Kind van de verrekening

Road, opgericht in 2017, is een online platform voor het beheer en de optimalisatie van laadnetwerken voor elektrische voertuigen. Het bedrijf maakt een razendsnelle groei door. Jesse Stuiver, Country Manager Benelux, praat ons bij over de ontwikkelingen.

Road mikt op zowel Charging Point Operators (CPO’s) die een complete oplossing willen voor het beheer van hun laadpunten, als op bedrijven die EV-laadproposities verkopen en een branded laadsysteem willen creëren zonder hun eigen technologie te hoeven ontwikkelen. “Wij zijn sterk op de plekken waar transacties verrekend moet worden, dat is onze core business”, zegt Jesse Stuiver. “In het publieke en semipublieke domein, bij kantoren en natuurlijk op thuislaadstations waar een werkgever bij betrokken is die de stroom voor zijn werknemers vergoedt. Onze kernservices: ons roamingnetwerk, waarmee je overal in Europa met onze laadpas EV’s kunt opladen. En dan is er onze billing engine, waarin alle transacties worden verwerkt. Oftewel, de juiste persoon betaalt de rekening en de juiste persoon wordt uitbetaald. Onze 24-uurs supportservice neemt onze klanten de eerstelijnszorg volledig uit handen. En tot slot is ons platform, zoals wij dat zeggen, hardware-agnostisch: wij hebben met 400 laadpaalmodellen van 80 merken volledige integratie.” Dat levert ook waardevolle marktkennis op: “We hebben nu zo’n 10.000 CPO-klanten en 40.000 Mobility Service Provider klanten – onze supportafdeling weet precies welke zaken er misgaan bij verschillende laadpaalmerken. Nog los van het feit we ook van onze 150.000 paseigenaren waardevolle en relevante feedback krijgen. Wij weten dus als geen ander welke laadpalen in het veld het beste presteren.” 

Road heeft in de Benelux een marktaandeel van 20 procent en breidt snel uit in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Groot-Brittannië. Voor alle markten geldt dat Road deel uitmaakt van een compleet ecosysteem, legt Stuiver uit. “Je hebt de laadpaalfabrikant, groothandel, installateur, klant en je hebt Road – allemaal maken ze integraal deel uit van het ecosysteem: “Als bijvoorbeeld een installateur voor een klant laders gaat installeren, meldt hij dat aan in onze backend – wij richten dan alvast met de klant het platform in en activeren het account. Zodra de installateur klaar is, verschijnt elke laadpaal in het systeem en dan is de klant eigenlijk al operationeel. We nemen bovendien de eerstelijns support over van de installateur; 90 procent van de problemen lossen wij direct softwarematig op. Pas als dat niet lukt, gaat er een ticket naar de installateur.” 

Road hanteert een plat prijzenmodel; het bedrijf rekent geen transactiekosten aan laadpaal eigenaren. Stuiver: “Soms betalen partijen 10 procent toeslag per geladen kilowattuur aan hun bestaande back-end-leverancier. Als je dan 200 laders hebt staan, gaat het dus om 10 duizenden euro’s die je bij ons uitspaart.”

Road werkt voor de doorontwikkeling van zijn ecosysteem met partners om  zaken als load balancing, het koppelen van zonnepanelen of batterijen aan laadpalen te kunnen faciliteren, en ook de komst van nieuwe elektrische voertuigen – vrachtwagens, bedrijfsbussen, stadsbussen enzovoort. “Dat is een heel ander spel, maar wel een spel dat wij ook kunnen spelen. We willen de hele business naar een hoger niveau tillen.”

Kind van de verrekening | Fleet&Mobility

Kind van de verrekening

Road mikt op zowel Charging Point Operators (CPO’s) die een complete oplossing willen voor het beheer van hun laadpunten, als op bedrijven die EV-laadproposities verkopen en een branded laadsysteem willen creëren zonder hun eigen technologie te hoeven ontwikkelen. “Wij zijn sterk op de plekken waar transacties verrekend moet worden, dat is onze core business”, zegt Jesse Stuiver. “In het publieke en semipublieke domein, bij kantoren en natuurlijk op thuislaadstations waar een werkgever bij betrokken is die de stroom voor zijn werknemers vergoedt. Onze kernservices: ons roamingnetwerk, waarmee je overal in Europa met onze laadpas EV’s kunt opladen. En dan is er onze billing engine, waarin alle transacties worden verwerkt. Oftewel, de juiste persoon betaalt de rekening en de juiste persoon wordt uitbetaald. Onze 24-uurs supportservice neemt onze klanten de eerstelijnszorg volledig uit handen. En tot slot is ons platform, zoals wij dat zeggen, hardware-agnostisch: wij hebben met 400 laadpaalmodellen van 80 merken volledige integratie.” Dat levert ook waardevolle marktkennis op: “We hebben nu zo’n 10.000 CPO-klanten en 40.000 Mobility Service Provider klanten – onze supportafdeling weet precies welke zaken er misgaan bij verschillende laadpaalmerken. Nog los van het feit we ook van onze 150.000 paseigenaren waardevolle en relevante feedback krijgen. Wij weten dus als geen ander welke laadpalen in het veld het beste presteren.” 

Road heeft in de Benelux een marktaandeel van 20 procent en breidt snel uit in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Groot-Brittannië. Voor alle markten geldt dat Road deel uitmaakt van een compleet ecosysteem, legt Stuiver uit. “Je hebt de laadpaalfabrikant, groothandel, installateur, klant en je hebt Road – allemaal maken ze integraal deel uit van het ecosysteem: “Als bijvoorbeeld een installateur voor een klant laders gaat installeren, meldt hij dat aan in onze backend – wij richten dan alvast met de klant het platform in en activeren het account. Zodra de installateur klaar is, verschijnt elke laadpaal in het systeem en dan is de klant eigenlijk al operationeel. We nemen bovendien de eerstelijns support over van de installateur; 90 procent van de problemen lossen wij direct softwarematig op. Pas als dat niet lukt, gaat er een ticket naar de installateur.” 

Road hanteert een plat prijzenmodel; het bedrijf rekent geen transactiekosten aan laadpaal eigenaren. Stuiver: “Soms betalen partijen 10 procent toeslag per geladen kilowattuur aan hun bestaande back-end-leverancier. Als je dan 200 laders hebt staan, gaat het dus om 10 duizenden euro’s die je bij ons uitspaart.”

Road werkt voor de doorontwikkeling van zijn ecosysteem met partners om  zaken als load balancing, het koppelen van zonnepanelen of batterijen aan laadpalen te kunnen faciliteren, en ook de komst van nieuwe elektrische voertuigen – vrachtwagens, bedrijfsbussen, stadsbussen enzovoort. “Dat is een heel ander spel, maar wel een spel dat wij ook kunnen spelen. We willen de hele business naar een hoger niveau tillen.”