Personeel en mobiliteit

Nederland vraagt EU vanaf 2030 verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s

De Europese Commissie heeft zijn voorstel ingediend. (Foto: Shutterstock)

Samen met acht andere EU-landen vindt Nederland dat de EU er te lang over doet om concrete maatregelen te treffen. 

In een brief aan de Europese Commissie roept Nederland de EU op om vanaf 2030 de verkoop van nieuwe auto’s en bestelbusjes met een verbrandingsmotor te verbieden. Behalve door Nederland, is de brief ondertekend door acht andere EU-landen, waaronder België en Oostenrijk, Luxemburg, Denemarken, Malta, Griekenland, Ierland en Litouwen. Duitsland, Frankrijk en Italië hebben de brief niet ondertekend.

Volgens demissionair staatssecretaris van IenW, Stientje van Veldhoven, doet de Europese Commissie er te lang over om maatregelen te treffen om de CO2-uitstoot te reduceren. Hierdoor zouden de plannen om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent te verminderen en uiteindelijk in 2050 klimaatneutraal te zijn, niet realistisch zijn.

“Als je rekening houdt met de levensduur van auto’s en het bereiken van CO2-neutraliteit in 2050, dan moeten nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren rond 2030 worden uitgefaseerd”, aldus Van Veldhoven. 

Nederland vraagt EU vanaf 2030 verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s | Fleet&Mobility

Nederland vraagt EU vanaf 2030 verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De Europese Commissie heeft zijn voorstel ingediend. (Foto: Shutterstock)

In een brief aan de Europese Commissie roept Nederland de EU op om vanaf 2030 de verkoop van nieuwe auto’s en bestelbusjes met een verbrandingsmotor te verbieden. Behalve door Nederland, is de brief ondertekend door acht andere EU-landen, waaronder België en Oostenrijk, Luxemburg, Denemarken, Malta, Griekenland, Ierland en Litouwen. Duitsland, Frankrijk en Italië hebben de brief niet ondertekend.

Volgens demissionair staatssecretaris van IenW, Stientje van Veldhoven, doet de Europese Commissie er te lang over om maatregelen te treffen om de CO2-uitstoot te reduceren. Hierdoor zouden de plannen om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent te verminderen en uiteindelijk in 2050 klimaatneutraal te zijn, niet realistisch zijn.

“Als je rekening houdt met de levensduur van auto’s en het bereiken van CO2-neutraliteit in 2050, dan moeten nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren rond 2030 worden uitgefaseerd”, aldus Van Veldhoven.