MKB`ers vinden autoleasing te duur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het tweede nadeel van autoleasing dat wordt genoemd is het gebonden zijn aan een contract. Het vroegtijdig ontbinden van een leasecontract gaat gepaard met hoge kosten.

Als grootste reden om niet te gaan leasen noemen de mkb’ers dat ze geen wagenpark nodig hebben of geen externe financiering nodig hebben. De grootste reden om wel te gaan leasen is het in stand houden van het werkkapitaal, gevolgd door het gebruiksgemak en de vaste maandlasten.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de mkb-bedrijven die het meest gebruik maken van autoleasing zich in de zakelijke dienstverlenging en de industrie bevinden.

Onbemind
De gedachte dat leasing duurder is dan een bancaire financiering, is volgens Renate Hemerik een bewijs dat het MKB nog te weinig kennis heeft van leasing; in veel gevallen is leasing onder de streep goedkoper. “Ondernemers kijken misschien naar de kosten van een lening voor de aanschaf van auto`s en vergelijken dat met de maandlasten in de lease, maar vergeten daarbij rekening te houden met zaken als belastingen en de rob-kosten.”

Volgens VNA-directeur Renate Hemerik is er dan ook een wereld te winnen voor de leasemaatschappijen. “Uit het onderzoek blijkt dat mkb`s nog weinig kennis hebben van leasing, en onbekend maakt onbemind.”

Leasemaatschappijen kunnen volgens de VNA meer doen om mkb`s te bereiken en informeren. VNA grijpt de Week van de Ondernemer (8 – 12 april) aan om hier, samen met MKB Nederland, een begin mee te maken.

Bekijk hier het complete onderzoek (pdf) waarin ook andere vormen van leasing aan bod komen.

MKB`ers vinden autoleasing te duur | Fleet&Mobility

MKB`ers vinden autoleasing te duur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het tweede nadeel van autoleasing dat wordt genoemd is het gebonden zijn aan een contract. Het vroegtijdig ontbinden van een leasecontract gaat gepaard met hoge kosten.

Als grootste reden om niet te gaan leasen noemen de mkb’ers dat ze geen wagenpark nodig hebben of geen externe financiering nodig hebben. De grootste reden om wel te gaan leasen is het in stand houden van het werkkapitaal, gevolgd door het gebruiksgemak en de vaste maandlasten.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de mkb-bedrijven die het meest gebruik maken van autoleasing zich in de zakelijke dienstverlenging en de industrie bevinden.

Onbemind
De gedachte dat leasing duurder is dan een bancaire financiering, is volgens Renate Hemerik een bewijs dat het MKB nog te weinig kennis heeft van leasing; in veel gevallen is leasing onder de streep goedkoper. “Ondernemers kijken misschien naar de kosten van een lening voor de aanschaf van auto`s en vergelijken dat met de maandlasten in de lease, maar vergeten daarbij rekening te houden met zaken als belastingen en de rob-kosten.”

Volgens VNA-directeur Renate Hemerik is er dan ook een wereld te winnen voor de leasemaatschappijen. “Uit het onderzoek blijkt dat mkb`s nog weinig kennis hebben van leasing, en onbekend maakt onbemind.”

Leasemaatschappijen kunnen volgens de VNA meer doen om mkb`s te bereiken en informeren. VNA grijpt de Week van de Ondernemer (8 – 12 april) aan om hier, samen met MKB Nederland, een begin mee te maken.

Bekijk hier het complete onderzoek (pdf) waarin ook andere vormen van leasing aan bod komen.