Personenauto's

Laatste update:

Autofabrikanten nemen batterijproductie EV’s zelf ter hand

Volvo gaat accucellen bouwen met batterijfabrikant Northvolt. (Foto: Volvo)

Autofabrikanten nemen de batterijproductie voor elektrische auto’s zelf ter hand. Zo heeft Volvo de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa.

Volvo Car Group gaat samenwerken met batterijfabrikant Northvolt, dat tevens betrokken is bij de ontwikkeling van Europese accucellen. Middels een gezamenlijke joint venture wordt in 2022 een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Zweden opgezet. Daarna staat de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa. Deze fabriek moet in 2026 operationeel zijn. Dat meldt Volvo.

De gigafabriek biedt naar verwachting werk aan circa 3 duizend mensen. Over de locatie wordt later een beslissing genomen. De nieuwe batterijcellen gaan gebruikt worden in de opvolger van het elektrische model XC60 van Volvo. De autofabrikant heeft het voornemen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen.

Pleitbezorger

Håkan Samuelsson, ceo van Volvo Car Group en pleitbezorger van een verbod op auto’s met een brandstofmotor, stelt dat de autofabrikant zich met de joint venture met de batterijfabrikant verzekert van de levering van accucellen voor zijn volledig elektrische auto’s. “De nauwe samenwerking met Northvolt zal ons ook in staat stellen onze interne ontwikkelingsmogelijkheden te versterken”, aldus Samuelsson.

Dankzij de samenwerking met de batterijproducent zorgt het autofabrikant, naar eigen zeggen, voor een efficiënte en kosteneffectieve toeleveringsketen van accu’s in Europa. De intern ontwikkelde batterijceltechnologie is specifiek bestemd voor modellen van Volvo en Polestar.

Joint venture

Porsche AG is een joint venture aangegaan met de Duitse batterijfabrikant Customcells. Met een belang van 80 procent wordt Porsche meerderheidsaandeelhouder in het Zuid-Duitse bedrijf. Dat meldt persbureau Reuters.

Customcells is gespecialiseerd in lithium-ion cellen, die volgens het bedrijf, een hogere energiedichtheid hebben waardoor de oplaadtijd korter is en er minder grondstoffen nodig zijn. Beide bedrijven streven naar lagere productiekosten waardoor elektrische auto’s ook beter betaalbaar worden.

Europese autofabrikanten willen voor batterijen minder afhankelijk zijn van Azië en zoeken dichter bij huis naar productiemogelijkheden. De Volkswagen Groep, moederbedrijf van Porsche, meldde eerder dit jaar al te investeren in zes eigen batterijfabrieken in Europa. Samen met BMW participeert VW ook in de Zweedse batterij fabrikant Northvolt. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Autofabrikanten nemen batterijproductie EV’s zelf ter hand | Fleet&Mobility

Autofabrikanten nemen batterijproductie EV’s zelf ter hand

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volvo gaat accucellen bouwen met batterijfabrikant Northvolt. (Foto: Volvo)

Volvo Car Group gaat samenwerken met batterijfabrikant Northvolt, dat tevens betrokken is bij de ontwikkeling van Europese accucellen. Middels een gezamenlijke joint venture wordt in 2022 een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Zweden opgezet. Daarna staat de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa. Deze fabriek moet in 2026 operationeel zijn. Dat meldt Volvo.

De gigafabriek biedt naar verwachting werk aan circa 3 duizend mensen. Over de locatie wordt later een beslissing genomen. De nieuwe batterijcellen gaan gebruikt worden in de opvolger van het elektrische model XC60 van Volvo. De autofabrikant heeft het voornemen om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen.

Pleitbezorger

Håkan Samuelsson, ceo van Volvo Car Group en pleitbezorger van een verbod op auto’s met een brandstofmotor, stelt dat de autofabrikant zich met de joint venture met de batterijfabrikant verzekert van de levering van accucellen voor zijn volledig elektrische auto’s. “De nauwe samenwerking met Northvolt zal ons ook in staat stellen onze interne ontwikkelingsmogelijkheden te versterken”, aldus Samuelsson.

Dankzij de samenwerking met de batterijproducent zorgt het autofabrikant, naar eigen zeggen, voor een efficiënte en kosteneffectieve toeleveringsketen van accu’s in Europa. De intern ontwikkelde batterijceltechnologie is specifiek bestemd voor modellen van Volvo en Polestar.

Joint venture

Porsche AG is een joint venture aangegaan met de Duitse batterijfabrikant Customcells. Met een belang van 80 procent wordt Porsche meerderheidsaandeelhouder in het Zuid-Duitse bedrijf. Dat meldt persbureau Reuters.

Customcells is gespecialiseerd in lithium-ion cellen, die volgens het bedrijf, een hogere energiedichtheid hebben waardoor de oplaadtijd korter is en er minder grondstoffen nodig zijn. Beide bedrijven streven naar lagere productiekosten waardoor elektrische auto’s ook beter betaalbaar worden.

Europese autofabrikanten willen voor batterijen minder afhankelijk zijn van Azië en zoeken dichter bij huis naar productiemogelijkheden. De Volkswagen Groep, moederbedrijf van Porsche, meldde eerder dit jaar al te investeren in zes eigen batterijfabrieken in Europa. Samen met BMW participeert VW ook in de Zweedse batterij fabrikant Northvolt.