Test met ongevaldetectie op N279 om wegen sneller vrij te maken

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: SmartWayz)

De toepassing ‘SmartRoads’ wordt gedurende drie maanden getest op de provinciale weg N279, ter hoogte van ‘s-Hertogenbosch, bij Veghel en richting Helmond. De software stelt ongevallen vast op basis van locatiegegevens uit navigatiesystemen en smartphones. Wegverkeersleiders krijgen sneller een melding van een ongeval en hulpdiensten kunnen meteen in actie komen om de weg weer vrij te maken.

Camera’s

Voor de test worden op drie locaties langs de provinciale weg N279 tijdelijk camera’s geplaatst: ter hoogte van de aansluiting met de A2 (bij ‘s-Hertogenbosch), de aansluiting met de A50 (bij Veghel) en de aansluiting met de N615 op de rotonde (richting Helmond).

De camera’s controleren de meldingen van SmartRoads. Vond er inderdaad een ongeval plaats op het moment van de melding? Heeft het programma elk incident juist vastgesteld? En werkt het effectief sneller dan het huidige systeem? Voorlopig test Scenwise enkel of het programma goed werkt. De coördinatie van de incidenten op de N279 gebeurt nog steeds volgens de huidige methode.

Reactief

De toepassing SmartRoads moet het incident management-proces sneller en accurater maken en daarmee de verkeersveiligheid vergroten. Op dit moment gebeurt de coördinatie van incidenten op provinciale wegen vooral reactief. De politie meldt eerst een incident aan de wegverkeerleider, die het ongeval moet vaststellen. De weginspecteur moet daarvoor regelmatig nog fysiek ter plaatse gaan. Daarna worden de hulpdiensten en berger ingeschakeld. Vaak moeten rijstroken helemaal dicht, waardoor het verkeer een tijdlang stilstaat en kop-staartbotsingen meer voorkomen.

Kop-staartbotsingen

Een succesvolle werking van het algoritme kan op termijn bijdragen aan de filevermindering. Door het sneller vaststellen van ongevallen kunnen weginspecteurs, bergers en hulpdiensten sneller ter plekke zijn om het incident af te handelen en de weg weer vrij te maken. Dit zorgt voor minder vertraging voor het overige verkeer, zowel op lokaal als op netwerkniveau.

Ook zullen er sneller alternatieve routeadviezen beschikbaar zijn. Daarnaast moet het project bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. De kans op kop-staartbotsingen zal afnemen omdat de ongevallocaties sneller beveiligd kunnen worden en onverwachtse files worden vermeden. Tot slot zal de reductie in files zorgen voor minder CO2-uitstoot en daarmee bijdragen in milieuwinst.

Mobility Lab

SmartRoads is een project van Scenwise en Bureau Onderweg, met ondersteuning van het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL en de Provincie Noord-Brabant. Het detectiesysteem is een innovatievoorstel dat in 2021 geselecteerd werd voor Mobility Lab, een startup-programma voor mobiliteitsoplossingen in de regio’s Brabant, Limburg, Rotterdam en Utrecht.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Files en Ongevaldetectie

Test met ongevaldetectie op N279 om wegen sneller vrij te maken | Fleet&Mobility

Test met ongevaldetectie op N279 om wegen sneller vrij te maken

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: SmartWayz)

De toepassing ‘SmartRoads’ wordt gedurende drie maanden getest op de provinciale weg N279, ter hoogte van ‘s-Hertogenbosch, bij Veghel en richting Helmond. De software stelt ongevallen vast op basis van locatiegegevens uit navigatiesystemen en smartphones. Wegverkeersleiders krijgen sneller een melding van een ongeval en hulpdiensten kunnen meteen in actie komen om de weg weer vrij te maken.

Camera’s

Voor de test worden op drie locaties langs de provinciale weg N279 tijdelijk camera’s geplaatst: ter hoogte van de aansluiting met de A2 (bij ‘s-Hertogenbosch), de aansluiting met de A50 (bij Veghel) en de aansluiting met de N615 op de rotonde (richting Helmond).

De camera’s controleren de meldingen van SmartRoads. Vond er inderdaad een ongeval plaats op het moment van de melding? Heeft het programma elk incident juist vastgesteld? En werkt het effectief sneller dan het huidige systeem? Voorlopig test Scenwise enkel of het programma goed werkt. De coördinatie van de incidenten op de N279 gebeurt nog steeds volgens de huidige methode.

Reactief

De toepassing SmartRoads moet het incident management-proces sneller en accurater maken en daarmee de verkeersveiligheid vergroten. Op dit moment gebeurt de coördinatie van incidenten op provinciale wegen vooral reactief. De politie meldt eerst een incident aan de wegverkeerleider, die het ongeval moet vaststellen. De weginspecteur moet daarvoor regelmatig nog fysiek ter plaatse gaan. Daarna worden de hulpdiensten en berger ingeschakeld. Vaak moeten rijstroken helemaal dicht, waardoor het verkeer een tijdlang stilstaat en kop-staartbotsingen meer voorkomen.

Kop-staartbotsingen

Een succesvolle werking van het algoritme kan op termijn bijdragen aan de filevermindering. Door het sneller vaststellen van ongevallen kunnen weginspecteurs, bergers en hulpdiensten sneller ter plekke zijn om het incident af te handelen en de weg weer vrij te maken. Dit zorgt voor minder vertraging voor het overige verkeer, zowel op lokaal als op netwerkniveau.

Ook zullen er sneller alternatieve routeadviezen beschikbaar zijn. Daarnaast moet het project bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. De kans op kop-staartbotsingen zal afnemen omdat de ongevallocaties sneller beveiligd kunnen worden en onverwachtse files worden vermeden. Tot slot zal de reductie in files zorgen voor minder CO2-uitstoot en daarmee bijdragen in milieuwinst.

Mobility Lab

SmartRoads is een project van Scenwise en Bureau Onderweg, met ondersteuning van het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL en de Provincie Noord-Brabant. Het detectiesysteem is een innovatievoorstel dat in 2021 geselecteerd werd voor Mobility Lab, een startup-programma voor mobiliteitsoplossingen in de regio’s Brabant, Limburg, Rotterdam en Utrecht.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.