“Tot 50% minder schades, fors lager energieverbruik”
Bij partijen als DHL, Goodyear, Pepsico en Jumbo is Moove een bekende naam. De Nederlandse innovator, dochter van de Autobinck Groep, is een van de weinige specialisten ter wereld die ook voor multinationale fleets heldere data en analyses levert. Met een klein team van nog geen 20 mensen biedt het voor wagenparken vanaf circa 250 voertuigen praktische managementtools, rapportages en stuurinformatie. Dat doet het in meer dan 80 landen, van Europa en Azië tot Afrika, de Pacific, Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en binnenkort Noord-Amerika. Een groeiende markt: met de hoeveelheid voertuigdata nemen ook de stuuropties toe. Telematica en data zijn voor internationaal werkende bedrijven de onmisbare brandstof voor optimalisatie en kostenbesparingen.
Trukendoos
De Moove Driver App is een nieuwe belangrijke tool in de trukendoos voor internationaal wagenparkbeheer. “We hebben die speciaal ontwikkeld voor de chauffeurs van onze klanten wereldwijd”, aldus Jeroen Bruinooge, CEO van de telematicaspecialisten in Utrecht. “De man of vrouw achter het stuur is immers nog altijd de meest bepalende factor als het gaat om zuinig en veilig rijden. Deze app helpt ze om rustiger, soepeler en veiliger te rijden. Zodat ze aan het eind van elke dag weer heelhuids en ontspannen thuiskomen.”
Je ziet precies waar je een ‘paarse sector’ hebt gereden
Rapportcijfer en feedback
De Moove Driver App helpt chauffeurs met een rapportcijfer en feedback na elke rit, op basis van rijke data uit GeoTab of uit OEM-sensorsystemen. Bruinooge: “Elk detail zit erin, tot aan de gekozen versnelling, acceleratie, vertragingswaarden en zelfs G-krachten.” Het presenteert die informatie via een gaming-style dashboard ‘met een vleugje F1’. “Je kunt de hele route van die dag terugzien, en kunt precies zien op welke momenten en op welke plaatsen uitschieters plaatsvonden. Bijvoorbeeld waar je veel te snel reed, waar je hard moest remmen of waar de G-krachten ongewoon hoog waren. Je ziet precies waar je een ‘paarse sector’ hebt gereden – al is die in onze app dan rood.” De chauffeur krijgt die feedback uitsluitend achteraf, níet live tijdens de rit. “We willen geen extra distractions veroorzaken. We bieden inzicht, informatie en tips achteraf, bijvoorbeeld via korte 20-seconden microlearning-video’s die je helpen om rustiger, soepeler en veiliger te rijden.”
Perfect regelbare privacy
Heel belangrijk aan de nieuwe app is de perfect regelbare privacy. “We kunnen het delen van data volledig op maat instellen: van helemaal open tot helemaal dicht. In beginsel geven we de data alleen aan de chauffeur zelf, individueel, zónder dat de baas of de collega’s die te zien krijgen. Chauffeurs zijn vanouds vaak niet happig op een ‘digitale bemoeial’ aan boord. “Al is die weerstand in de praktijk lang niet zo groot als mensen vaak denken. Veel professionele chauffeurs zijn er juist trots op hoe goed en veilig zij rijden. Die willen dat gráág laten zien.”
Gesloten of niet, in alle gevallen is de Moove Driver App ook voor werkgevers goed nieuws. Bruinooge: “Zij profiteren van minder schades, minder brandstof- en energieverbruik, minder ROB-kosten, minder uitval en maximale inzetbaarheid.”
Substantiële besparingen
De uitrol van de Moove Driver App start binnenkort: na kleinschalige tests start in januari de eerste grote praktijktest. Bruinooge: “We starten met de Europese tak van een grote internationale bezorgdienst.” Hij verwacht meetbaar effect. “Tot 50% minder schadegevallen en een 2 tot 3 procent lager energieverbruik. Voor grote fleetowners praat je dan over substantiële besparingen.”
Kom op Fleet Expo naar stand 4.06.506, ervaar onze Safe Driver Simulator en ontdek de Driver App.