‘Verhuurders lijden onder concurrentie van taxibussen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vooral voor personenbussen levert deze gang van zaken oneerlijke concurrentie op waar de verhuurbranche steeds meer last van krijgt, zegt Wim Slagter, voorzitter van Bovag Verhuur- en Deelautobedrijven en general manager van Euromobil. “Personenbussen zijn geel kenteken, dus daar moet bpm over worden betaald. En omdat ze zo zwaar zijn, is het bpm-aandeel in de kostprijs aanzienlijk. De afgelopen drie, vier jaar is de bpm over bussen alleen maar gestegen waardoor het moeilijk is om ze winstgevend te exploiteren.”

Er zijn geen cijfers over, maar volgens Slagter hebben verhuurders steeds meer last van concurrentie uit de taxibranche. “Taxibedrijven hebben het natuurlijk ook moeilijk, dus zij zoeken naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Ik hoor vooral van lokale verhuurders dat ze merken dat er vaker taxi’s worden verhuurd.”

BPM-kerstboom
Er is geen panklare oplossing voor het probleem. Bovag zet in op een branchebrede aanpak, vertelt woordvoerder Paul de Waal. “We kennen het chagrijn onder onze verhuurleden hierover, maar er is geen eenvoudige manier om dit op te lossen zonder de bpm-kerstboom nog verder op te tuigen. Wij zien dit probleem als nog een reden om de bpm in zijn geheel af te schaffen. Dat is ook waar we op inzetten voor de stelselherziening in 2017 (Autobrief 2, red).”

Slagter is het daarmee eens, maar hij hoopt dat er voor die tijd toch een tussenoplossing komt voor de verhuurafdeling. “Ik ben niet tegen concurrentie, maar dit is oneerlijke concurrentie. Wat de verhuurders betreft moet iedereen betalen, of niemand.”

Maatschappelijk belang
Door de gestegen kosten maakt hij zich zorgen over de beschikbaarheid van personenbussen. “Doordat ze zo moeilijk te exploiteren zijn, worden ze door verhuurders minder vaak aangeboden. Dat is jammer want huurbussen zijn over het algemeen jonger, en dus schoner en zuiniger dan taxibussen. Bovendien is het beter om een bus in te zetten om groepen te vervoeren, dan om met twee, drie personenauto’s achter elkaar aan te rijden.”

Verder benadrukt Slagter de maatschappelijke functie die de personenbus heeft. “Behalve voor bedrijfsuitjes en sportclubs worden personenbussen ook vaak ingezet door zorginstanties, voor het vervoeren van de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Als er te weinig huurbussen beschikbaar zijn omdat ze te duur zijn om in te zetten, worden zij daar ook de dupe van.”

‘Verhuurders lijden onder concurrentie van taxibussen’ | Fleet&Mobility

‘Verhuurders lijden onder concurrentie van taxibussen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vooral voor personenbussen levert deze gang van zaken oneerlijke concurrentie op waar de verhuurbranche steeds meer last van krijgt, zegt Wim Slagter, voorzitter van Bovag Verhuur- en Deelautobedrijven en general manager van Euromobil. “Personenbussen zijn geel kenteken, dus daar moet bpm over worden betaald. En omdat ze zo zwaar zijn, is het bpm-aandeel in de kostprijs aanzienlijk. De afgelopen drie, vier jaar is de bpm over bussen alleen maar gestegen waardoor het moeilijk is om ze winstgevend te exploiteren.”

Er zijn geen cijfers over, maar volgens Slagter hebben verhuurders steeds meer last van concurrentie uit de taxibranche. “Taxibedrijven hebben het natuurlijk ook moeilijk, dus zij zoeken naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Ik hoor vooral van lokale verhuurders dat ze merken dat er vaker taxi’s worden verhuurd.”

BPM-kerstboom
Er is geen panklare oplossing voor het probleem. Bovag zet in op een branchebrede aanpak, vertelt woordvoerder Paul de Waal. “We kennen het chagrijn onder onze verhuurleden hierover, maar er is geen eenvoudige manier om dit op te lossen zonder de bpm-kerstboom nog verder op te tuigen. Wij zien dit probleem als nog een reden om de bpm in zijn geheel af te schaffen. Dat is ook waar we op inzetten voor de stelselherziening in 2017 (Autobrief 2, red).”

Slagter is het daarmee eens, maar hij hoopt dat er voor die tijd toch een tussenoplossing komt voor de verhuurafdeling. “Ik ben niet tegen concurrentie, maar dit is oneerlijke concurrentie. Wat de verhuurders betreft moet iedereen betalen, of niemand.”

Maatschappelijk belang
Door de gestegen kosten maakt hij zich zorgen over de beschikbaarheid van personenbussen. “Doordat ze zo moeilijk te exploiteren zijn, worden ze door verhuurders minder vaak aangeboden. Dat is jammer want huurbussen zijn over het algemeen jonger, en dus schoner en zuiniger dan taxibussen. Bovendien is het beter om een bus in te zetten om groepen te vervoeren, dan om met twee, drie personenauto’s achter elkaar aan te rijden.”

Verder benadrukt Slagter de maatschappelijke functie die de personenbus heeft. “Behalve voor bedrijfsuitjes en sportclubs worden personenbussen ook vaak ingezet door zorginstanties, voor het vervoeren van de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Als er te weinig huurbussen beschikbaar zijn omdat ze te duur zijn om in te zetten, worden zij daar ook de dupe van.”