Personenauto's

Laatste update:

Volkswagen Groep bouwt eigen batterijfabrieken

Audi en Volkswagen zetten beide fors in op e-mobility. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten Volkswagen en Audi maken zich op voor de e-mobility. VW door zelf batterijfabrieken te bouwen, terwijl Audi geen energie meer steekt in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren.

De Volkswagen Groep wil de transformatie naar e-mobility versneld doorzetten en gaat fors investeren, bijvoorbeeld in de bouw van eigen batterijfabrieken in Europa en uitbreiding van de laadinfrastructuur. Dat meldde het concern deze week. 

Om de hele productieketen beter in de hand te hebben, gaat VW zes batterijfabrieken in Europa te bouwen. Op termijn gevolgd door eigen faciliteiten om accucellen te produceren. Om de elektrificatie verder te stimuleren wil VW ook in de uitbreiding van de laadinfrastructuur investeren, bijvoorbeeld via de joint venture met Ionity. Samen met BP wil VW zo’n 8.000 snellaadpunten neerzetten in Europa. Volkswagen wil dat de elektrische auto straks een integraal onderdeel van het energiesysteem is en de consument aan alle kanten voordelen oplevert. Denk aan groene stroom die via het zonne-energiesysteem wordt opgeslagen in de auto en kan worden terug geleverd aan het thuisnetwerk. De VW-modellen met het eigen MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten) zullen deze technologie vanaf 2022 ondersteunen via een dienstenpakket, zodat particulieren maar ook bedrijven dit kunnen toepassen.

Audi stopt verbrandingsmotoren

Topman Markus Deuss van Audi maakte bekend te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens Deuss zijn de criteria van de Euro 7-emissienorm zo hoog dat het technisch een te grote uitdaging is om daar aan te voldoen. “We zullen alleen nog de bestaande motoren aanpassen aan de nieuwe emissierichtlijnen”, aldus Duesmann. Audi is van plan om de komende vijf jaar 20 elektrische modellen te lanceren, zoals de kleinere SUV Q4 E-tron, die dit voorjaar wordt geïntroduceerd. 

Volkswagen Groep bouwt eigen batterijfabrieken | Fleet&Mobility

Volkswagen Groep bouwt eigen batterijfabrieken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Audi en Volkswagen zetten beide fors in op e-mobility. (Foto: Shutterstock)

De Volkswagen Groep wil de transformatie naar e-mobility versneld doorzetten en gaat fors investeren, bijvoorbeeld in de bouw van eigen batterijfabrieken in Europa en uitbreiding van de laadinfrastructuur. Dat meldde het concern deze week. 

Om de hele productieketen beter in de hand te hebben, gaat VW zes batterijfabrieken in Europa te bouwen. Op termijn gevolgd door eigen faciliteiten om accucellen te produceren. Om de elektrificatie verder te stimuleren wil VW ook in de uitbreiding van de laadinfrastructuur investeren, bijvoorbeeld via de joint venture met Ionity. Samen met BP wil VW zo’n 8.000 snellaadpunten neerzetten in Europa. Volkswagen wil dat de elektrische auto straks een integraal onderdeel van het energiesysteem is en de consument aan alle kanten voordelen oplevert. Denk aan groene stroom die via het zonne-energiesysteem wordt opgeslagen in de auto en kan worden terug geleverd aan het thuisnetwerk. De VW-modellen met het eigen MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten) zullen deze technologie vanaf 2022 ondersteunen via een dienstenpakket, zodat particulieren maar ook bedrijven dit kunnen toepassen.

Audi stopt verbrandingsmotoren

Topman Markus Deuss van Audi maakte bekend te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens Deuss zijn de criteria van de Euro 7-emissienorm zo hoog dat het technisch een te grote uitdaging is om daar aan te voldoen. “We zullen alleen nog de bestaande motoren aanpassen aan de nieuwe emissierichtlijnen”, aldus Duesmann. Audi is van plan om de komende vijf jaar 20 elektrische modellen te lanceren, zoals de kleinere SUV Q4 E-tron, die dit voorjaar wordt geïntroduceerd.