Laatste update:

Mobility Matters | Consument wantrouwt datadorst connected cars

Een grote meerderheid van de consumenten wantrouwt de partijen die data verzamelen via connected cars. Dat blijkt uit een onderzoek door accountants- en adviesbureau Deloitte, dat wereldwijd 25 duizend mensen ondervroeg, onder wie 1.200 Nederlanders.

Van de respondenten zegt 30 procent geen enkele ontvanger van de verzamelde data te vertrouwen; 20 procent vertrouwt de OEM, gevolgd door de dealer (16%) en overheid (12%).  Deloitte concludeert op basis van het onderzoek dat er nog een lange weg te gaan is om datacollectie transparanter te maken en het vertrouwen van de consumenten te winnen. Temeer omdat ruim 60 procent van de respondenten bezorgd zegt te zijn over de mogelijkheid dat connected cars kunnen worden gehackt; zij vrezen dat hun veiligheid op het spel staat.

Ondanks het wantrouwen over het verzamelen van data blijkt uit het Deloitte-onderzoek ook dat 38 procent van de ondervraagden wel degelijk de voordelen ziet van connected cars. Ruim driekwart van de respondenten is geïnteresseerd in features die de veiligheid ten goede komen en tijd besparen. Dat geldt ook voor updates die de verkeersveiligheid verbeteren en ongelukken voorkomen. Ruim de helft van de ondervraagden (52%) zegt echter niet extra te willen betalen voor dergelijke diensten.

ABN Amro elektrificeert leasewagenpark

p6 shutterstock 451232557ABN Amro wil binnen vijf jaar zijn volledige leasewagenpark hebben geëlektrificeerd. Vanaf 1 juli kunnen de medewerkers alleen nog kiezen uit EV’s. De bank wil met de omschakeling een bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-emissies. In 2018 legden de bijna tweeduizend leasewagens van AMN Amro in totaal 67 miljoen kilometer af; 95 procent van het wagenpark had een verbrandingsmotor, goed voor een CO2-uitstoot van 11,1 kiloton. Naast de omschakeling op elektrische auto’s wil ABN Amro het voor medewerkers ook aantrekkelijker maken om hun eigen auto te laten staan en over te stappen op schonere alternatieven, zoals het openbaar vervoer, autodeelservice Amber of private lease van een EV.

MaaS-dochter Pon lanceert mobiliteitsapp Huub

p6 matthijs boonNext Urban Mobility, een mobiliteitsdochter van Pon Holdings, heeft Huub gelanceerd, een deelmobiliteitsapp. Via de app kunnen verschillende vormen van deelvervoer zoals fietsen, scooters en auto’s (waaronder uiteraard die van Pon-dochter Greenwheels) worden gereserveerd.

Next Urban Mobility rolt de app gefaseerd uit, aan de hand ‘Huub-spots’, locaties van bedrijven en woningprojecten die mobiliteit anders willen organiseren voor hun medewerkers of bewoners.  Er zijn nu vijf van deze ‘Huub-spots’, dat aantal moet dit jaar groeien naar 20. Uiteindelijk moet via Huub ook mobiliteit gereserveerd kunnen worden bij (een groot deel van de) concurrerende mobiliteitsaanbieders. Volgens Matthijs Boon (foto), business development manager bij Next Urban Mobility moet Huub de zorgen over beschikbaarheid van mobiliteit wegnemen. “Dat is essentieel om een succesvol mobiliteitsplatform te kunnen bouwen. Wij hebben onze eigen vervoersproducten, maar er is nog veel meer aanbod. Voor een divers aanbod is het nodig om zo veel mogelijk diensten en services aan te bieden, die allemaal vanuit Huub te reserveren zijn. Switchen tussen aanbieders, wat nu voor veel ergernis zorgt bij mensen die een deelauto zoeken, behoort dan tot het verleden.” Binnen Huub wordt er alleen per uur betaald. Pon biedt met Shuttel al een (OV-)mobiliteitspas, terwijl met Mind er gewerkt wordt aan data-oplossingen. In Huub moet alles samenkomen, om zo steeds beter in staat te kunnen zijn om de mobiliteitsvraag te voorspellen. Boon: “Dat moet gaan tot op het niveau van de gebruiker. Als die elke zomer drie weken naar Frankrijk gaat, dan moeten wij ervoor zorgen dat wij in die periode passend vervoerd kunnen bieden. Ook als veel van onze gebruikers tegelijk op vakantie gaan.”

Tesla tergt beleggers

p6 shutterstock 420663508 teslaOver het eerste kwartaal van 2019 heeft autofabrikant Tesla een fors verlies geleden van ruim 702 miljoen dollar (bijna 630 miljoen euro). Dat bedrag was veel hoger dan analisten hadden verwacht, nadat de fabrikant twee kwartalen op rij winst had laten zien. Oorzaak van het verlies is volgens Tesla de moeite die de fabrikant heeft met het opschalen van de autoproductie, waardoor minder exemplaren van met name de nieuwe Model 3 werden afgeleverd. Ook in het tweede kwartaal verwacht Tesla daardoor verliesgevend te zijn. De omzet steeg wel, van 3,4 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2018 tot 4,5 miljard dollar. CEO Elon Musk verwacht dat het verlies over het tweede kwartaal fors lager uitvalt en dat Tesla vanaf het derde kwartaal weer winst gaat maken. Ook beloofde hij dat de productieproblemen zullen worden opgelost. Bovendien kondigde hij aan dat Tesla volgend jaar een miljoen autonome taxi’s op de weg wil brengen; daarmee wil het bedrijf zijn voorsprong op het gebied van autonoom rijdende auto’s uitbouwen. De aandeelhouders waren amper onder de indruk van Musks verhaal. Het aandeel van Tesla daalde na de bekendmaking met 3,2 procent naar 250,21 dollar per aandeel.

Cijfers

In 2018 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers toegenomen tot 678, 65 meer dan vorig jaar. Dat is een stijging van 11%; het is het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers sinds 2010. Onder de slachtoffers waren 233 automobilisten en -inzittenden en 228 fietsers. De meeste slachtoffers waren 70+. Het merendeel van de dodelijke ongevallen gebeurde op 50 kilometerwegen, gevolgd door 80 kilometerwegen.

Europese autofabrikanten hebben een lastig eerste kwartaal achter de rug. Daimler zag zijn omzet dalen met 4% tot 39,7 miljard euro. De winst daalde tot 2,1 miljard euro (-13%). Volvo boekte een omzetstijging van 10,7%, maar de winst daalde met 19,3% naar 274 miljoen euro. Ook de omzet van Groupe PSA daalde, met 1,8% naar 17,9 miljard euro. Over het resultaat deed de fabrikant geen uitspraken. De omzet van Renault daalde met 4,8% tot 12,5 miljard euro. Voor heel 2019 gaat de fabrikant uit van een krimp van 1,6%, ervan uitgaande dat een harde Brexit wordt voorkomen. Alleen Ford boekte in Europa winst, die steeg naar 51 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 55,7 miljoen dollar in Q1 vorig jaar. Voor het hele concern boekte Ford 1,03 miljard euro winst, een daling van 34%.

De meeste private leasecontracten werden in 2018 gesloten door mannen: 62% (-1,5% ten opzichte van 2017). Het aantal vrouwen met een privéleasewagen steeg licht van 36,5% naar 38%. De leeftijdscategorieën 36-45 en 46-55 jaar zijn het sterkst vertegenwoordigd in de private leasemarkt: beide leeftijdsgroepen zijn goed voor 25% van de privéleasecontracten. Bij 42% van de privéleasecontracten liggen de maandtermijnen tussen 201-300 euro. (cijfers: VNA.)

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Mobility Matters | Consument wantrouwt datadorst connected cars | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Consument wantrouwt datadorst connected cars

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de respondenten zegt 30 procent geen enkele ontvanger van de verzamelde data te vertrouwen; 20 procent vertrouwt de OEM, gevolgd door de dealer (16%) en overheid (12%).  Deloitte concludeert op basis van het onderzoek dat er nog een lange weg te gaan is om datacollectie transparanter te maken en het vertrouwen van de consumenten te winnen. Temeer omdat ruim 60 procent van de respondenten bezorgd zegt te zijn over de mogelijkheid dat connected cars kunnen worden gehackt; zij vrezen dat hun veiligheid op het spel staat.

Ondanks het wantrouwen over het verzamelen van data blijkt uit het Deloitte-onderzoek ook dat 38 procent van de ondervraagden wel degelijk de voordelen ziet van connected cars. Ruim driekwart van de respondenten is geïnteresseerd in features die de veiligheid ten goede komen en tijd besparen. Dat geldt ook voor updates die de verkeersveiligheid verbeteren en ongelukken voorkomen. Ruim de helft van de ondervraagden (52%) zegt echter niet extra te willen betalen voor dergelijke diensten.

ABN Amro elektrificeert leasewagenpark

p6 shutterstock 451232557ABN Amro wil binnen vijf jaar zijn volledige leasewagenpark hebben geëlektrificeerd. Vanaf 1 juli kunnen de medewerkers alleen nog kiezen uit EV’s. De bank wil met de omschakeling een bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-emissies. In 2018 legden de bijna tweeduizend leasewagens van AMN Amro in totaal 67 miljoen kilometer af; 95 procent van het wagenpark had een verbrandingsmotor, goed voor een CO2-uitstoot van 11,1 kiloton. Naast de omschakeling op elektrische auto’s wil ABN Amro het voor medewerkers ook aantrekkelijker maken om hun eigen auto te laten staan en over te stappen op schonere alternatieven, zoals het openbaar vervoer, autodeelservice Amber of private lease van een EV.

MaaS-dochter Pon lanceert mobiliteitsapp Huub

p6 matthijs boonNext Urban Mobility, een mobiliteitsdochter van Pon Holdings, heeft Huub gelanceerd, een deelmobiliteitsapp. Via de app kunnen verschillende vormen van deelvervoer zoals fietsen, scooters en auto’s (waaronder uiteraard die van Pon-dochter Greenwheels) worden gereserveerd.

Next Urban Mobility rolt de app gefaseerd uit, aan de hand ‘Huub-spots’, locaties van bedrijven en woningprojecten die mobiliteit anders willen organiseren voor hun medewerkers of bewoners.  Er zijn nu vijf van deze ‘Huub-spots’, dat aantal moet dit jaar groeien naar 20. Uiteindelijk moet via Huub ook mobiliteit gereserveerd kunnen worden bij (een groot deel van de) concurrerende mobiliteitsaanbieders. Volgens Matthijs Boon (foto), business development manager bij Next Urban Mobility moet Huub de zorgen over beschikbaarheid van mobiliteit wegnemen. “Dat is essentieel om een succesvol mobiliteitsplatform te kunnen bouwen. Wij hebben onze eigen vervoersproducten, maar er is nog veel meer aanbod. Voor een divers aanbod is het nodig om zo veel mogelijk diensten en services aan te bieden, die allemaal vanuit Huub te reserveren zijn. Switchen tussen aanbieders, wat nu voor veel ergernis zorgt bij mensen die een deelauto zoeken, behoort dan tot het verleden.” Binnen Huub wordt er alleen per uur betaald. Pon biedt met Shuttel al een (OV-)mobiliteitspas, terwijl met Mind er gewerkt wordt aan data-oplossingen. In Huub moet alles samenkomen, om zo steeds beter in staat te kunnen zijn om de mobiliteitsvraag te voorspellen. Boon: “Dat moet gaan tot op het niveau van de gebruiker. Als die elke zomer drie weken naar Frankrijk gaat, dan moeten wij ervoor zorgen dat wij in die periode passend vervoerd kunnen bieden. Ook als veel van onze gebruikers tegelijk op vakantie gaan.”

Tesla tergt beleggers

p6 shutterstock 420663508 teslaOver het eerste kwartaal van 2019 heeft autofabrikant Tesla een fors verlies geleden van ruim 702 miljoen dollar (bijna 630 miljoen euro). Dat bedrag was veel hoger dan analisten hadden verwacht, nadat de fabrikant twee kwartalen op rij winst had laten zien. Oorzaak van het verlies is volgens Tesla de moeite die de fabrikant heeft met het opschalen van de autoproductie, waardoor minder exemplaren van met name de nieuwe Model 3 werden afgeleverd. Ook in het tweede kwartaal verwacht Tesla daardoor verliesgevend te zijn. De omzet steeg wel, van 3,4 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2018 tot 4,5 miljard dollar. CEO Elon Musk verwacht dat het verlies over het tweede kwartaal fors lager uitvalt en dat Tesla vanaf het derde kwartaal weer winst gaat maken. Ook beloofde hij dat de productieproblemen zullen worden opgelost. Bovendien kondigde hij aan dat Tesla volgend jaar een miljoen autonome taxi’s op de weg wil brengen; daarmee wil het bedrijf zijn voorsprong op het gebied van autonoom rijdende auto’s uitbouwen. De aandeelhouders waren amper onder de indruk van Musks verhaal. Het aandeel van Tesla daalde na de bekendmaking met 3,2 procent naar 250,21 dollar per aandeel.

Cijfers

In 2018 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers toegenomen tot 678, 65 meer dan vorig jaar. Dat is een stijging van 11%; het is het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers sinds 2010. Onder de slachtoffers waren 233 automobilisten en -inzittenden en 228 fietsers. De meeste slachtoffers waren 70+. Het merendeel van de dodelijke ongevallen gebeurde op 50 kilometerwegen, gevolgd door 80 kilometerwegen.

Europese autofabrikanten hebben een lastig eerste kwartaal achter de rug. Daimler zag zijn omzet dalen met 4% tot 39,7 miljard euro. De winst daalde tot 2,1 miljard euro (-13%). Volvo boekte een omzetstijging van 10,7%, maar de winst daalde met 19,3% naar 274 miljoen euro. Ook de omzet van Groupe PSA daalde, met 1,8% naar 17,9 miljard euro. Over het resultaat deed de fabrikant geen uitspraken. De omzet van Renault daalde met 4,8% tot 12,5 miljard euro. Voor heel 2019 gaat de fabrikant uit van een krimp van 1,6%, ervan uitgaande dat een harde Brexit wordt voorkomen. Alleen Ford boekte in Europa winst, die steeg naar 51 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 55,7 miljoen dollar in Q1 vorig jaar. Voor het hele concern boekte Ford 1,03 miljard euro winst, een daling van 34%.

De meeste private leasecontracten werden in 2018 gesloten door mannen: 62% (-1,5% ten opzichte van 2017). Het aantal vrouwen met een privéleasewagen steeg licht van 36,5% naar 38%. De leeftijdscategorieën 36-45 en 46-55 jaar zijn het sterkst vertegenwoordigd in de private leasemarkt: beide leeftijdsgroepen zijn goed voor 25% van de privéleasecontracten. Bij 42% van de privéleasecontracten liggen de maandtermijnen tussen 201-300 euro. (cijfers: VNA.)