ANWB: 20 procent hogere filedruk in 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De filedruk nam dit jaar toe. (Foto: Shutterstock)

De filedruk (het aantal files keer de duur) lag in 2018 20 procent hoger dan in 2017. Dat meldt ANWB vandaag op basis van de jaarcijfers. Weggebruikers ondervonden niet alleen tijdens de spitsuren meer oponthoud maar stonden ook overdag vaker vast, concludeert de automobilistenbond. In 2017 steeg de filezwaarte nog nauwelijks, maar neemt nu weer toe. In de regio’s Den Haag en Rotterdam steeg het aantal dagelijkse files het snelst. De grootste knelpunten waren in het afgelopen jaar in de ochtendspits de A4 Den Haag richting Amsterdam en in de avondspits de A27 van Utrecht naar Breda.

De drukste spitsen in de ochtend zijn op maandag en dinsdag en in de avond op dinsdag en donderdag. Op donderdag 1 november zorgde de regen en een groot aantal ongelukken voor een recordspits. Op het drukste moment stond er die avond 1135 kilometer file.

ANWB: 20 procent hogere filedruk in 2018 | Fleet&Mobility

ANWB: 20 procent hogere filedruk in 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De filedruk nam dit jaar toe. (Foto: Shutterstock)

De filedruk (het aantal files keer de duur) lag in 2018 20 procent hoger dan in 2017. Dat meldt ANWB vandaag op basis van de jaarcijfers. Weggebruikers ondervonden niet alleen tijdens de spitsuren meer oponthoud maar stonden ook overdag vaker vast, concludeert de automobilistenbond. In 2017 steeg de filezwaarte nog nauwelijks, maar neemt nu weer toe. In de regio’s Den Haag en Rotterdam steeg het aantal dagelijkse files het snelst. De grootste knelpunten waren in het afgelopen jaar in de ochtendspits de A4 Den Haag richting Amsterdam en in de avondspits de A27 van Utrecht naar Breda.

De drukste spitsen in de ochtend zijn op maandag en dinsdag en in de avond op dinsdag en donderdag. Op donderdag 1 november zorgde de regen en een groot aantal ongelukken voor een recordspits. Op het drukste moment stond er die avond 1135 kilometer file.