AV’s zijn net mensen

Innovatie / zelfrijdende auto | RDW werkt aan rijbewijs voor zelfrijdende auto’s

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

 We hopen in 2019/2020 het eerste rijbewijs af te kunnen geven.” Dat vertelt Gerben Feddes, senior advisor intelligent mobility bij de RDW, aan Fleet&Mobility. RDW is bezig met een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s. Een concreet stappenplan voor het zogenoemde ‘Software Driving License Project’ ligt klaar om getest te worden. Het projectteam, bestaande uit diverse marktpartijen en overheidsinstellingen, richt zich op autonoom rijden level 4 en 5 (gedefinieerd door de Society of Automotive Engineers, SAE), waarbij het systeem de ‘juridische bestuurder’ is. De huidige regelgeving reikt slechts tot level 2. De verwachting van professionals is dat AV’s vooral ingezet worden als deelauto. Omdat die met name in bezit zullen zijn van aanbieders van Mobility as a Service (MaaS)-concepten, is er ook geen vaste ‘bestuurder’ meer die een oogje in het zeil houdt.

Voorspelbaar 

“De auto gaat zich gedragen als een mens. Daarom vinden wij dat er een rijbewijs gehaald moeten worden”, aldus Feddes. Het doel van het zelfrijdende auto (AV)-rijbewijs is “het opstellen van goede toelatingsregels zodat we weten dat de systemen die we toelaten in het verkeer robuust en veilig zijn. Tot nu toe wordt software in de regelgeving behandeld als hardware, maar we gaan nu ook gedrag vastleggen in regels. Dat kan niet alleen op techniek beoordeeld worden.” De RDW gaat ervan uit dat mensen de komende decennia nog steeds ook zelf aan het stuur blijven. “Geautomatiseerde voertuigen gaan zich mengen met het huidige verkeer. Ook deze voertuigen moeten veilig en voorspelbaar rijgedrag vertonen. Net als bij het menselijke rijbewijs willen we in Nederland dus het gedrag van de zelfrijdende auto gaan beoordelen: een opleiding, examen en een rijbewijs dat de auto zelf moet verdienen.”

Nationaal

De RDW is in gesprek met meerdere fabrikanten. “Voor hen is het belangrijk dat voor gedrag geen technische eisen worden gesteld zoals nu voor de technische onderdelen van een voertuig. Je kunt de dikte van een remschijf prima voorschrijven, maar hoe schrijf je een inhaalmanoeuvre voor? Hiervoor is de kennis van menselijk gedrag nodig. Vandaar dat ook het CBR in dit project een belangrijke rol speelt”, aldus Feddes. 

Het rijbewijs wordt in eerste instantie nationaal opgezet, maar het toelatingsproces moet wereldwijd toepasbaar zijn. “Typegoedkeuring van auto’s is Europees geregeld, maar het rijbewijs, het gedrag in die auto, is op landelijk niveau geregeld in de vorm van een rijbewijs. Daarom beginnen we met het AV-rijbewijs ook nationaal, hoewel er al internationaal draagvlak voor is gevonden.” 

Haalbaarheid getoetst

De RDW heeft de afgelopen twee jaar de haalbaarheid van het idee getoetst en heeft bedrijven en instellingen bij de plannen betrokken. Er ligt een stappenplan klaar om te komen tot een internationale standaard. “We houden het principe ‘learning by doing’ aan”, aldus Feddes. Dat stappenplan gaan we nu vullen met kennis. Daar hebben we input van fabrikanten van zelfrijdende voertuigewn voor nodig. Vervolgens willen we een ISO-standaard halen, dan zijn we al wel drie jaar verder.” 

Innovatie / zelfrijdende auto | RDW werkt aan rijbewijs voor zelfrijdende auto’s | Fleet&Mobility
AV’s zijn net mensen

Innovatie / zelfrijdende auto | RDW werkt aan rijbewijs voor zelfrijdende auto’s

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

 We hopen in 2019/2020 het eerste rijbewijs af te kunnen geven.” Dat vertelt Gerben Feddes, senior advisor intelligent mobility bij de RDW, aan Fleet&Mobility. RDW is bezig met een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s. Een concreet stappenplan voor het zogenoemde ‘Software Driving License Project’ ligt klaar om getest te worden. Het projectteam, bestaande uit diverse marktpartijen en overheidsinstellingen, richt zich op autonoom rijden level 4 en 5 (gedefinieerd door de Society of Automotive Engineers, SAE), waarbij het systeem de ‘juridische bestuurder’ is. De huidige regelgeving reikt slechts tot level 2. De verwachting van professionals is dat AV’s vooral ingezet worden als deelauto. Omdat die met name in bezit zullen zijn van aanbieders van Mobility as a Service (MaaS)-concepten, is er ook geen vaste ‘bestuurder’ meer die een oogje in het zeil houdt.

Voorspelbaar 

“De auto gaat zich gedragen als een mens. Daarom vinden wij dat er een rijbewijs gehaald moeten worden”, aldus Feddes. Het doel van het zelfrijdende auto (AV)-rijbewijs is “het opstellen van goede toelatingsregels zodat we weten dat de systemen die we toelaten in het verkeer robuust en veilig zijn. Tot nu toe wordt software in de regelgeving behandeld als hardware, maar we gaan nu ook gedrag vastleggen in regels. Dat kan niet alleen op techniek beoordeeld worden.” De RDW gaat ervan uit dat mensen de komende decennia nog steeds ook zelf aan het stuur blijven. “Geautomatiseerde voertuigen gaan zich mengen met het huidige verkeer. Ook deze voertuigen moeten veilig en voorspelbaar rijgedrag vertonen. Net als bij het menselijke rijbewijs willen we in Nederland dus het gedrag van de zelfrijdende auto gaan beoordelen: een opleiding, examen en een rijbewijs dat de auto zelf moet verdienen.”

Nationaal

De RDW is in gesprek met meerdere fabrikanten. “Voor hen is het belangrijk dat voor gedrag geen technische eisen worden gesteld zoals nu voor de technische onderdelen van een voertuig. Je kunt de dikte van een remschijf prima voorschrijven, maar hoe schrijf je een inhaalmanoeuvre voor? Hiervoor is de kennis van menselijk gedrag nodig. Vandaar dat ook het CBR in dit project een belangrijke rol speelt”, aldus Feddes. 

Het rijbewijs wordt in eerste instantie nationaal opgezet, maar het toelatingsproces moet wereldwijd toepasbaar zijn. “Typegoedkeuring van auto’s is Europees geregeld, maar het rijbewijs, het gedrag in die auto, is op landelijk niveau geregeld in de vorm van een rijbewijs. Daarom beginnen we met het AV-rijbewijs ook nationaal, hoewel er al internationaal draagvlak voor is gevonden.” 

Haalbaarheid getoetst

De RDW heeft de afgelopen twee jaar de haalbaarheid van het idee getoetst en heeft bedrijven en instellingen bij de plannen betrokken. Er ligt een stappenplan klaar om te komen tot een internationale standaard. “We houden het principe ‘learning by doing’ aan”, aldus Feddes. Dat stappenplan gaan we nu vullen met kennis. Daar hebben we input van fabrikanten van zelfrijdende voertuigewn voor nodig. Vervolgens willen we een ISO-standaard halen, dan zijn we al wel drie jaar verder.”