Volgens het Franse Hyvia is waterstof onmisbaar in de energietransitie

Waterstof • Tot nu toe spelen elektrische bedrijfswagens een hoofdrol in de energietransitie. Het Franse Hyvia verwacht echter dat het tijdperk van waterstof is aangebroken. Het bedrijf denkt dat waterstof een goed alternatief is voor bedrijfswagens.
Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
(Foto: Hyvia)

Hyvia denkt dat de markt klaar is voor waterstof aangedreven bedrijfswagens. Het bedrijf is een joint venture van Renault en Plug, dat waterstofbrandstofcellen ontwikkelt. Hyvia start nu de uitrol in Nederland, waar de eerste klanten een waterstof aangedreven Renault Master gaan rijden. Een goede zaak volgens Hyvia, want volgens het bedrijf is waterstof onmisbaar in de energietransitie.

Uitdagingen zijn er echter nog genoeg. Zo erkennen Renault en Plug dat er met twintig waterstoftankstations nog weinig tankplaatsen zijn. Beide bedrijven willen met Hyvia waterstof een prominentere rol geven. Renault levert de bus en Plug levert de waterstoftechnologie. Hyvia-ceo, David Holderbach, noemt de Renault Master een ‘koploper’ op het gebied van waterstof. De ambities zijn dan ook groot. “In 2030 willen we 30 procent van het marktaandeel in H2-aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen in Europa.”

Tijdens de Grand Prix in Zandvoort presenteerde Hyvia zijn eerste rijklare Renault Master. Holderbach is ervan overtuigd dat het waterstoftijdperk is aangebroken. “En onze eerste klanten zijn Nederlands.” Volgens hem is Nederland het meest geschikte land om waterstof te lanceren. Twintig stations is niet veel, maar nog altijd meer dan in andere landen. “Nederland loopt met zijn hoge dichtheid van waterstoftankstations voorop”, aldus Holderbach.

Klanten staan klaar

De eerste Hyvia klanten zijn: GP Groot, een Nederlands bedrijf dat zich richt op afvalinzameling, brandstofhandel en infrastructuur, verhuisbedrijf Pot en installatiebedrijf Warmtebouw. Alle drie de bedrijven hebben voertuigen nodig die continu kunnen rijden. Volgens Anouk Poelmann, ceo van Renault Group Nederland zijn de betrokken dealers, Bochane, Stam, Terwolde en Van Mossel, klaar voor het waterstoftijdperk.

Er is geen ‘silverbullet’ oplossing

“Op elke locatie is een technicus aanwezig die getraind is.” Zij gelooft net als Holderbach dat de dekking van waterstoftankstations in Nederland groot genoeg is. “Je moet je rit alleen nog wel een klein beetje plannen.” Poelmann verwacht wel dat er binnenkort meer plekken zullen komen waarop waterstof getankt kan worden.

Geen wondermiddel

President en ceo van Plug, Andy Marsh, is ervan overtuigd dat brandstofcellen de toekomst zijn. Elders op de wereld gebruiken Amazon, Walmart en Carrefour al de brandstofceloplossingen van Plug om industriële elektrische voertuigen aan te drijven. Wel is hij bescheiden; hij gelooft niet dat er een wondermiddel bestaat om fossiele voertuigen te vervangen.  “Als je denkt dat er een ‘silverbullet’ oplossing bestaat, dan is dat nogal kortzichtig. Er is vandaag de dag geen alternatieve aandrijflijn die brandstofmotoren geheel kan vervangen.” Volgens Marsh wordt de elektrolyse technologie, waarmee waterstof wordt gewonnen, wel steeds efficiënter. Maar voorlopig zal er nog sprake blijven van een mix aan brandstoffen.

Combinatie met elektrisch

Marsh gelooft dat ook de batterij-elektrische bedrijfswagen een rol blijft spelen. Volgens Marsh zijn zowel waterstof als batterij-elektrische bedrijfswagens nodig om de CO2-uitstoot te reduceren. “Je moet het combineren”, vertelt hij. Ondanks zijn optimistische blik onderschat hij de uitdagingen voor waterstof niet. Volgens hem is de grootste uitdaging de dekking van tankstations, op het moment zijn daar niet veel van in Nederland. Het helpt dat er meer voertuigen op de markt komen. De Renault Master is niet de enige waterstofauto. Opel heeft namelijk met zijn Vivaro e-Hydrogen eveneens een waterstofbesteller (die onder meer ingezet worden door aannemersbedrijf Jos Scholman). Of de waterstofbedrijfswagen dé zilveren kogel is om fleetowners van het H2-element te overtuigen valt nog te bezien, maar één ding is zeker: we gaan er snel meer zien op de Nederlandse wegen.

Volgens het Franse Hyvia is waterstof onmisbaar in de energietransitie | Fleet&Mobility

Volgens het Franse Hyvia is waterstof onmisbaar in de energietransitie

Waterstof • Tot nu toe spelen elektrische bedrijfswagens een hoofdrol in de energietransitie. Het Franse Hyvia verwacht echter dat het tijdperk van waterstof is aangebroken. Het bedrijf denkt dat waterstof een goed alternatief is voor bedrijfswagens.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Hyvia)

Hyvia denkt dat de markt klaar is voor waterstof aangedreven bedrijfswagens. Het bedrijf is een joint venture van Renault en Plug, dat waterstofbrandstofcellen ontwikkelt. Hyvia start nu de uitrol in Nederland, waar de eerste klanten een waterstof aangedreven Renault Master gaan rijden. Een goede zaak volgens Hyvia, want volgens het bedrijf is waterstof onmisbaar in de energietransitie.

Uitdagingen zijn er echter nog genoeg. Zo erkennen Renault en Plug dat er met twintig waterstoftankstations nog weinig tankplaatsen zijn. Beide bedrijven willen met Hyvia waterstof een prominentere rol geven. Renault levert de bus en Plug levert de waterstoftechnologie. Hyvia-ceo, David Holderbach, noemt de Renault Master een ‘koploper’ op het gebied van waterstof. De ambities zijn dan ook groot. “In 2030 willen we 30 procent van het marktaandeel in H2-aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen in Europa.”

Tijdens de Grand Prix in Zandvoort presenteerde Hyvia zijn eerste rijklare Renault Master. Holderbach is ervan overtuigd dat het waterstoftijdperk is aangebroken. “En onze eerste klanten zijn Nederlands.” Volgens hem is Nederland het meest geschikte land om waterstof te lanceren. Twintig stations is niet veel, maar nog altijd meer dan in andere landen. “Nederland loopt met zijn hoge dichtheid van waterstoftankstations voorop”, aldus Holderbach.

Klanten staan klaar

De eerste Hyvia klanten zijn: GP Groot, een Nederlands bedrijf dat zich richt op afvalinzameling, brandstofhandel en infrastructuur, verhuisbedrijf Pot en installatiebedrijf Warmtebouw. Alle drie de bedrijven hebben voertuigen nodig die continu kunnen rijden. Volgens Anouk Poelmann, ceo van Renault Group Nederland zijn de betrokken dealers, Bochane, Stam, Terwolde en Van Mossel, klaar voor het waterstoftijdperk.

Er is geen ‘silverbullet’ oplossing

“Op elke locatie is een technicus aanwezig die getraind is.” Zij gelooft net als Holderbach dat de dekking van waterstoftankstations in Nederland groot genoeg is. “Je moet je rit alleen nog wel een klein beetje plannen.” Poelmann verwacht wel dat er binnenkort meer plekken zullen komen waarop waterstof getankt kan worden.

Geen wondermiddel

President en ceo van Plug, Andy Marsh, is ervan overtuigd dat brandstofcellen de toekomst zijn. Elders op de wereld gebruiken Amazon, Walmart en Carrefour al de brandstofceloplossingen van Plug om industriële elektrische voertuigen aan te drijven. Wel is hij bescheiden; hij gelooft niet dat er een wondermiddel bestaat om fossiele voertuigen te vervangen.  “Als je denkt dat er een ‘silverbullet’ oplossing bestaat, dan is dat nogal kortzichtig. Er is vandaag de dag geen alternatieve aandrijflijn die brandstofmotoren geheel kan vervangen.” Volgens Marsh wordt de elektrolyse technologie, waarmee waterstof wordt gewonnen, wel steeds efficiënter. Maar voorlopig zal er nog sprake blijven van een mix aan brandstoffen.

Combinatie met elektrisch

Marsh gelooft dat ook de batterij-elektrische bedrijfswagen een rol blijft spelen. Volgens Marsh zijn zowel waterstof als batterij-elektrische bedrijfswagens nodig om de CO2-uitstoot te reduceren. “Je moet het combineren”, vertelt hij. Ondanks zijn optimistische blik onderschat hij de uitdagingen voor waterstof niet. Volgens hem is de grootste uitdaging de dekking van tankstations, op het moment zijn daar niet veel van in Nederland. Het helpt dat er meer voertuigen op de markt komen. De Renault Master is niet de enige waterstofauto. Opel heeft namelijk met zijn Vivaro e-Hydrogen eveneens een waterstofbesteller (die onder meer ingezet worden door aannemersbedrijf Jos Scholman). Of de waterstofbedrijfswagen dé zilveren kogel is om fleetowners van het H2-element te overtuigen valt nog te bezien, maar één ding is zeker: we gaan er snel meer zien op de Nederlandse wegen.