`Prorail raakt zelfstandigheid kwijt`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Door dit besluit zal Prorail onder de verantwoordelijkheden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vallen. Het nieuws wordt komende week bevestigd door het ministerie.

Prorail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor het aanleggen en onderhouden van het spoor. Het grootste deel van de financiering komt van het rijk. De afgelopen jaren heeft het bedrijf meerdere malen kostenoverschrijdingen gemaakt. Dijksma wil door het terugdraaien van de zelfstandigheid van Prorail meer inzicht krijgen in de uitgaven van het bedrijf.

Een andere reden tot de wijziging van de positie van Prorail is de vele computer- en sein- en wisselstoringen van het afgelopen jaar. Er moet een verbetering in de onderhoud van het spoor komen.

Prorail is het niet eens met de positiewijziging en zegt dat dit bijvoorbeeld kan leiden tot duurdere treinkaartjes. 

`Prorail raakt zelfstandigheid kwijt` | Fleet&Mobility

`Prorail raakt zelfstandigheid kwijt`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Door dit besluit zal Prorail onder de verantwoordelijkheden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vallen. Het nieuws wordt komende week bevestigd door het ministerie.

Prorail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor het aanleggen en onderhouden van het spoor. Het grootste deel van de financiering komt van het rijk. De afgelopen jaren heeft het bedrijf meerdere malen kostenoverschrijdingen gemaakt. Dijksma wil door het terugdraaien van de zelfstandigheid van Prorail meer inzicht krijgen in de uitgaven van het bedrijf.

Een andere reden tot de wijziging van de positie van Prorail is de vele computer- en sein- en wisselstoringen van het afgelopen jaar. Er moet een verbetering in de onderhoud van het spoor komen.

Prorail is het niet eens met de positiewijziging en zegt dat dit bijvoorbeeld kan leiden tot duurdere treinkaartjes.