Overig

Laatste update:

Leaserijder wordt ‘early adoptor’ zelfrijdende auto

De test met ruim vijftig (semi-)zelfrijdende auto’s over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is zonder problemen verlopen. Zoals verwacht bleven de pelotons vooral stabiel op het gedeelte van de A2 waar trajectcontrole voor 100 km per uur geldt.

In tien pelotons van vijf à zes auto’s werd van het hoofdkantoor van Aon in Amsterdam Zuidoost naar Volvo in Beesd in treintjes over de A2 gereden. De pilot is een initiatief van Aon in samenwerking met Business Lease, Royal HaskoningDHV en Prodrive Training. Met de proef wil Aon de laatste belemmeringen voor een brede introductie van de zelfrijdende auto in kaart brengen, data verzamelen en bewustwording creëren.

De merken Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota, Tesla en Hyundai hadden showroomauto’s ter beschikking gesteld voor de proefrit. Allemaal auto’s die nu te koop zijn en autonome functies hebben. Ruim 200 professionals uit onder andere de auto- en verzekeringsbranche reden mee. Uit de eerste evaluatie blijkt dat sommige bestuurders toch afremden, zonder de automatische remfunctie af te wachten. “Dat is gewenning”, zegt Peter Morsink, senior adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV. Op de A2 moest alleen bij het verschuiven van rijbaan gestuurd worden door de berijder, verder werd volledig autonoom gereden.

Volgens Evert-Jeen van der Meer, industry director Automotive bij Aon, zijn wetgeving, cybersecurity en verzekerbaarheid nog de grootste uitdagingen voor de doorbraak van de zelfrijdende auto’s. “De aansprakelijkheidsverzekering zal bij hoog autonome auto’s verschuiven van de bestuurder naar de auto en dus naar de autofabrikant”, aldus Van der Meer. “Binnen nu en een paar jaar worden auto’s verkocht inclusief verzekering.”

Tijdens de pilot richtte de verzekeraar zich specifiek op de zakelijk rijders. “Nederland heeft één miljoen zakelijk rijders. Als zij allemaal een auto met zelfrijdende functies kiezen, gaat de verkeersveiligheid fors omhoog. Werknemers kiezen echter vooral met hun portemonnee. Werkgevers kunnen de ontwikkeling bevorderen door auto’s met zelfrijdende functies te stimuleren”, aldus Van der Meer. 

3 procent rijdt met veiligheidsopties
“De techniek die nu al in auto’s zit wordt niet of nauwelijks toegepast, ingezet of gebruikt”, vertelt Marc van Nuland, ceo van Aon Risk Solutions. Terwijl volgens de verzekeringsmakelaar nu al 30 procent minder ongevallen kunnen zijn met de inzet van de huidige veiligheidssystemen in auto’s. Van der Meer: “In de toekomst kan het aantal ongelukken zelfs met 90 procent afnemen dankzij safety features.” Op dit moment heeft slecht 3 procent van het Nederlandse wagenpark deze veiligheidssystemen aan boord. Zakelijk rijders worden dan ook als de ‘early adopters’ gezien van autonome functies in auto’s. Business Lease onderzoekt of het gratis veiligheidssystemen aan klanten aan kan bieden, om daar een lagere schadelast mee te behalen. Stijn Otten van Business Lease vertelt dat zij nu de invloed van deze systemen op de schadelast meten. “De systemen worden gekoppeld aan de schadelast. We bieden ze alleen gratis aan als ze natuurlijk ook gebruikt worden door de berijder.”

Alert blijven
Voorafgaand aan de proef is getest op de RDW-testbaan in Lelystad met veertien auto’s. “Daar werd getest hoe de auto’s reageren als het peloton wordt onderbroken, als de voorste auto hard remt, en als er op verschillende snelheden wordt gereden door de auto’s in het peloton”, vertelt Van der Meer. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat als de voorste auto hard remt, de auto’s die volgen nog niet snel genoeg kunnen remmen. Het is dus nog belangrijk dat de bestuurder alert blijft.” De RDW zou volgens Van der Meer op kentekenniveau inzichtelijk moeten maken wat voor veiligheidssystemen er aan boord zijn in een auto. “Daar kun je een risicoprofiel op afstemmen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Leaserijder wordt ‘early adoptor’ zelfrijdende auto | Fleet&Mobility

Leaserijder wordt ‘early adoptor’ zelfrijdende auto

Redactie Redactie
• Laatste update:

In tien pelotons van vijf à zes auto’s werd van het hoofdkantoor van Aon in Amsterdam Zuidoost naar Volvo in Beesd in treintjes over de A2 gereden. De pilot is een initiatief van Aon in samenwerking met Business Lease, Royal HaskoningDHV en Prodrive Training. Met de proef wil Aon de laatste belemmeringen voor een brede introductie van de zelfrijdende auto in kaart brengen, data verzamelen en bewustwording creëren.

De merken Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota, Tesla en Hyundai hadden showroomauto’s ter beschikking gesteld voor de proefrit. Allemaal auto’s die nu te koop zijn en autonome functies hebben. Ruim 200 professionals uit onder andere de auto- en verzekeringsbranche reden mee. Uit de eerste evaluatie blijkt dat sommige bestuurders toch afremden, zonder de automatische remfunctie af te wachten. “Dat is gewenning”, zegt Peter Morsink, senior adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV. Op de A2 moest alleen bij het verschuiven van rijbaan gestuurd worden door de berijder, verder werd volledig autonoom gereden.

Volgens Evert-Jeen van der Meer, industry director Automotive bij Aon, zijn wetgeving, cybersecurity en verzekerbaarheid nog de grootste uitdagingen voor de doorbraak van de zelfrijdende auto’s. “De aansprakelijkheidsverzekering zal bij hoog autonome auto’s verschuiven van de bestuurder naar de auto en dus naar de autofabrikant”, aldus Van der Meer. “Binnen nu en een paar jaar worden auto’s verkocht inclusief verzekering.”

Tijdens de pilot richtte de verzekeraar zich specifiek op de zakelijk rijders. “Nederland heeft één miljoen zakelijk rijders. Als zij allemaal een auto met zelfrijdende functies kiezen, gaat de verkeersveiligheid fors omhoog. Werknemers kiezen echter vooral met hun portemonnee. Werkgevers kunnen de ontwikkeling bevorderen door auto’s met zelfrijdende functies te stimuleren”, aldus Van der Meer. 

3 procent rijdt met veiligheidsopties
“De techniek die nu al in auto’s zit wordt niet of nauwelijks toegepast, ingezet of gebruikt”, vertelt Marc van Nuland, ceo van Aon Risk Solutions. Terwijl volgens de verzekeringsmakelaar nu al 30 procent minder ongevallen kunnen zijn met de inzet van de huidige veiligheidssystemen in auto’s. Van der Meer: “In de toekomst kan het aantal ongelukken zelfs met 90 procent afnemen dankzij safety features.” Op dit moment heeft slecht 3 procent van het Nederlandse wagenpark deze veiligheidssystemen aan boord. Zakelijk rijders worden dan ook als de ‘early adopters’ gezien van autonome functies in auto’s. Business Lease onderzoekt of het gratis veiligheidssystemen aan klanten aan kan bieden, om daar een lagere schadelast mee te behalen. Stijn Otten van Business Lease vertelt dat zij nu de invloed van deze systemen op de schadelast meten. “De systemen worden gekoppeld aan de schadelast. We bieden ze alleen gratis aan als ze natuurlijk ook gebruikt worden door de berijder.”

Alert blijven
Voorafgaand aan de proef is getest op de RDW-testbaan in Lelystad met veertien auto’s. “Daar werd getest hoe de auto’s reageren als het peloton wordt onderbroken, als de voorste auto hard remt, en als er op verschillende snelheden wordt gereden door de auto’s in het peloton”, vertelt Van der Meer. “Daaruit bleek bijvoorbeeld dat als de voorste auto hard remt, de auto’s die volgen nog niet snel genoeg kunnen remmen. Het is dus nog belangrijk dat de bestuurder alert blijft.” De RDW zou volgens Van der Meer op kentekenniveau inzichtelijk moeten maken wat voor veiligheidssystemen er aan boord zijn in een auto. “Daar kun je een risicoprofiel op afstemmen.”