‘Niets is heilig, alleen de oplossing telt’

Arval • Arval is een mobiliteitsaanbieder die sterk focust op de bedrijfswagenmarkt. In die markt valt veel werk te verzetten om aan de mobiliteitsbehoeften van de toekomst te kunnen voldoen. Daarbij is geen enkele oplossing heilig, vertellen Joyce Vermeulen, Business director bedrijfswagens, en Arjos Bot, Head of consulting & Arval Mobility Observatory.

Arval biedt in de zakelijke markt een breed scala aan mobiliteitsoplossingen aan, waaronder adviesdiensten voor vlootoptimalisatie, innovatieve leasingmodellen voor elektrische voertuigen en digitalisering om de mobiliteitservaring te verbeteren. Joyce Vermeulen: “Door de elektrificatie verandert er veel voor onze klanten: zero emissiezones, de bpm-vrijstelling die vervalt, de afbouw van de SEBA-subsidie, enzovoort. En vergeet ook de medewerker niet die met een bedrijfswagen moet rijden: hoe ga je er als werkgever voor zorgen dat die medewerker enthousiast wordt over de elektrificatie en die gaat zien als iets dat mooi en goed is in plaats van een verplichting? Op die gebieden zien wij onze rol. Wij zijn een mobiliteitsprovider die staat voor vrijheid op jouw voorwaarden. Wij bieden hulp bij het bepalen van een mobiliteitsbeleid en ondersteunen bij de uitvoering daarvan.” 

Andere oplossingen

Daarbij ligt de focus niet alleen op de vervoersmiddelen. “Het gaat ook om je bedrijfsprocessen”, zegt Vermeulen. “Ons advies is: bepaal eerst je doelstellingen en onderzoek of bijvoorbeeld elektrische bedrijfswagens wel het juiste middel zijn om die te behalen. Kom je er zelf niet uit, schakel dan een expert in. Dat kan de plaatselijke dealer zijn bij wie je gewoonlijk jouw bedrijfswagens koopt, dat kan een leasemaatschappij zijn, en alles daartussenin. Gebruik ook de data waarover je beschikt; pas als je de feiten kent weet je wat je precies nodig hebt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de data laten zien dat het voordeliger is om nog een keer een dieselbus te kopen omdat je medewerkers niet in stadscentra hoeven te komen, maar het is ook mogelijk dat blijkt dat je helemaal geen bedrijfsbus nodig hebt omdat er heel andere oplossingen voorhanden zijn, zoals een elektrische bakfiets.”

Niet afwachten

Arjos Bot vult aan: “De mobiliteitsbehoefte van een bedrijf kan vaak op een andere manier worden ingevuld dan de klant misschien denkt. Bij onze adviezen is niets heilig, we komen met de oplossing die voor de klant het beste is. Wij bieden de klant ook de kans om verschillende elektrische voertuigen te testen om te zien wat voor hem het beste werkt. Of het nou gaat om bedrijfswagens, bakfietsen of deelmobiliteit, laadfaciliteiten, het optimaliseren van het gebruik of financiering. Dat hoeft bijvoorbeeld helemaal geen lease te zijn; wij hebben genoeg klanten die helemaal geen leaseproducten bij ons afnemen. Onze boodschap aan de branche is: het is nu tijd om beslissingen te nemen – je kunt niet afwachten tot de volgende Prinsjesdag waarop er weer nieuwe maatregelen worden afgekondigd, kom in actie. Want linksom of rechtsom moet je aan de slag.”