Column Versteegen | Hoe AI wagenparkbeheer beïnvloedt

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Martijn Versteegen

Een van de belangrijkste manieren waarop AI-wagenparkbeheerders ten goede kan komen, is door middel van data-analyse. Door AI-software te gebruiken, kunnen wagenparkbeheerders een enorme hoeveelheid (wagenpark)data analyseren. Hierdoor is het mogelijk om weloverwogen beslissingen te nemen over bijvoorbeeld de inzet, gebruik of aanschaf van leaseauto’s. Deze datagestuurde aanpak kan leiden tot besparingen in zowel tijd en geld als energie omdat gemakkelijker en sneller duidelijk wordt waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kan laadgedrag van EV-rijders worden geoptimaliseerd en kunnen de vaak onheldere kosten van elektrisch laden eenvoudiger worden geanalyseerd.

Maar het implementeren van AI-technologie in wagenparkbeheer vereist meer dan alleen de aanschaf van de nieuwste software. Om het potentieel volledig te realiseren, moet er geïnvesteerd worden in training en ondersteuning om het maximale uit deze tools te halen. Daarnaast is het belangrijk om te erkennen dat AI geen wondermiddel is en dat menselijke intuïtie en besluitvorming nog steeds een cruciale rol spelen bij wagenparkbeheer.

Ofwel, laat vermoeidheid door alle publiciteit over AI u er niet van weerhouden om de mogelijkheden te verkennen die deze technologie kan bieden. Omarm de potentiële voordelen in uw dagelijkse werk- en besluitvormingsprocessen en investeer in de nodige training om het maximale eruit te halen. En bedenk: fleetmanagers zullen niet worden vervangen door AI, maar wel door fleetmanagers die AI (wel) gebruiken.

Martijn Versteegen is co-founder van Imagin.studio, senior automotive advisor. Hij geeft regelmatig in de media zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Column Versteegen | Hoe AI wagenparkbeheer beïnvloedt | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Hoe AI wagenparkbeheer beïnvloedt

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Martijn Versteegen

Een van de belangrijkste manieren waarop AI-wagenparkbeheerders ten goede kan komen, is door middel van data-analyse. Door AI-software te gebruiken, kunnen wagenparkbeheerders een enorme hoeveelheid (wagenpark)data analyseren. Hierdoor is het mogelijk om weloverwogen beslissingen te nemen over bijvoorbeeld de inzet, gebruik of aanschaf van leaseauto’s. Deze datagestuurde aanpak kan leiden tot besparingen in zowel tijd en geld als energie omdat gemakkelijker en sneller duidelijk wordt waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kan laadgedrag van EV-rijders worden geoptimaliseerd en kunnen de vaak onheldere kosten van elektrisch laden eenvoudiger worden geanalyseerd.

Maar het implementeren van AI-technologie in wagenparkbeheer vereist meer dan alleen de aanschaf van de nieuwste software. Om het potentieel volledig te realiseren, moet er geïnvesteerd worden in training en ondersteuning om het maximale uit deze tools te halen. Daarnaast is het belangrijk om te erkennen dat AI geen wondermiddel is en dat menselijke intuïtie en besluitvorming nog steeds een cruciale rol spelen bij wagenparkbeheer.

Ofwel, laat vermoeidheid door alle publiciteit over AI u er niet van weerhouden om de mogelijkheden te verkennen die deze technologie kan bieden. Omarm de potentiële voordelen in uw dagelijkse werk- en besluitvormingsprocessen en investeer in de nodige training om het maximale eruit te halen. En bedenk: fleetmanagers zullen niet worden vervangen door AI, maar wel door fleetmanagers die AI (wel) gebruiken.

Martijn Versteegen is co-founder van Imagin.studio, senior automotive advisor. Hij geeft regelmatig in de media zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.