‘Ook Volkswagen stopt met verbrandingsmotor’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met de ID.3 lanceerde VW zijn EV-offensief. (Foto Shutterstock)

Autofabrikant Volkswagen stopt rond 2035 met de verkoop van auto’s met brandstofmotoren in Europa. De afbouw van de verkopen van benzine- en dieselmodellen begint in 2033 en moet twee jaar afgerond zijn. Dat zegt Klaus Zellmer, verkoopdirecteur van het Duitse merk, in het Duitse dagblad Müncher Merkur.

Zellmer stelt dat Europa voorloper is ten opzichte van de Verenigde Staten en China, waar het merk eveneens wil stoppen met de verkoop van auto’s met een brandstofmotor. De elektrificatie, waar de Volkswagen Groep miljarden in investeert, laat langer op zich wachten in Zuid-Amerika en Afrika, volgens de topman, omdat de politieke en infrastructurele randvoorwaarden daar nog ontbreken. In Europa wordt ook in steeds meer landen een verkoopverbod op brandstofauto’s geopperd.

Doelstelling

De totale overstap naar de verkoop van volledig elektrische auto’s volgt op de doelstelling van de autofabrikant om in 2030 70 procent van de Europese verkopen te laten bestaan uit EV’s. De autofabrikant speelt zo in op de klimaatdoelstelling van de Europese Unie voor 2030. In 2020 voldeed het merk aan de uitstooteisen van de EU, maar kreeg de Groep een boete voor het overschrijden van de CO2-targets. Uiterlijk in 2050 moet het volledige, wereldwijde wagenpark van Volkswagen klimaatneutraal zijn, zegt Zellmer in de Duitse krant.

Ook Audi, een ander merk uit de VAG-stal, meldde onlangs vanaf 2026 alleen nog nieuwe modellen op de markt te brengen met een volledig elektrische aandrijflijn. De productie van verbrandingsmotoren wordt afgebouwd en in 2033 gestaakt. Audi breidt in de komende jaren zijn elektrische aanbod verder uit, waarbij het rond 2025 meer dan twintig modellen in zijn gamma wenst te hebben en in 2050 volledig klimaatneutraal wil kunnen produceren. Op dit moment heeft de fabrikant meerdere versies van de e-Tron, waaronder de GT en Q4. Markus Duesmann, ceo van Audi AG, stelt dat het bedrijf hiermee een goede stap zet richting het elektrische tijdperk. “Ik geloof niet in een verbod op de verbrandingsmotor, maar wel in het succes van technologie en innovatie.”

Ook andere fabrikanten, zoals Jaguar en Volvo, kondigden het einde van de verbrandingsmotor aan.

‘Ook Volkswagen stopt met verbrandingsmotor’ | Fleet&Mobility

‘Ook Volkswagen stopt met verbrandingsmotor’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Met de ID.3 lanceerde VW zijn EV-offensief. (Foto Shutterstock)

Autofabrikant Volkswagen stopt rond 2035 met de verkoop van auto’s met brandstofmotoren in Europa. De afbouw van de verkopen van benzine- en dieselmodellen begint in 2033 en moet twee jaar afgerond zijn. Dat zegt Klaus Zellmer, verkoopdirecteur van het Duitse merk, in het Duitse dagblad Müncher Merkur.

Zellmer stelt dat Europa voorloper is ten opzichte van de Verenigde Staten en China, waar het merk eveneens wil stoppen met de verkoop van auto’s met een brandstofmotor. De elektrificatie, waar de Volkswagen Groep miljarden in investeert, laat langer op zich wachten in Zuid-Amerika en Afrika, volgens de topman, omdat de politieke en infrastructurele randvoorwaarden daar nog ontbreken. In Europa wordt ook in steeds meer landen een verkoopverbod op brandstofauto’s geopperd.

Doelstelling

De totale overstap naar de verkoop van volledig elektrische auto’s volgt op de doelstelling van de autofabrikant om in 2030 70 procent van de Europese verkopen te laten bestaan uit EV’s. De autofabrikant speelt zo in op de klimaatdoelstelling van de Europese Unie voor 2030. In 2020 voldeed het merk aan de uitstooteisen van de EU, maar kreeg de Groep een boete voor het overschrijden van de CO2-targets. Uiterlijk in 2050 moet het volledige, wereldwijde wagenpark van Volkswagen klimaatneutraal zijn, zegt Zellmer in de Duitse krant.

Ook Audi, een ander merk uit de VAG-stal, meldde onlangs vanaf 2026 alleen nog nieuwe modellen op de markt te brengen met een volledig elektrische aandrijflijn. De productie van verbrandingsmotoren wordt afgebouwd en in 2033 gestaakt. Audi breidt in de komende jaren zijn elektrische aanbod verder uit, waarbij het rond 2025 meer dan twintig modellen in zijn gamma wenst te hebben en in 2050 volledig klimaatneutraal wil kunnen produceren. Op dit moment heeft de fabrikant meerdere versies van de e-Tron, waaronder de GT en Q4. Markus Duesmann, ceo van Audi AG, stelt dat het bedrijf hiermee een goede stap zet richting het elektrische tijdperk. “Ik geloof niet in een verbod op de verbrandingsmotor, maar wel in het succes van technologie en innovatie.”

Ook andere fabrikanten, zoals Jaguar en Volvo, kondigden het einde van de verbrandingsmotor aan.