Infrastructuur

Laatste update:

ElaadNL: Snellere aanpassing laadinfrastructuur noodzakelijk

Foto: Shutterstock

Door de snelle groei van de verkoop van elektrische auto’s moeten er eerder dan voorzien grote aanpassingen gedaan worden aan de laadinfrastructuur. Dat meldt Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL.

ElaadNL onderzoekt en publiceert de laatste jaren regelmatig over de verwachtingen rondom de elektrificatie van ons weg- en werkverkeer. Zij brengt voor de Nederlandse netbeheerders en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in kaart wat de verwachtingen zijn en waar bij de uitrol van laadinfrastructuur en de inpassing op het stroomnet, rekening mee gehouden moet worden. De organisatie stelt dat mede dankzij politiek ingrijpen en grote investeringen door fabrikanten al in 2025 de verkoop van elektrische auto’s een grote vlucht zal nemen. Eerder werd nog uitgegaan van 2030.

Met een nóg snellere adoptie van elektrische personenauto’s dan eerder voorzien, groeit de urgentie voor een grootschalige implementatie van slim laden, schrijft ElaadNL. Al in 2025 zijn er naar verwachting buurten waar door de opkomst van elektrisch vervoer, zonder slim laden, de beschikbare netcapaciteit wordt overschreden. “Met slim laden zorgen we ervoor dat we het bestaande stroomnet beter kunnen benutten en drukte kunnen voorkomen: met inzet slimme technieken laden op momenten dat het het minst druk is op het net. Naast slim laden zal netverzwaring nodig zijn met name voor snelladers, onder andere bij bedrijven, maar om dat goed in beeld te krijgen is meer onderzoek nodig.”

Duurzaam opwekken

Onoph Caron, directeur van ElaadNL pleit er voor om mobiliteit beter in te passen in het vraagstuk van de energietransitie. “Dit onderzoek laat zien dat de elektrificatie van vervoer nog sneller op ons af komt dan eerder gedacht. Elektrisch vervoer blijft nog te vaak onderbelicht in de energietransitie, vanwege de enorme opgaves rond de opwek van zon- en windenergie en in de warmtetransitie. Hoogste tijd dat dat verandert.” 

Caron ziet daarbij ook kansen: “Deze prognose geeft het inzicht dat nodig is voor een breder afwegingskader en een bredere opgave. Daarbij liggen er enorme kansen om bijvoorbeeld duurzame opwek optimaal in te zetten voor het laden van elektrische auto’s. Door slim laden de norm te maken, kan het bestaande stroomnet optimaal gebruikt worden, zowel voor het produceren van lokaal opgewekte duurzame stroom als voor het laden van een snel groeiende vloot elektrische auto’s.”

Ook fabrikantenorganisatie Acea vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in laadinfrastructuur. 

ElaadNL: Snellere aanpassing laadinfrastructuur noodzakelijk | Fleet&Mobility

ElaadNL: Snellere aanpassing laadinfrastructuur noodzakelijk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

ElaadNL onderzoekt en publiceert de laatste jaren regelmatig over de verwachtingen rondom de elektrificatie van ons weg- en werkverkeer. Zij brengt voor de Nederlandse netbeheerders en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in kaart wat de verwachtingen zijn en waar bij de uitrol van laadinfrastructuur en de inpassing op het stroomnet, rekening mee gehouden moet worden. De organisatie stelt dat mede dankzij politiek ingrijpen en grote investeringen door fabrikanten al in 2025 de verkoop van elektrische auto’s een grote vlucht zal nemen. Eerder werd nog uitgegaan van 2030.

Met een nóg snellere adoptie van elektrische personenauto’s dan eerder voorzien, groeit de urgentie voor een grootschalige implementatie van slim laden, schrijft ElaadNL. Al in 2025 zijn er naar verwachting buurten waar door de opkomst van elektrisch vervoer, zonder slim laden, de beschikbare netcapaciteit wordt overschreden. “Met slim laden zorgen we ervoor dat we het bestaande stroomnet beter kunnen benutten en drukte kunnen voorkomen: met inzet slimme technieken laden op momenten dat het het minst druk is op het net. Naast slim laden zal netverzwaring nodig zijn met name voor snelladers, onder andere bij bedrijven, maar om dat goed in beeld te krijgen is meer onderzoek nodig.”

Duurzaam opwekken

Onoph Caron, directeur van ElaadNL pleit er voor om mobiliteit beter in te passen in het vraagstuk van de energietransitie. “Dit onderzoek laat zien dat de elektrificatie van vervoer nog sneller op ons af komt dan eerder gedacht. Elektrisch vervoer blijft nog te vaak onderbelicht in de energietransitie, vanwege de enorme opgaves rond de opwek van zon- en windenergie en in de warmtetransitie. Hoogste tijd dat dat verandert.” 

Caron ziet daarbij ook kansen: “Deze prognose geeft het inzicht dat nodig is voor een breder afwegingskader en een bredere opgave. Daarbij liggen er enorme kansen om bijvoorbeeld duurzame opwek optimaal in te zetten voor het laden van elektrische auto’s. Door slim laden de norm te maken, kan het bestaande stroomnet optimaal gebruikt worden, zowel voor het produceren van lokaal opgewekte duurzame stroom als voor het laden van een snel groeiende vloot elektrische auto’s.”

Ook fabrikantenorganisatie Acea vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in laadinfrastructuur.