Leasing en verhuur

Laatste update:

Onderzoek: Energievraag bedrijventerreinen fors hoger door elektrificering

Bestellers rijden steeds vaker op stroom. (Foto: Mercedes)

Bedrijventerreinen worden hotspots voor het opladen van elektrische voertuigen. Naast personenauto’s worden ook steeds meer bestelauto’s en trucks elektrisch nu ook transport en logistiek gaan elektrificeren. Het opladen van deze voertuigen zal grotendeels op bedrijventerreinen plaatsvinden. Door de geografische concentratie van het laden op hoge vermogens zal het onderliggende stroomnet hierop voorbereid moeten worden. Dat concluderen onderzoekers van ElaadNL in hun nieuwste Outlook.

De Outlook ‘Bedrijventerreinen in beweging’ brengt de toekomstige laadbehoefte (tot en met 2050) in kaart van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen. Nederland beschikt over ongeveer 3.700 bedrijventerreinen. Door de toenemende elektrificatie van de mobiliteitssector worden bedrijventerreinen een belangrijk concentratiepunt van logistiek opladen. Volgens de onderzoekers zal 85 procent van de elektriciteitsvraag van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen moeten worden voldaan.

Bij de totstandkoming van de Outlook heeft ElaadNL samengewerkt met de werkgroep Logistiek van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur). De organisatie waarschuwt regelmatig voor overbelasting van het stroomnet. 

Complicaties

Omdat niet alleen de mobiliteit elektrisch wordt, moet op bedrijventerreinen ook rekening gehouden worden met andere opkomende vermogensvraag zoals voor warmte en industriële activiteiten. Ook wordt groei verwacht in de lokale opwek bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken. Dat vraagt om een integrale aanpak. Het onderliggende stroomnet zal mee moeten groeien. Complicerende factor daarbij is dat logistieke bedrijven in veel gevallen nog geen concreet beeld hebben van hun toenemende elektriciteitsbehoefte door elektrische voertuigen. Dit beeld is wel nodig om gericht te kunnen investeren. Hiermee wordt een elektriciteitsnet zoveel mogelijk in één keer toekomstbesteding aangepast en kunnen duurzame ambities worden gerealiseerd, schrijft ElaadNL.

 

Onderzoek: Energievraag bedrijventerreinen fors hoger door elektrificering | Fleet&Mobility

Onderzoek: Energievraag bedrijventerreinen fors hoger door elektrificering

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bestellers rijden steeds vaker op stroom. (Foto: Mercedes)

De Outlook ‘Bedrijventerreinen in beweging’ brengt de toekomstige laadbehoefte (tot en met 2050) in kaart van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen. Nederland beschikt over ongeveer 3.700 bedrijventerreinen. Door de toenemende elektrificatie van de mobiliteitssector worden bedrijventerreinen een belangrijk concentratiepunt van logistiek opladen. Volgens de onderzoekers zal 85 procent van de elektriciteitsvraag van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen moeten worden voldaan.

Bij de totstandkoming van de Outlook heeft ElaadNL samengewerkt met de werkgroep Logistiek van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur). De organisatie waarschuwt regelmatig voor overbelasting van het stroomnet. 

Complicaties

Omdat niet alleen de mobiliteit elektrisch wordt, moet op bedrijventerreinen ook rekening gehouden worden met andere opkomende vermogensvraag zoals voor warmte en industriële activiteiten. Ook wordt groei verwacht in de lokale opwek bijvoorbeeld door zonnepanelen op daken. Dat vraagt om een integrale aanpak. Het onderliggende stroomnet zal mee moeten groeien. Complicerende factor daarbij is dat logistieke bedrijven in veel gevallen nog geen concreet beeld hebben van hun toenemende elektriciteitsbehoefte door elektrische voertuigen. Dit beeld is wel nodig om gericht te kunnen investeren. Hiermee wordt een elektriciteitsnet zoveel mogelijk in één keer toekomstbesteding aangepast en kunnen duurzame ambities worden gerealiseerd, schrijft ElaadNL.