United Technologies heeft grootste grijze vloot

Bouwen aan een zuinig park

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bouwbedrijven hebben – de overheid niet meegerekend – de grootste grijze vloten in Nederland, zo blijkt uit een inventarisatie van mobiliteitsmagazine Fleet&Mobility en dataleverancier Fleet Profile. Automotive vroeg een aantal beheerders uit deze lijst naar de ontwikkelingen in hun bestelautovloot. Met stip op één: zorgen dat het verbruik zo laag mogelijk is, want alleen dan maak je kans bij overheidsaanbestedingen. “Vergroening van ons park staat heel hoog op de agenda”, zegt Marc Florie, verantwoordelijk voor het wagenpark van bouwgigant Heijmans. “Je moet wel, anders zak je op de CO2-prestatieladder van de overheid.” Maar verbruik alleen is niet zaligmakend, de auto's moeten wel breed inzetbaar zijn. Daardoor valt elektrisch bij Heijmans af. “We kijken wel naar de inzet van EV's, maar de toepasbaarheid is voor ons nog te beperkt”, zegt Florie.

Doorbraak aardgas

Één van de manieren om hoger te scoren op de prestatieladder is met de inzet van aardgas. Aardgasauto's zijn niet zozeer zuiniger dan diesels, maar wel veel schoner. En dat stelt de wagenparkbeheerders voor een dilemma, ziet ook Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease. “Wij merken dat gemeenten en provincies steeds vaker vragen om aardgasauto's. Maar de infrastructuur om aardgas te tanken is nog beperkt. En daardoor gaat het bedrijfsleven nog niet overstag.” Overheden kunnen de doorbraak van aardgas wel dichterbij brengen. Nederland kent een leasevloot van zo'n 140 duizend lichte bedrijfswagens op een totaal van ongeveer 900 duizend bestellers. Wanneer overheden de inzet van aardgas afdwingen, kan dat leiden tot een versnelde acceptatie van aardgas, omdat de overheid dan ook zal willen inzetten op een betere infrastructuur om te tanken. Baljeu constateert dat bedrijven zonder uitzondering alleen nog de schoonste Euro 6-motoren willen inzetten. Het beschikken over de zuinigste en schoonste motoren is echter niet altijd voldoende. Bij Heijmans worden de bestellers uitgerust met een Ecodrive-systeem, dat onder andere het motorvermogen maximeert en zorgt dat het vermogen wordt aangepast als er met een aanhanger wordt gereden. “Er is een groot verschil tussen de fabrieksopgave en het werkelijk gebruik en dat verschil willen we op deze manier verkleinen”, zegt Florie. Bij energieleverancier Enexis worden bewustwordingssessies georganiseerd, waarbij veiligheid en brandstofverbruik centraal staan. “Wij stimuleren goed gedrag en belonen berijders die goed scoren op veiligheid en duurzaamheid”, zegt wagenparkbeheerder Henk Winckens. Als stroomleverancier heeft Enexis een kleine vloot van elektrische voertuigen. Bijna iedere bestelwagen in Nederland is inmiddels uitgerust met een black box. Nu nog met het doel om de chauffeurs te kunnen track-and-tracen, maar steeds vaker ook om tot de meest efficiënte werkplanning te komen. Winckens: “Wij kunnen de routes van de berijders inplannen. Als er een storing is dan kunnen wij kijken welke monteur het beste voldoet aan de gestelde eisen en of het past in zijn schema.” Baljeu ziet ook langzaam maar zeker de telematica-mogelijkheden toenemen. “Maar ik denk dat de komende jaren het onderhoud vooral nog rond en tijdens vakanties ingepland blijft worden. In dat opzicht verwacht ik geen grote veranderingen.”

Aanbieding

Fleet Profile heeft de resultaten van het onderzoek naar de grootste bestelwagenparken, gebaseerd op ruim 4.200 interviews over de afgelopen twaalf maanden, verwerkt en gebundeld. Lezers van Automotive kunnen tegen gereduceerd tarief inzicht krijgen in deze Top 250. Deze database bevat onder andere informatie over de de demografische kenmerken en contactgegevens, holdingstructuur, merken en merkenbeleid, type financiering, tankpasleveranciers, mobiliteitsbeleid (wat zijn de plannen en budgetten) en het aantal en type voertuigen (inclusief aandrijving). Kijk op www.fleetprofile.com/top25grijs voor meer informatie over de aanbieding.

Bouwen aan een zuinig park | Fleet&Mobility
United Technologies heeft grootste grijze vloot

Bouwen aan een zuinig park

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bouwbedrijven hebben – de overheid niet meegerekend – de grootste grijze vloten in Nederland, zo blijkt uit een inventarisatie van mobiliteitsmagazine Fleet&Mobility en dataleverancier Fleet Profile. Automotive vroeg een aantal beheerders uit deze lijst naar de ontwikkelingen in hun bestelautovloot. Met stip op één: zorgen dat het verbruik zo laag mogelijk is, want alleen dan maak je kans bij overheidsaanbestedingen. “Vergroening van ons park staat heel hoog op de agenda”, zegt Marc Florie, verantwoordelijk voor het wagenpark van bouwgigant Heijmans. “Je moet wel, anders zak je op de CO2-prestatieladder van de overheid.” Maar verbruik alleen is niet zaligmakend, de auto's moeten wel breed inzetbaar zijn. Daardoor valt elektrisch bij Heijmans af. “We kijken wel naar de inzet van EV's, maar de toepasbaarheid is voor ons nog te beperkt”, zegt Florie.

Doorbraak aardgas

Één van de manieren om hoger te scoren op de prestatieladder is met de inzet van aardgas. Aardgasauto's zijn niet zozeer zuiniger dan diesels, maar wel veel schoner. En dat stelt de wagenparkbeheerders voor een dilemma, ziet ook Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease. “Wij merken dat gemeenten en provincies steeds vaker vragen om aardgasauto's. Maar de infrastructuur om aardgas te tanken is nog beperkt. En daardoor gaat het bedrijfsleven nog niet overstag.” Overheden kunnen de doorbraak van aardgas wel dichterbij brengen. Nederland kent een leasevloot van zo'n 140 duizend lichte bedrijfswagens op een totaal van ongeveer 900 duizend bestellers. Wanneer overheden de inzet van aardgas afdwingen, kan dat leiden tot een versnelde acceptatie van aardgas, omdat de overheid dan ook zal willen inzetten op een betere infrastructuur om te tanken. Baljeu constateert dat bedrijven zonder uitzondering alleen nog de schoonste Euro 6-motoren willen inzetten. Het beschikken over de zuinigste en schoonste motoren is echter niet altijd voldoende. Bij Heijmans worden de bestellers uitgerust met een Ecodrive-systeem, dat onder andere het motorvermogen maximeert en zorgt dat het vermogen wordt aangepast als er met een aanhanger wordt gereden. “Er is een groot verschil tussen de fabrieksopgave en het werkelijk gebruik en dat verschil willen we op deze manier verkleinen”, zegt Florie. Bij energieleverancier Enexis worden bewustwordingssessies georganiseerd, waarbij veiligheid en brandstofverbruik centraal staan. “Wij stimuleren goed gedrag en belonen berijders die goed scoren op veiligheid en duurzaamheid”, zegt wagenparkbeheerder Henk Winckens. Als stroomleverancier heeft Enexis een kleine vloot van elektrische voertuigen. Bijna iedere bestelwagen in Nederland is inmiddels uitgerust met een black box. Nu nog met het doel om de chauffeurs te kunnen track-and-tracen, maar steeds vaker ook om tot de meest efficiënte werkplanning te komen. Winckens: “Wij kunnen de routes van de berijders inplannen. Als er een storing is dan kunnen wij kijken welke monteur het beste voldoet aan de gestelde eisen en of het past in zijn schema.” Baljeu ziet ook langzaam maar zeker de telematica-mogelijkheden toenemen. “Maar ik denk dat de komende jaren het onderhoud vooral nog rond en tijdens vakanties ingepland blijft worden. In dat opzicht verwacht ik geen grote veranderingen.”

Aanbieding

Fleet Profile heeft de resultaten van het onderzoek naar de grootste bestelwagenparken, gebaseerd op ruim 4.200 interviews over de afgelopen twaalf maanden, verwerkt en gebundeld. Lezers van Automotive kunnen tegen gereduceerd tarief inzicht krijgen in deze Top 250. Deze database bevat onder andere informatie over de de demografische kenmerken en contactgegevens, holdingstructuur, merken en merkenbeleid, type financiering, tankpasleveranciers, mobiliteitsbeleid (wat zijn de plannen en budgetten) en het aantal en type voertuigen (inclusief aandrijving). Kijk op www.fleetprofile.com/top25grijs voor meer informatie over de aanbieding.