‘EU-commissaris Timmermans zet in op deadline verbrandingsmotor’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zo wil Timmermans dat er een deadline komt voor autofabrikanten om met verbrandingsmotoren te stoppen en pleit hij voor een vervuilingsheffing, waarbij automobilisten moeten betalen voor vervuilende auto’s. Zo meldt Timmermans aan de Britse Financial Times.

Ook zouden er volgens Timmermans veel meer oplaadpunten moeten komen door heel Europa. “Het gevoel van urgentie is niet overal in Europa hetzelfde”, aldus Timmermans. “Er zal altijd discussie zijn over het tempo, maar ik denk dat ze hebben begrepen dat dit de weg vooruit is.” 

Vooral het voorstel van de vervuilingsheffing wordt kritisch bekeken binnen de EU, omdat het voor consumenten met een lager inkomen moeilijker is om op een elektrische auto over te stappen, aldus critici binnen de EU. De auto-industrie heeft eerder al gesprekken gevoerd met Timmermans in het kader van de Green Deal, het klimaatprogramma van de EU, om de CO2-uitstoot terug te brengen.

De EU streeft ernaar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Op 14 juli zal de EU een pakket aan maatregelen presenteren om dit doel te bereiken. Binnen het Europees Parlement is een meerderheid van stemmen nodig voordat maatregelen in werking kunnen treden. 

‘EU-commissaris Timmermans zet in op deadline verbrandingsmotor’ | Fleet&Mobility

‘EU-commissaris Timmermans zet in op deadline verbrandingsmotor’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Zo wil Timmermans dat er een deadline komt voor autofabrikanten om met verbrandingsmotoren te stoppen en pleit hij voor een vervuilingsheffing, waarbij automobilisten moeten betalen voor vervuilende auto’s. Zo meldt Timmermans aan de Britse Financial Times.

Ook zouden er volgens Timmermans veel meer oplaadpunten moeten komen door heel Europa. “Het gevoel van urgentie is niet overal in Europa hetzelfde”, aldus Timmermans. “Er zal altijd discussie zijn over het tempo, maar ik denk dat ze hebben begrepen dat dit de weg vooruit is.” 

Vooral het voorstel van de vervuilingsheffing wordt kritisch bekeken binnen de EU, omdat het voor consumenten met een lager inkomen moeilijker is om op een elektrische auto over te stappen, aldus critici binnen de EU. De auto-industrie heeft eerder al gesprekken gevoerd met Timmermans in het kader van de Green Deal, het klimaatprogramma van de EU, om de CO2-uitstoot terug te brengen.

De EU streeft ernaar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Op 14 juli zal de EU een pakket aan maatregelen presenteren om dit doel te bereiken. Binnen het Europees Parlement is een meerderheid van stemmen nodig voordat maatregelen in werking kunnen treden.