Acea: Chiptekort vertraagt transitie auto-industrie
Naast de technologische ontwikkelingen komt, volgens Huitema, ook het realiseren van de Europese doelstellingen in gevaar die openomen zijn in het klimaatpakket van de Europese Commissie. “Microchips zijn essentieel voor systemen om emissies van auto’s te beperken”, meent hij.
De componentencrisis zorgde er de afgelopen maand voor dat de Europese autoverkopen met 23 procent zijn gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de koepelorganisatie. Er werden 718 duizend auto’s geregistreerd, tegen 934 duizend vorig jaar. Dat is het laagste maandaantal sinds 1995.
Impact
Huitema stipt in een statement aan dat de ontwikkeling van de automotive technologie stokt door het tekort aan semiconductors. “Denk aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, actieve veiligheidsvoorzieningen, rijhulpsystemen, geautomatiseerde en autonome rijfuncties en connectiviteitsdiensten. En met het oog op de toekomst heeft het tekort impact op de ontwikkeling van artificial intelligence (AI) en andere technieken die de auto’s slimmer maken”, aldus Huitema.
Minder afhankelijk
Om minder afhankelijk te zijn van chipfabrikanten uit Azië hamert Huitema daarom op de productie van halfgeleiders in Europa. “Er moet een Europees strategisch plan komen om dit voor elkaar te krijgen. Het is belangrijk dat we ook kijken naar de juiste productiecapaciteit van verschillende soorten semiconductors. Zo moet er naast een productieopvoering van de gangbare halfgeleider van 2 nm, ook gekeken worden naar de fabricatie van een grotere chip”, aldus Huitema. In de Europese auto-industrie wordt, volgens Acea, gebruik gemaakt van halfgeleiders van 14-28 nm en 7 nm. Hierbij wordt de laatste chip gebruikt voor AI-systemen en geavanceerde beeldschermen.
Ook Clepa, de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers voor de auto-industrie, stipte eerder het belang aan van in Europa geproduceerde semiconductors. De Europese Commissie onderkent het probleem en heeft een samenwerkingsverband opgezet om dit mogelijk moet maken. Volgens Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, is naast het microchiptekort ook de instabiliteit van de toeleveringsketen een bron van zorg voor toeleveranciers van de auto-industrie. “De bevoorradingstekorten van kritieke grondstoffen en halfgeleiders vormen een groot risico voor onze industrie in een cruciale periode van groene en digitale transformatie. Toeleveranciers en OEM’s moeten effectiever samenwerken om hun zicht op de gehele waardeketen te vergroten. Ook transparantie en flexibiliteit zijn nodig om verstoringen in de toeleveringsketen te beperken en te voorkomen.”