Laatste update:

Groningen plaatst eerste gemeentelijke laadpaal voor elektrische auto’s

De eerste gemeentelijke laadpaal werd woensdag geplaatst aan de Fazanthof in het Groningse Ten Boer. (Foto: Bert Lanting)

Onder toeziend oog van wethouder Philip Broeksma (Energietransitie) is woensdag de eerste door de gemeente zélf geëxploiteerde laadpaal voor elektrische auto’s geplaatst. Dat gebeurde aan de Fazanthof in het Groningse Ten Boer. Het netwerk van openbare laadpalen wordt de komende drie jaar met zo’n drie- tot vijfhonderd palen uitgebreid. Dat meldt TaxiPro

De gemeente Groningen wil een snelle transitie naar emissievrij vervoer bewerkstelligen. “Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf”, zegt Broeksma daarover. Doordat Groningen de laadpalen zelf plaatst, heeft de gemeente naar eigen zeggen meer regie op de levering, plaatsing en communicatie met inwoners. “We gaan meer en sneller palen plaatsen, waardoor de overstap naar een elektrische auto makkelijker wordt.”

Voorrang

De laadpalen werden voorheen geplaatst door een commerciële partij. Begin dit jaar is de gemeente van dit concessiemodel afgestapt. Sindsdien zijn er zo’n tweehonderd aanvragen voor een laadpaal binnengekomen. De veertig laadpalen die nog door de voormalige concessiehouder geplaatst zouden worden krijgen voorrang.

De gemeente Groningen verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink toeneemt. Momenteel rijden er zo’n 335 duizend elektrische auto’s rond in Nederland. Groningen verwacht dat dit er in 2030 zo’n 1,9 miljoen zullen zijn.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Groningen plaatst eerste gemeentelijke laadpaal voor elektrische auto’s | Fleet&Mobility

Groningen plaatst eerste gemeentelijke laadpaal voor elektrische auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:
De eerste gemeentelijke laadpaal werd woensdag geplaatst aan de Fazanthof in het Groningse Ten Boer. (Foto: Bert Lanting)

De gemeente Groningen wil een snelle transitie naar emissievrij vervoer bewerkstelligen. “Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf”, zegt Broeksma daarover. Doordat Groningen de laadpalen zelf plaatst, heeft de gemeente naar eigen zeggen meer regie op de levering, plaatsing en communicatie met inwoners. “We gaan meer en sneller palen plaatsen, waardoor de overstap naar een elektrische auto makkelijker wordt.”

Voorrang

De laadpalen werden voorheen geplaatst door een commerciële partij. Begin dit jaar is de gemeente van dit concessiemodel afgestapt. Sindsdien zijn er zo’n tweehonderd aanvragen voor een laadpaal binnengekomen. De veertig laadpalen die nog door de voormalige concessiehouder geplaatst zouden worden krijgen voorrang.

De gemeente Groningen verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink toeneemt. Momenteel rijden er zo’n 335 duizend elektrische auto’s rond in Nederland. Groningen verwacht dat dit er in 2030 zo’n 1,9 miljoen zullen zijn.