Auto en fiscus

Laatste update:

`Prijs typegoedkeuring EV`s te hoog`

De kosten voor een typegoedkeuring van nieuwe, particulier gebouwde elektrische voertuigen zijn te hoog. Dat vindt de PvdA. De partij roept de RDW op om eenduidige regels te hanteren voor iedereen.

Om een wildgroei van mogelijk onveilige elektrische zelfbouwauto’s tegen te gaan, heeft de RDW in 2010 een eigen keuring in het leven geroepen. De kosten hiervoor bedragen 725 euro, maar daar bovenop verlangt de RDW ook een ECM keurmerk van particuliere autobouwers. Volgens de PvdA kost deze keuring vaak duizenden euro’s.

Tweede Kamerlid Duco Hoogland: “Als we elektrisch rijden willen stimuleren moeten mensen die zelf het ondernemerschap tonen om zo’n auto te bouwen niet ineens geconfronteerd worden met torenhoge kosten voor een extra keuring.”

Hoogland pleit voor eenduidige regels: “Het ombouwen van een auto voor elektrisch rijden kost al vele duizenden euro’s, als daar nog eens hoge kosten voor de toelating bovenop komen, haken veel mensen af. Als de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk toegankelijk wil maken, moet het voor kleine particuliere gebruikers duidelijk zijn welke investering ze vooraf moeten doen, en niet geconfronteerd worden met plotselinge hogere kosten.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
`Prijs typegoedkeuring EV`s te hoog` | Fleet&Mobility

`Prijs typegoedkeuring EV`s te hoog`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om een wildgroei van mogelijk onveilige elektrische zelfbouwauto’s tegen te gaan, heeft de RDW in 2010 een eigen keuring in het leven geroepen. De kosten hiervoor bedragen 725 euro, maar daar bovenop verlangt de RDW ook een ECM keurmerk van particuliere autobouwers. Volgens de PvdA kost deze keuring vaak duizenden euro’s.

Tweede Kamerlid Duco Hoogland: “Als we elektrisch rijden willen stimuleren moeten mensen die zelf het ondernemerschap tonen om zo’n auto te bouwen niet ineens geconfronteerd worden met torenhoge kosten voor een extra keuring.”

Hoogland pleit voor eenduidige regels: “Het ombouwen van een auto voor elektrisch rijden kost al vele duizenden euro’s, als daar nog eens hoge kosten voor de toelating bovenop komen, haken veel mensen af. Als de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk toegankelijk wil maken, moet het voor kleine particuliere gebruikers duidelijk zijn welke investering ze vooraf moeten doen, en niet geconfronteerd worden met plotselinge hogere kosten.”