‘Brandstoftaks klassiekers werkt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zakelijk gebruik
Vooral de import van oude diesels neemt naar verwachting sterk af dit jaar: met zo’n 38%. Volgens Fehac-voorzitter Bert Pronk komt dit door de veranderde belastingregels. Per 1 januari van dit jaar zijn klassiekers vrijgesteld van mrb, maar geldt er een brandstoftoeslag op diesels. Die bedraagt ongeveer de helft van het mrb-tarief. “We merken dat de dieseltoeslag werkt. De eerste helft van dit jaar zijn er al een kwart minder klassieke diesels geïmporteerd.”

En daar is de federatie blij mee. “Iedere maatregel die het oneigenlijk gebruik van oldtimers beperkt, daar zijn wij voorstander van. Je ziet dat oude diesels, vaak Mercedessen uit de jaren ’80, naar Nederland werden gehaald voor dagelijks gebruik vanwege het belastingvoordeel. Deze auto’s zijn vervuilender dan nieuwe auto’s, en de eigenaren ervan besparen ook vaak op onderhoud waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan.”

Stad op slot
Eerder deze week kwam Milieudefensie met het voorstel om klassieke auto’s te weren uit de binnensteden. Pronk noemt deze maatregel buitenproportioneel. “Eigenaren van een oldtimer gebruiken die om te recreëren en gaan er in het weekend mooie ritten mee maken. Als zij in de stad komen, is dat omdat ze er wonen of omdat ze er moeten zijn.”

Fehac pleit ervoor vooralsnog geen verdere maatregelen te nemen. “Aan het eind van het jaar willen we graag evalueren wat de effecten zijn van de brandstoftoeslag.”

‘Brandstoftaks klassiekers werkt’ | Fleet&Mobility

‘Brandstoftaks klassiekers werkt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zakelijk gebruik
Vooral de import van oude diesels neemt naar verwachting sterk af dit jaar: met zo’n 38%. Volgens Fehac-voorzitter Bert Pronk komt dit door de veranderde belastingregels. Per 1 januari van dit jaar zijn klassiekers vrijgesteld van mrb, maar geldt er een brandstoftoeslag op diesels. Die bedraagt ongeveer de helft van het mrb-tarief. “We merken dat de dieseltoeslag werkt. De eerste helft van dit jaar zijn er al een kwart minder klassieke diesels geïmporteerd.”

En daar is de federatie blij mee. “Iedere maatregel die het oneigenlijk gebruik van oldtimers beperkt, daar zijn wij voorstander van. Je ziet dat oude diesels, vaak Mercedessen uit de jaren ’80, naar Nederland werden gehaald voor dagelijks gebruik vanwege het belastingvoordeel. Deze auto’s zijn vervuilender dan nieuwe auto’s, en de eigenaren ervan besparen ook vaak op onderhoud waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan.”

Stad op slot
Eerder deze week kwam Milieudefensie met het voorstel om klassieke auto’s te weren uit de binnensteden. Pronk noemt deze maatregel buitenproportioneel. “Eigenaren van een oldtimer gebruiken die om te recreëren en gaan er in het weekend mooie ritten mee maken. Als zij in de stad komen, is dat omdat ze er wonen of omdat ze er moeten zijn.”

Fehac pleit ervoor vooralsnog geen verdere maatregelen te nemen. “Aan het eind van het jaar willen we graag evalueren wat de effecten zijn van de brandstoftoeslag.”