Column Hans Blink | De prijs van elektrisch rijden

H. Blink H. Blink
• Laatste update:
Hans Blink.

Sommige partijen voorspellen 35 tot wel 70 procent minder onderhoudskosten aan een elektrische auto. De energieverbruikskosten lijken in het voordeel van de elektrische auto uit te vallen, maar is sterk a­fhankelijk van waar die wordt opgeladen. De kosten van het thuis of op het werk laden zijn veel lager dan brandstofkosten, maar de oplaadkosten van externe snellaadstations verhouden zich met die zich met die van diesel- of benzineauto’s.

‘EV’s veranderen het verdienmodel van de leasemaatschappijen.’ 

Wat betekent dit nu bijvoorbeeld voor de door de leasemaatschappij te calculeren kosten voor deze componenten? De componenten RO en B zijn nu nog een verdienmodel voor de leasemaatschappij. Maar de afdekking van het risico, het voordeel van grootschalige inkoop van onderdelen en onderhoud verdwijnen grotendeels. Ook brandstof, indien in het leasecontract opgenomen, is tot nu toe een verdienmodel. Want naast de door brandstof(kaart)leveranciers verstrekte kortingen en/of bonussen door de voorschotbetalingen worden ontstane buffers door de leasemaatschappij gebruikt als goedkope financiering. De vraag is hoe de klanten in de toekomst om zullen gaan met het verwerken van deze energiekosten.

Thuisladen en de stroom verrekenen met de werkgever wordt door veel EV-leveranciers gefaciliteerd. Het is voor de werkgever zaak de prijs die door zijn werknemer voor het thuis opladen wordt gerekend goed af te stemmen; veel bedrijven zouden wel eens kunnen besluiten deze component buiten het leasecontract te laten. Het lijkt er hoe dan ook op dat de operationele kostencomponenten voor elektrische auto’s lager uit zullen vallen dan die van de traditionele benzine-en dieselauto’s. Het verdienmodel voor de leasemaatschappij op deze componenten komt verder onder druk. Fleetowners doen er goed aan om deze ontwikkeling kritisch te volgen in hun onderhandelingen met de leasemaatschappij.

Column Hans Blink | De prijs van elektrisch rijden | Fleet&Mobility

Column Hans Blink | De prijs van elektrisch rijden

H. Blink H. Blink
• Laatste update:
Hans Blink.

Sommige partijen voorspellen 35 tot wel 70 procent minder onderhoudskosten aan een elektrische auto. De energieverbruikskosten lijken in het voordeel van de elektrische auto uit te vallen, maar is sterk a­fhankelijk van waar die wordt opgeladen. De kosten van het thuis of op het werk laden zijn veel lager dan brandstofkosten, maar de oplaadkosten van externe snellaadstations verhouden zich met die zich met die van diesel- of benzineauto’s.

‘EV’s veranderen het verdienmodel van de leasemaatschappijen.’ 

Wat betekent dit nu bijvoorbeeld voor de door de leasemaatschappij te calculeren kosten voor deze componenten? De componenten RO en B zijn nu nog een verdienmodel voor de leasemaatschappij. Maar de afdekking van het risico, het voordeel van grootschalige inkoop van onderdelen en onderhoud verdwijnen grotendeels. Ook brandstof, indien in het leasecontract opgenomen, is tot nu toe een verdienmodel. Want naast de door brandstof(kaart)leveranciers verstrekte kortingen en/of bonussen door de voorschotbetalingen worden ontstane buffers door de leasemaatschappij gebruikt als goedkope financiering. De vraag is hoe de klanten in de toekomst om zullen gaan met het verwerken van deze energiekosten.

Thuisladen en de stroom verrekenen met de werkgever wordt door veel EV-leveranciers gefaciliteerd. Het is voor de werkgever zaak de prijs die door zijn werknemer voor het thuis opladen wordt gerekend goed af te stemmen; veel bedrijven zouden wel eens kunnen besluiten deze component buiten het leasecontract te laten. Het lijkt er hoe dan ook op dat de operationele kostencomponenten voor elektrische auto’s lager uit zullen vallen dan die van de traditionele benzine-en dieselauto’s. Het verdienmodel voor de leasemaatschappij op deze componenten komt verder onder druk. Fleetowners doen er goed aan om deze ontwikkeling kritisch te volgen in hun onderhandelingen met de leasemaatschappij.