Strijd om de particuliere klant wordt feller

Langer huren versus korter leasen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autoverhuurmarkt telt heel veel verschillende labels, maar op landelijk niveau maakt slechts een handvol spelers de dienst uit: Hertz, Europcar, Avis en Sixt, gevolgd door Euromobil (uit de Volkswagen-stal) en het vorig jaar op-gerichte Inqar. De totale Nederlandse markt omvat volgens Bovag een kleine 73 duizend huurauto's, waarvan twee derde zakelijk, en een omzet van 800 miljoen euro. Peanuts vergeleken bij de leasemarkt, waar alleen al Leaseplan een vloot telt van 120 duizend auto's. Toch blazen de verhuurders een belangrijk partijtje mee: de toenemende vraag naar flexibele mobiliteit is hen immers op het lijf geschreven. “We zien dat de lijn tussen privé- en zakelijk gebruik van een huurauto steeds vager wordt”, zegt Anton Pluim van Bovag Verhuurbedrijven. “Er wordt meer gewerkt op basis van een mobiliteitsbudget, waarbij de berijder zelf een auto inhuurt. Daardoor wordt het lastiger meetbaar of een auto zakelijk of privé wordt ingezet.” De vervaging tussen huur en lease komt ook tot uiting in de termijnen waarmee wordt gewerkt: verhuurders bieden steeds langere contracten aan, terwijl shortlease ook in opkomst is. “Verhuurders en leasemaatschappijen zitten inderdaad steeds meer in elkaars vaarwater”, weet Pluim. “Maar wij denken dat verhuurbedrijven deze flexmarkt beter aankunnen, omdat zij meer zijn ingesteld op auto's die eerder terugkomen en snel weer moeten worden ingezet.” Diezelfde verhuurbedrijven bieden ook steeds langere contracten aan. Zo kent Europcar het fenomeen ‘langhuren’, voor periodes langer dan dertig dagen. Daarbij is er geen vaste contractstermijn, dus er kan dagelijks worden opgezegd. Shortlease is bij Europcar mogelijk vanaf één jaar. Avis biedt onder de naam Avis Flex eveneens de mogelijkheid om auto's langer dan dertig dagen te huren, maar noemt dat shortlease – net als Sixt, waar de minimale leaseperiode 28 dagen is. Anderzijds bieden leasemaatschappijen als Leaseplan en Alphabet shortlease-oplossingen vanaf zes maanden. Bij Athlon zijn private leasetermijnen van een maand tot zes jaar mogelijk; zakelijk is shortlease een optie vanaf een jaar. Sixt signaleert in zijn jaarverslag over 2014 een sterke concurrentie op de verhuurmarkt. “Vooral leasemaatschappijen hebben hun activiteiten in de verhuurmarkt opgeschroefd vanwege de verzwakking van de traditionele leasebusiness.” Ook Henk van den Helder, directeur van Hertz Autoverhuur in de Benelux, ziet leasemaatschappijen dichter op zijn business kruipen. “Ze maken vermoedelijk minder marge op hun leasecontracten. Het is een stevige competitie. Wij doen zelf weer meer aan private lease, omdat die markt groeit. We passen het wel toe in een concept dat bij onze corebusiness past, met minilease: dan betaal je weliswaar 350 euro in plaats van 180 euro per maand, maar je kunt je auto wel na dertig dagen inleveren.” De trend van autodelen laat Hertz voorlopig links liggen, zegt van den Helder: “Die markt is al vrij compleet. En in principe worden onze auto's ook elke zes dagen gedeeld.” Wel komt Hertz binnenkort met het nieuwe concept Hertz 24/7. “Dat doen we voor bestelwagens al in samenwerking met Praxis. Maar nu gaan we voor bedrijven ook personenauto's aanbieden. We stationeren enkele auto's bij grote bedrijven, die er doorlopend gebruik van kunnen maken. Werknemers kunnen met een pincode in- en uitchecken. De werkgever betaalt dus in feite per minuut.” Bedrijven betalen een vergoeding voor de kosten die Hertz maakt om de auto's beschikbaar te stellen, maar krijgen weer een percentage van de omzet die Hertz maakt als de auto's worden gebruikt.

‘Verhuurders kunnen het beste inspelen op de flexibele mobiliteitsvraag.’

Weekendje huur

Ook volgens Autorent-directeur Rob Baas kunnen verhuurbedrijven niet om de trend van private lease heen. “Op deze manier trekken leasemaatschappijen ook de particuliere markt naar zich toe en vissen ze steeds meer in dezelfde vijver als verhuurders. Je zou private lease als een bedreiging kunnen zien voor verhuur, omdat het simpelweg zorgt voor meer auto's dan verhuur. Mensen vinden het een aantrekkelijke optie, nu de tarieven voor private lease heel laag zijn en het aanbod veel groter is. Dan kies je daar eerder voor dan regelmatig een weekendje een auto huren. Private lease met een termijn van een maand is gewoon een mooi huurproduct.” Ook Leaseplan ziet de toegenomen flexibiliteit in de mobiliteitsbehoefte en gaat nu actief ruchtbaarheid geven aan de eigen verhuur- en shortleaseactiviteiten. “Dat is voor ons niet nieuw, maar we treden er nu meer mee naar buiten”, zegt woordvoerder Nicole Hagen. Bij Leaseplan kan vanaf een dag gehuurd worden, waarbij het tarief daalt naarmate de huurperiode langer is. Shortlease kan vanaf 6 tot en met 24 maanden. “Dan gaat het om jong gebruikte auto's. Daarmee richten we ons op werknemers met een halfjaar- of jaarcontract”, aldus Hagen.

Leasedomein

Mijndomeinauto is een relatief nieuwe speler op de markt van leasing en verhuur, maar de directeur is een oude rot in het vak: voormalig Athlon-ceo Hans Blink. Hij verwacht dat steeds meer mensen in private lease een alternatief gaan zien voor het regelmatig huren van een auto. “Het verschil tussen verhuur en private lease zit hem in de termijn waarvoor de klant een verplichting aangaat. “Als je bij ons een Peugeot 108 leaset voor twee jaar, dan kan dat voor 230 euro per maand. Omgerekend is dat zo'n 8 euro per dag. Dat kom je bij verhuurders niet tegen. En dat is logisch, want zij moeten de dagen dat de auto stilstaat doorberekenen in de prijs. Dan wordt het voor een particulier een kostbare zaak.” Later dit jaar komt Mijndomeinauto met een concept waarbij meerdere personen met elkaar een auto kunnen leasen. “Het is een alternatief voor autodelen. Bij de reguliere vormen daarvan zijn mensen vaak sceptisch als ze niet weten met wie ze precies de auto delen. Het idee erachter is dat je bijvoorbeeld met drie mensen uit dezelfde straat, met vrienden of familie, een auto leaset. Het contract kan dan gesplitst worden, waarbij iedereen een deel van het bedrag betaalt. Het kan bijvoorbeeld een oplossing zijn voor studenten die een woning delen.”

‘De lijn tussen privé en zakelijk gebruik van een huurauto wordt vager.’

Langer huren versus korter leasen | Fleet&Mobility
Strijd om de particuliere klant wordt feller

Langer huren versus korter leasen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autoverhuurmarkt telt heel veel verschillende labels, maar op landelijk niveau maakt slechts een handvol spelers de dienst uit: Hertz, Europcar, Avis en Sixt, gevolgd door Euromobil (uit de Volkswagen-stal) en het vorig jaar op-gerichte Inqar. De totale Nederlandse markt omvat volgens Bovag een kleine 73 duizend huurauto's, waarvan twee derde zakelijk, en een omzet van 800 miljoen euro. Peanuts vergeleken bij de leasemarkt, waar alleen al Leaseplan een vloot telt van 120 duizend auto's. Toch blazen de verhuurders een belangrijk partijtje mee: de toenemende vraag naar flexibele mobiliteit is hen immers op het lijf geschreven. “We zien dat de lijn tussen privé- en zakelijk gebruik van een huurauto steeds vager wordt”, zegt Anton Pluim van Bovag Verhuurbedrijven. “Er wordt meer gewerkt op basis van een mobiliteitsbudget, waarbij de berijder zelf een auto inhuurt. Daardoor wordt het lastiger meetbaar of een auto zakelijk of privé wordt ingezet.” De vervaging tussen huur en lease komt ook tot uiting in de termijnen waarmee wordt gewerkt: verhuurders bieden steeds langere contracten aan, terwijl shortlease ook in opkomst is. “Verhuurders en leasemaatschappijen zitten inderdaad steeds meer in elkaars vaarwater”, weet Pluim. “Maar wij denken dat verhuurbedrijven deze flexmarkt beter aankunnen, omdat zij meer zijn ingesteld op auto's die eerder terugkomen en snel weer moeten worden ingezet.” Diezelfde verhuurbedrijven bieden ook steeds langere contracten aan. Zo kent Europcar het fenomeen ‘langhuren’, voor periodes langer dan dertig dagen. Daarbij is er geen vaste contractstermijn, dus er kan dagelijks worden opgezegd. Shortlease is bij Europcar mogelijk vanaf één jaar. Avis biedt onder de naam Avis Flex eveneens de mogelijkheid om auto's langer dan dertig dagen te huren, maar noemt dat shortlease – net als Sixt, waar de minimale leaseperiode 28 dagen is. Anderzijds bieden leasemaatschappijen als Leaseplan en Alphabet shortlease-oplossingen vanaf zes maanden. Bij Athlon zijn private leasetermijnen van een maand tot zes jaar mogelijk; zakelijk is shortlease een optie vanaf een jaar. Sixt signaleert in zijn jaarverslag over 2014 een sterke concurrentie op de verhuurmarkt. “Vooral leasemaatschappijen hebben hun activiteiten in de verhuurmarkt opgeschroefd vanwege de verzwakking van de traditionele leasebusiness.” Ook Henk van den Helder, directeur van Hertz Autoverhuur in de Benelux, ziet leasemaatschappijen dichter op zijn business kruipen. “Ze maken vermoedelijk minder marge op hun leasecontracten. Het is een stevige competitie. Wij doen zelf weer meer aan private lease, omdat die markt groeit. We passen het wel toe in een concept dat bij onze corebusiness past, met minilease: dan betaal je weliswaar 350 euro in plaats van 180 euro per maand, maar je kunt je auto wel na dertig dagen inleveren.” De trend van autodelen laat Hertz voorlopig links liggen, zegt van den Helder: “Die markt is al vrij compleet. En in principe worden onze auto's ook elke zes dagen gedeeld.” Wel komt Hertz binnenkort met het nieuwe concept Hertz 24/7. “Dat doen we voor bestelwagens al in samenwerking met Praxis. Maar nu gaan we voor bedrijven ook personenauto's aanbieden. We stationeren enkele auto's bij grote bedrijven, die er doorlopend gebruik van kunnen maken. Werknemers kunnen met een pincode in- en uitchecken. De werkgever betaalt dus in feite per minuut.” Bedrijven betalen een vergoeding voor de kosten die Hertz maakt om de auto's beschikbaar te stellen, maar krijgen weer een percentage van de omzet die Hertz maakt als de auto's worden gebruikt.

‘Verhuurders kunnen het beste inspelen op de flexibele mobiliteitsvraag.’

Weekendje huur

Ook volgens Autorent-directeur Rob Baas kunnen verhuurbedrijven niet om de trend van private lease heen. “Op deze manier trekken leasemaatschappijen ook de particuliere markt naar zich toe en vissen ze steeds meer in dezelfde vijver als verhuurders. Je zou private lease als een bedreiging kunnen zien voor verhuur, omdat het simpelweg zorgt voor meer auto's dan verhuur. Mensen vinden het een aantrekkelijke optie, nu de tarieven voor private lease heel laag zijn en het aanbod veel groter is. Dan kies je daar eerder voor dan regelmatig een weekendje een auto huren. Private lease met een termijn van een maand is gewoon een mooi huurproduct.” Ook Leaseplan ziet de toegenomen flexibiliteit in de mobiliteitsbehoefte en gaat nu actief ruchtbaarheid geven aan de eigen verhuur- en shortleaseactiviteiten. “Dat is voor ons niet nieuw, maar we treden er nu meer mee naar buiten”, zegt woordvoerder Nicole Hagen. Bij Leaseplan kan vanaf een dag gehuurd worden, waarbij het tarief daalt naarmate de huurperiode langer is. Shortlease kan vanaf 6 tot en met 24 maanden. “Dan gaat het om jong gebruikte auto's. Daarmee richten we ons op werknemers met een halfjaar- of jaarcontract”, aldus Hagen.

Leasedomein

Mijndomeinauto is een relatief nieuwe speler op de markt van leasing en verhuur, maar de directeur is een oude rot in het vak: voormalig Athlon-ceo Hans Blink. Hij verwacht dat steeds meer mensen in private lease een alternatief gaan zien voor het regelmatig huren van een auto. “Het verschil tussen verhuur en private lease zit hem in de termijn waarvoor de klant een verplichting aangaat. “Als je bij ons een Peugeot 108 leaset voor twee jaar, dan kan dat voor 230 euro per maand. Omgerekend is dat zo'n 8 euro per dag. Dat kom je bij verhuurders niet tegen. En dat is logisch, want zij moeten de dagen dat de auto stilstaat doorberekenen in de prijs. Dan wordt het voor een particulier een kostbare zaak.” Later dit jaar komt Mijndomeinauto met een concept waarbij meerdere personen met elkaar een auto kunnen leasen. “Het is een alternatief voor autodelen. Bij de reguliere vormen daarvan zijn mensen vaak sceptisch als ze niet weten met wie ze precies de auto delen. Het idee erachter is dat je bijvoorbeeld met drie mensen uit dezelfde straat, met vrienden of familie, een auto leaset. Het contract kan dan gesplitst worden, waarbij iedereen een deel van het bedrag betaalt. Het kan bijvoorbeeld een oplossing zijn voor studenten die een woning delen.”

‘De lijn tussen privé en zakelijk gebruik van een huurauto wordt vager.’