Q1: 49 procent meer EV’s verkocht in Europa

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. Het gaat om 47.196 EV’s in 2017 tegenover 36.322 in 2016.

Nederland bezet een vierde plek in de afzet van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), met 2.146 voertuigen in Q1 2017 (+84,8%). Ook in Q1 2016 bezette Nederland de vierde plek, na in Q1 2015 nog de koppositie te hebben ingenomen op gebied van BEV-vekropen.

Frankrijk spant in Q1 van dit jaar de kroon met 7.402 BEV’s (+22,9%), gevolgd door Duitsland (5.060 stuks, +117%) en het Verenigd Koninkrijk (4.634 stuks, +46,5%).

PHEV

Plug-inhybrides (PHEV) zijn inmiddels minder in trek in Europa: in het eerste kwartaal van 2017 werden er 21.644 verkocht, tegen 19.161 in dezelfde periode 2016 (+13%).

In Nederland daalde het aantal verkochte PHEV’s met 69,7 procent naar 351 (van 1.157 in Q1 2016). Bij onze zuiderburen doen PHEV’s het juist goed: daar groeide de verkoop in het eerste kwartaal met 49,2 procent naar 2.275 stuks. Ook in Duitsland zijn plug-inhybrides relatief geliefd: de verkoop steeg met 50 procent naar 5.264 stuks. In het Verenigd Koninkrijk, koploper in de verkopen, daalde de verkoop juist met 9,5 procent naar 6.730 stuks.

De verkoop van hybride voertuigen groeide met 61,2 procent in de EU, naar 111.006 stuks. In Nederland werden er 4.633 verkocht, een stijging van liefst 166 procent ten opzichte van Q1 2016. Het VK voert de lijst aan, met 21.314 verkochte hybride voertuigen, een toename van 45,4 procent.

Eind december 2016 telde het Nederlandse hybride, elektrische en plug-inhybride wagenpark in totaal ruim 211 duizend auto’s.

Q1: 49 procent meer EV’s verkocht in Europa | Fleet&Mobility

Q1: 49 procent meer EV’s verkocht in Europa

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. Het gaat om 47.196 EV’s in 2017 tegenover 36.322 in 2016.

Nederland bezet een vierde plek in de afzet van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), met 2.146 voertuigen in Q1 2017 (+84,8%). Ook in Q1 2016 bezette Nederland de vierde plek, na in Q1 2015 nog de koppositie te hebben ingenomen op gebied van BEV-vekropen.

Frankrijk spant in Q1 van dit jaar de kroon met 7.402 BEV’s (+22,9%), gevolgd door Duitsland (5.060 stuks, +117%) en het Verenigd Koninkrijk (4.634 stuks, +46,5%).

PHEV

Plug-inhybrides (PHEV) zijn inmiddels minder in trek in Europa: in het eerste kwartaal van 2017 werden er 21.644 verkocht, tegen 19.161 in dezelfde periode 2016 (+13%).

In Nederland daalde het aantal verkochte PHEV’s met 69,7 procent naar 351 (van 1.157 in Q1 2016). Bij onze zuiderburen doen PHEV’s het juist goed: daar groeide de verkoop in het eerste kwartaal met 49,2 procent naar 2.275 stuks. Ook in Duitsland zijn plug-inhybrides relatief geliefd: de verkoop steeg met 50 procent naar 5.264 stuks. In het Verenigd Koninkrijk, koploper in de verkopen, daalde de verkoop juist met 9,5 procent naar 6.730 stuks.

De verkoop van hybride voertuigen groeide met 61,2 procent in de EU, naar 111.006 stuks. In Nederland werden er 4.633 verkocht, een stijging van liefst 166 procent ten opzichte van Q1 2016. Het VK voert de lijst aan, met 21.314 verkochte hybride voertuigen, een toename van 45,4 procent.

Eind december 2016 telde het Nederlandse hybride, elektrische en plug-inhybride wagenpark in totaal ruim 211 duizend auto’s.