Leasemaatschappijen belasten stijging onderhoudskosten niet door aan klanten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Ze noemen geen specifieke cijfers voor leaseauto’s, maar een rondvraag bij leasemaatschappijen leert dat het onderhoud voor zakelijk ingezette auto’s met zo’n vier tot vijf procent is toegenomen. Leasemaatschappijen mogen contractueel gezien deze verhogingen doorbelasten aan hun klanten, maar doen dat over het algemeen niet. Dat melden ze aan Fleet&Mobility.

Bij MKB Lease bevestigt directeur Michel Looman dat de onderhoudskosten ook in de zakelijke markt stijgen. “Zowel het gemiddelde per beurt als het totaal aantal beurten”, zegt Looman. Hij is wel licht verbaasd hierover. “Als gevolg van de toename van het aantal elektrische auto’s in het wagenpark zou je eigenlijk een verlaging verwachten, maar er is een aantal factoren die roet in het eten gooit. Enerzijds zijn de arbeidslonen en de prijzen sterk gestegen, veel sterker dan vooraf voorzien. Daarnaast hebben we ook een effect vanuit contracten die verlengd zijn waardoor auto’s ouder worden en met hogere kilometerstanden doorrijden. Ook dit heeft een prijsverhogend effect.”

Bij een sterke stijging van onderhoudskosten kunnen leasemaatschappijen in het algemeen een indexatie toepassen op de onderhoudscomponent. De ROB-kosten zijn gemiddeld rond de tien procent van de totale leasekosten. “In de praktijk kunnen leasemaatschappijen dit instrument nu al toepassen, maar ik zie het nog niet gebeuren”, zegt Looman.

Ook MKB Lease indexeert niet. “Onze klanten leasen ook om zo veel als mogelijk vaste kosten te hebben, en een extra indexatie wordt daarom niet enthousiast ontvangen. In de prijsstelling van nieuw te sluiten contracten worden de hogere kosten natuurlijk verwerkt.” 

Niet doorbelasten

Ook andere leasemaatschappijen geven aan dat ze vooralsnog geen kosten doorberekenen. Bij Toyota Louwman Financial Services is er eveneens geen sprake van, al denkt men dat de onderhoudskosten nog wel blijven stijgen, zegt managing director Vincent Jorritsma. “Dat is onze eigen inschatting, we gaan daarover nog in gesprek met onze dealers (die al het onderhoud in principe uitvoeren, red). Wij staan als dealergelieerde leasemaatschappij wel iets anders in de wedstrijd, de gezondheid van ons netwerk is ook een belangrijke prioriteit. Samen zoeken we naar oplossingen waar zowel wij, de dealer als onze klanten beter van worden.”

De ROB-kosten zijn gemiddeld rond de tien procent van de totale leasekosten.

Michel Akerboom, directeur van Hilterman Lease, stelt eveneens wel de ROB door te kunnen belasten maar dit niet te doen. “Verhogingen van verzekeringspremies worden redelijk standaard doorbelast, maar bij onderhoud geldt dat niet.”

Het feit dat leasecontracten langer worden en het aandeel EV toeneemt, baart hem wel lichte zorgen. “EV’s compenseren deels voor de stijgende ROB-kosten op brandstofauto’s. Maar wij zien bij de wat oudere EV’s nu de eerste accupakketten stuk gaan. Dat is vaak garantiewerk, maar daarvoor moet het onderhoudschema wel exact worden gevolgd. Dat betekent dat we de leaserijder goed moeten informeren en aansturen.” 

Hogere rente en afschrijving 

Fer Derwort, die tactisch wagenparkadvies geeft aan meerdere bedrijven, onderschrijft het belang van een goede controle op de werkzaamheden. “Ik maak me zorgen om de kwaliteit van de werkzaamheden, ook die van de officiële dealers, omdat die toch wel onder het niveau liggen van wat wij zouden mogen verwachten.”

Derwort stelt dat de ROB-kosten niet zijn grootste zorg zijn momenteel. “Ik heb mij via de mantelovereenkomsten ingedekt tegen stijgende ROB-kosten. Maar wat ik wel zie is een explosie van de maandelijkse lasten bij de inzet van gelijkwaardige auto’s en daarbij worden alle componenten aangegrepen.” 

Volgens Derwort komt deze stijging hoofdzakelijk door de hogere rente, maar ook de afschrijving is hoger door lagere restwaardes in zijn algemeenheid, ook op EV’s. En door de hoge aanschafwaarde in combinatie met het hoge gewicht en hogere herstelkosten zien we ook een behoorlijke stijging van de WA- en cascoverzekering.

Toch stelt Derwort dat onderhoud de komende jaren simpelweg duurder gaat worden, iets wat in de leasemarkt decennialang nauwelijks het geval was als gevolg van steeds langere intervallen en verbeterde bouwkwaliteit. “Auto’s zullen ook in de toekomst minder vaak naar de garage moeten, zeker in het geval van elektrische auto’s. Die toenemende inzet van EV’s in combinatie met de langere contractduur zorgt voor hogere kosten. De reparatiekosten zijn simpelweg veel hoger en ook wordt er een hoger uurtarief berekend. 

Gelijke kosten bij oudere auto’s

Bij onderhoudsbenchmarkbedrijf Wesp herkennen ze het beeld dat het verschil in ROB-kosten tussen brandstofauto’s en EV’s kleiner wordt naarmate de leeftijd vordert. Volgens het bedrijf liggen bij auto’s van zes jaar oud de kosten ongeveer gelijk.

Ook Derwort ziet daar nu de eerste voorbeelden van. “Er is dan geen rem-, uitlaat- of koppelingvervanging, maar veel EV’s hebben twee elektromotoren. Het is niet de vraag of, maar meer wanneer deze vervangen moeten worden. Het vervangen hiervan kost tussen de 2.500 en 8.000 per motor. Over de batterijen maak ik me niet zo’n zorgen, gezien de verlengde garanties die fabrikanten geven. Daarvoor is het zaak om te zorgen dat het onderhoud volgens voorschrift verloopt.” 

Kosten EV-onderhoud

Om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke ROB-kosten van EV’s heeft benchmarkbedrijf Wesp de gemiddelde factuurbedragen van alle Tesla’s en de Nissan Leaf in zijn bestand geanalyseerd, onderverdeeld op leeftijd. Het betreft facturen uit 2023. Opgemerkt moet worden dat Wesp geen data ontvangt van Tesla, waardoor het maar beperkt zich heeft op dure garantiewerkzaamheden zoals het vervangen van batterijen. 

Wesp meldt dat bij Tesla een belangrijk deel van de kosten (48%) zit in het vervangen van banden. Bij Nissan ligt dit percentage op 24 procent. 

Tesla (alle modellen) N=9.179
Leeftijd Kosten (in euro’s) 
0-4 379
4-8 427
8-12 700
Nissan Leaf N=1.515
Leeftijd Kosten (in euro’s)
0-4 224
4-8 339
8-12 515

 Bron: WESP