerholding tot de uitspraak dat “het opvallend is dat de importeurs voor zichzelf wel tot dit inzicht komen” en dat dit ruimte zou moeten bieden voor onderhandelingen over standards.

Oneindig gangpad naar vernieuwing | Fleet&Mobility
Dealerholdingseminar in teken van innovatie

Oneindig gangpad naar vernieuwing

Redactie Redactie
• Laatste update:

De stemming zat er goed in op het vijfde Automotive Dealerholdingseminar. Ruim zestig directeuren van de grootste dealerholdings van Nederland hadden zich verzameld bij Inn-S tyle in Maarssen. Van een crisis – een dalende autoverkoop, teruglopende aftersales, onduidelijkheid over de autobelastingen – was nauwelijks iets te merken. Veel van de aanwezigen hebben hun bedrijf inmiddels aangepast aan de nieuwe, soberdere economische realiteit. Maar het is de vraag of die aanpassing voldoende is, zei Steven Bakker, ceo van BAS Group, de moedermaatschappij van Dixons en Mycom. Volgens Bakker heb je twee keuzes: je bedrijf optimaliseren (aanpassen aan de economische omstandigheden door de kosten terug te dringen) óf vernieuwen. Volg je die eerste koers, dan raak je uiteindelijk de grond: je kunt niet oneindig besparen. Bakker ondervond dat in de afgelopen jaren zelf bij de ombouw van Dixons, dat door BAS Group werd doorgestart. Hij investeerde fors in de aanpassing en ombouw van de fysieke winkels en de bouw van een digitale omgeving. Het zorgde slechts voor tijdelijk succes. “De omgeving veranderde zo snel dat optimalisatie onvoldoende bleek. Er was een revolutie nodig. Een verschuiving naar een omnichannel fulfillmentonderneming waarbij we de brug zijn tussen A- merken en consumenten. Dat doen we via alle mogelijke kanalen (social media, pop-ups, online winkels).” Door on- en offline te verbinden ontstaat, zo vertelde Bakker, een oneindig gangpad. Maar het inzetten van een nieuw winkelconcept is niet de belangrijkste verandering bij Dixons – dat is het besef dat in de huidige tijd continue verandering nodig is. Er was door de nieuwe koers een stijging in winkelomzet te zien, maar deze was niet groot genoeg om de ombouw van al die winkels te rechtvaardigen. “Het is voor ons nu online first. We investeren veel in software en online ontwikkelingen. Maar nieuwe concepten zijn altijd dynamisch. Je hebt geen tijd meer voor een lang implementatietraject, software moet snel worden ingezet – en je moet er niet van uitgaan dat je er vijf jaar mee doet. Fail fast and Learn rapidly, dat is de boodschap. Ons uiteindelijke doel is de klant te raken. Het gaat om storytelling.”

‘Het geld wordt eerlijker verdeeld in de keten.’

Zelfbouwen

Het Italiaanse bedrijf OSV ehicle is volledig ingericht op constante vernieuwing. Dit bedrijf bouwt geen auto's, maar ontwikkelt een open source platform voor een elektrisch voertuig dat door afnemers kan worden gebruikt om zelf een auto te bouwen. “Wij willen bedrijven faciliteren in het bouwen van hun eigen auto’s”, zegt Carlo de Micheli, directeur innovatie. “Wij bieden een bouwpakket, maar ook zijn alle tekeningen van de auto en de mogelijke opbouw te downloaden. Op hun beurt delen gebruikers hun aanpassingen weer met de community. Zo ontwikkelt de auto zich continu.” Het model van OSV ehicle biedt ook kansen voor dealers, vertelde de Micheli. “Ieder bedrijf dat onze auto's gaat bouwen, kan zijn eigen verdienmodel ontwikkelen. Het platform is te koop vanaf tweeduizend euro. Dealers zouden het kunnen gebruiken om daar met een eigen ontwerp een auto op te bouwen en onder het eigen merk te verkopen, te verhuren of op een andere manier in te zetten. Elke schakel in de keten die waarde toevoegt, verdient eraan. Het is niet zoals in het traditionele model dat de fabrikant het grootste deel van de profit pakt. Het geld wordt eerlijker verdeeld in de keten.”

Optimistisch en realistisch

De AutoRAI 2015 gaat door. En krijgt een nieuwe uitstraling. Dat vertelde beursmanager Roelant Groen tijdens het vijfde Automotive Dealerholdingseminar. Groen hoopt een lichte plus te realiseren ten opzichte van de 270 duizend bezoekers in 2011. De beurs draait meer dan ooit om beleving en interactie; zo komt er een verkeersplein van de toekomst. “Voor veel consumenten is een auto die zelfstandig kan inparkeren iets nieuws. Binnen laten we de innovatie zien, buiten kan de bezoeker die meteen ondervinden.” Groen liet schetsen zien van de nieuwe opzet en meldde dat 80 procent van de merken zich heeft ingeschreven.

De overige 20 procent heeft zich nog niet definitief afgemeld, aldus Groen. “Wij maken de stands, waardoor we schaalvoordeel kunnen behalen. Dat maakt het goedkoper voor de importeurs, maar we zorgen wel dat de uitstraling van de stands optimaal blijft. In dit concept krijgt iedereen een gelijk aantal meters en een maximumbudget, zodat er geen ratrace ontstaat tussen importeurs.” Die laatste opmerking verleidde een directeur van een dealerholding tot de uitspraak dat “het opvallend is dat de importeurs voor zichzelf wel tot dit inzicht komen” en dat dit ruimte zou moeten bieden voor onderhandelingen over standards.