Fleetwereld wil eerdere ban verbrandingsmotor voor zakenauto

Een dertigtal grote fleet-eigenaren en -beheerders en andere mobiliteitsbedrijven hebben in een open brief aan de Europese Commissie aangedrongen om het verbod op auto’s met een verbrandingsmotor voor bedrijfauto’s niet in 2035 maar al in 2030 in te laten gaan. Tot de ondertekenaars behoren onder andere Leaseplan, Fastned, EVBox, Vattenfall, Uber, Ikea en Coca-Cola.
“Versnellen van de elektrificatie op de weg moet één van Europa’s grootste prioriteiten zijn. Daarbij biedt elektrificatie van fleets een enorme kans. Zes van de tien in Europa verkochte auto’s zijn bedrijfsauto’s die twee keer zo veel rijden als particuliere wagens”, aldus de briefschrijvers. “De aankoopbeslissingen van fleets hebben een groot effect op de rest van de markt waarbij voertuigen over het algemeen na slechts drie tot vijf jaar naar de tweedehands markt gaan. Ook nemen bedrijven koopbeslissingen op basis van ‘totale kosten van eigendom’ (TCO) waarbij elektrische voertuigen in het voordeel zijn boven hun vervuilende alternatieven.’’
‘Greening Corporate Fleets’ voorstel
Versnellen van het elektrificeren van fleets levert drievoudige winst op, denken de ondertekenaars: ‘het snel wegvagen van emissies door wegtransport, de EU afhelpen van de invoer van Russische olie en het creëren van een grote tweehands markt voor betaalbare EV’s.’
De briefschrijvers vragen de Europese Commissie uiterlijk in oktober dit jaar te komen met een ‘Greening Corporate Fleets’ voorstel met verplichte zero-emissie aankoopdoelen voor bedrijfsfleets. Naast zero emissie tegen 2030 pleit de groep er ook voor dat er voor grotere fleet-ondernemingen bindende voorschriften komen voor zwaardere bedrijfswagens.