Gamechanger | ALD sluit samenwerking met parkeerapp

Redactie Redactie
• Laatste update:

De status quo uitdagen en met een fonkelnieuwe propositie de markt naar je hand zetten betekent succes. Bedrijven te over dus die fleetmanagers nooit eerder vertoonde flexibiliteit en kostenbesparingen beloven. Maar tussen belofte en praktijk gaapt niet zelden een kloof. In de rubriek Gamechanger een portret van zo’n gamechanger en de mening van een expert. Dit keer geeft Bettina de Bruin, fleetmanager bij Arboned, haar mening over de winnaar van de ALD Start-up Challenge, de app Parkbob.

Op zoek naar innovatieve dienstverlening rond parkeren schreef leasemaatschappij ALD Automotive een zogenoemde Start-up Challenge uit. Jonge bedrijfjes konden hun spannende en veelbelovende oplossingen insturen, en maakten zo kans op een overeenkomst voor ontwikkeling en uitrol met de leasemaatschappij. Een interessante kluif, want ALD is actief in 41 landen. Er kwamen dan ook 66 inzendingen uit 20 landen binnen. Uiteindelijk koos de leasemaatschappij de Oostenrijkse app Parkbob als winnaar. Parkbob leidt de gebruiker naar een lege parkeerplek nabij de bestemming in de stad. Daarvoor gebruikt het data uit connected cars, zowel live als historisch. Op basis van historische data berekent de app de waarschijnlijkheid dat een bepaalde plek nog vrij is. Ook geeft Parkbob informatie over tijdslimieten of parkeertarieven van een specifieke plek. De app is tot nu toe beschikbaar in 24 Europese steden, waaronder Amsterdam. Over enkele maanden wordt Parkbob uitgerold in een van de landen waar ALD Automotive actief is. Wanneer de app op enthousiasme kan rekenen en van toegevoegde waarde blijkt te zijn voor berijders, zal ALD de app toevoegen aan gebruikersplatform myALD.

Welke toegevoegde waarde ziet u in deze app?

“Als de app het zoeken naar een parkeerplek werkelijk efficiënter maakt, is dat natuurlijk handig voor de berijder. Iedereen werkt tegenwoordig met smartphones. Als je zo tijd kunt besparen op een afspraak in de binnenstad, is dat een goede aanvulling.”

Zou het een factor zijn in de keuze voor een leasemaatschappij?

“Dit is vooral nice to have, zeker geen must have. Het weegt dus niet zo zwaar mee. Wij doen zaken met meerdere leasemaatschappijen. Als er een leasemaatschappij met zoiets op de proppen komt, is dat niet een doorslaggevende usp voor ons. Is het echt heel interessant, dan kunnen we eerst eens met onze eigen partijen kijken wat de mogelijkheden zijn.”

En wat als een bestaande relatie met zo’n dienst komt?

“Dan zou ik die relatie beschouwen als innovatief. Het is prettig als een leasemaatschappij of andere partner meegaat met de tijd en nieuwe diensten ontwikkelt en aanbiedt.” 

Gamechanger | ALD sluit samenwerking met parkeerapp | Fleet&Mobility

Gamechanger | ALD sluit samenwerking met parkeerapp

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op zoek naar innovatieve dienstverlening rond parkeren schreef leasemaatschappij ALD Automotive een zogenoemde Start-up Challenge uit. Jonge bedrijfjes konden hun spannende en veelbelovende oplossingen insturen, en maakten zo kans op een overeenkomst voor ontwikkeling en uitrol met de leasemaatschappij. Een interessante kluif, want ALD is actief in 41 landen. Er kwamen dan ook 66 inzendingen uit 20 landen binnen. Uiteindelijk koos de leasemaatschappij de Oostenrijkse app Parkbob als winnaar. Parkbob leidt de gebruiker naar een lege parkeerplek nabij de bestemming in de stad. Daarvoor gebruikt het data uit connected cars, zowel live als historisch. Op basis van historische data berekent de app de waarschijnlijkheid dat een bepaalde plek nog vrij is. Ook geeft Parkbob informatie over tijdslimieten of parkeertarieven van een specifieke plek. De app is tot nu toe beschikbaar in 24 Europese steden, waaronder Amsterdam. Over enkele maanden wordt Parkbob uitgerold in een van de landen waar ALD Automotive actief is. Wanneer de app op enthousiasme kan rekenen en van toegevoegde waarde blijkt te zijn voor berijders, zal ALD de app toevoegen aan gebruikersplatform myALD.

Welke toegevoegde waarde ziet u in deze app?

“Als de app het zoeken naar een parkeerplek werkelijk efficiënter maakt, is dat natuurlijk handig voor de berijder. Iedereen werkt tegenwoordig met smartphones. Als je zo tijd kunt besparen op een afspraak in de binnenstad, is dat een goede aanvulling.”

Zou het een factor zijn in de keuze voor een leasemaatschappij?

“Dit is vooral nice to have, zeker geen must have. Het weegt dus niet zo zwaar mee. Wij doen zaken met meerdere leasemaatschappijen. Als er een leasemaatschappij met zoiets op de proppen komt, is dat niet een doorslaggevende usp voor ons. Is het echt heel interessant, dan kunnen we eerst eens met onze eigen partijen kijken wat de mogelijkheden zijn.”

En wat als een bestaande relatie met zo’n dienst komt?

“Dan zou ik die relatie beschouwen als innovatief. Het is prettig als een leasemaatschappij of andere partner meegaat met de tijd en nieuwe diensten ontwikkelt en aanbiedt.”