‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Foto: EVBox

In het regeerakkoord van 2021 was het doel van één miljoen laadpunten vastgelegd. Volgens de bronnen van Auto News houdt dit doel echter geen rekening met technologische vooruitgang en veranderende voorkeuren van consumenten. Het vasthouden aan de norm van één miljoen brengt het risico met zich mee dat er weinig gebruikte openbare oplaadpunten worden gebouwd.

Op dit moment zijn er in Duitsland ongeveer 85 duizend openbare laadstations, waarvan bijna een vijfde snelladers zijn. Maar EV-rijders blijken veel meer thuis te laden dan verwacht, met ongeveer tien privé-laadpunten voor elke openbare lader. Ryan Fisher, analist laadinfrastructuur bij Bloomberg, zegt: “Het is lastig om de netwerkinfrastructuur van tevoren te plannen en te implementeren.” Hij schat dat Duitsland rond 2030 ongeveer 450 duizend publieke oplaadpunten nodig zal hebben.

Het transportministerie zelf bevestigt tegenover Bloomberg dat één miljoen laadpunten nog steeds het officiële streefaantal is voor 2030. De Europese Unie streeft ernaar dat er om de 60 kilometer een laadstation komt langs het gehele Europese snelwegennet.

Ook in Nederland is het doel om tegen 2030 één miljoen laadpunten te hebben. Op dit moment zijn er al meer dan 120 duizend publieke laadpalen in Nederland. Met name exploitanten van laadpalen benadrukken dat er snel extra laadinfrastructuur moet worden gerealiseerd.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’ | Fleet&Mobility

‘Duitsland schroeft doelstelling laadpalen omlaag’

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Elk van deze snelladers kan tot 120 kW aan vermogen leveren en twee elektrische auto’s tegelijk laden.
Foto: EVBox

In het regeerakkoord van 2021 was het doel van één miljoen laadpunten vastgelegd. Volgens de bronnen van Auto News houdt dit doel echter geen rekening met technologische vooruitgang en veranderende voorkeuren van consumenten. Het vasthouden aan de norm van één miljoen brengt het risico met zich mee dat er weinig gebruikte openbare oplaadpunten worden gebouwd.

Op dit moment zijn er in Duitsland ongeveer 85 duizend openbare laadstations, waarvan bijna een vijfde snelladers zijn. Maar EV-rijders blijken veel meer thuis te laden dan verwacht, met ongeveer tien privé-laadpunten voor elke openbare lader. Ryan Fisher, analist laadinfrastructuur bij Bloomberg, zegt: “Het is lastig om de netwerkinfrastructuur van tevoren te plannen en te implementeren.” Hij schat dat Duitsland rond 2030 ongeveer 450 duizend publieke oplaadpunten nodig zal hebben.

Het transportministerie zelf bevestigt tegenover Bloomberg dat één miljoen laadpunten nog steeds het officiële streefaantal is voor 2030. De Europese Unie streeft ernaar dat er om de 60 kilometer een laadstation komt langs het gehele Europese snelwegennet.

Ook in Nederland is het doel om tegen 2030 één miljoen laadpunten te hebben. Op dit moment zijn er al meer dan 120 duizend publieke laadpalen in Nederland. Met name exploitanten van laadpalen benadrukken dat er snel extra laadinfrastructuur moet worden gerealiseerd.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.