Ongekende eindsprint
E en deel van het Peugeot-netwerk in Nederland maakt zich op voor een bijzonder drukke periode. In de komende weken moeten de grootste Peugeot-dealers ongeveer elfduizend 308's afleveren. Iedereen in de organisatie zag aankomen dat het druk zou worden omdat de 308 als een van de weinig C-segmentmodellen dit jaar nog met 14 procent leverbaar is. De fabriek heeft echter veel meer auto's weten te produceren dan eerder dit jaar werd gedacht. Individueel afleveren is uitgesloten. Grote afleverevents, waarbij honderden klanten feestelijk hun auto overhandigd krijgen, moeten de druk verlichten. En indien mogelijk worden de auto's wel gekentekend in december, maar pas begin januari geleverd. De situatie is niet uniek voor Peugeot, ook merken als Volvo en Mercedes hebben alles op alles gezet om zoveel mogelijk productie naar Nederland te kunnen sturen. Daardoor lijkt december nu al op juni 2012, toen er een registratierecord werd genoteerd in aanloop naar een CO2-grensaanscherping in juli van dat jaar. In tegenstelling tot bij de registratiesprint in juni 2012 – toen leasemaatschappijen een overloopperiode van drie maanden hadden – moeten alle modellen dit jaar gekentekend zijn. Twee andere merken die ook drukke maanden kennen zijn Volkswagen (plugins) en Toyota (Auris met 14%). Voor Volkswagen betekent dit in ieder geval dat er dit jaar nog geen negatieve gevolgen te merken zijn van dieselgate, want er worden duizenden plug-ins uitgeleverd. Het eerste kwartaal van 2016 wordt in dat opzicht veel spannender voor de VW-organisatie. Voor leasemaatschappijen geldt ook dat het alle hens aan dek is. Eerder dit jaar dachten de meeste leasedirecteuren dat er een eindspint zou komen, waarbij vijf tot vijftien procent van de leaseverkopen van Q1 naar voren zou worden gehaald. Maar dat is een veel groter deel geworden. Leasemaatschappijen zetten in Q4 tussen de 30 en 50 procent meer in dan normaal.
Dalende restwaarden
De afleverpiek levert de leasemaatschappijen veel werk op. Maar dat is niet het enige probleem, zo is er ook een negatief remarketing-effect. Er komen enorm veel auto's vervroegd terug uit de lease en dat zet de restwaarden onder druk. De schaarste op de occasionmarkt lijkt eindelijk voorbij. Omdat de Nederlandse markt het aanbod niet volledig kan absorberen, wordt een deel van de auto's geëxporteerd en in het buitenland liggen de restwaardes vaak lager. Tot slot staan de leaseregistraties in 2016 nu al onder druk. Een groot deel van de Q1-registraties is naar 2015 gehaald en dat leidt tot een verkoopluw eerste kwartaal. Vanaf het derde kwartaal 2016 geldt dat fleetowners vaak auto's iets langer laten doorrijden om pas in 2017 een nieuwe wagen in te hoeven zetten. In 2017 zakt de bijtelling van een groot aantal modellen (met meer dan 106 gram uitstoot) van 25 naar 22 procent. Toch zal er op 31 december opgelucht adem gehaald worden door een groot aantal leasedirecteuren. Dankzij Autobrief2 lijken dit soort extremen verleden tijd te worden.
VW aan kop
Er zijn tot en met oktober bijna een kwart meer leaseauto's geregistreerd dan vorig jaar. In totaal zijn er 101.336 nieuwe personenauto's op naam gezet van leasemaatschappijen, tegen 81.557 vorig jaar. Volkswagen is marktleider met een marktaandeel van 17,7 procent. Peugeot volgt met 10,7 procent, dat percentage zal in de komende maanden nog stijgen als gevolg van de uitlevering van ruim 11 duizend Peugeots 308 met dit jaar nog 14 procent bijtelling. Renault volgt met 9,5 procent.