Blink | Onestop-leaseshop

Redactie Redactie
• Laatste update:
Hans Blink.

Daarnaast zien we in de markt een enorme toename van zogenoemde financial leasecontracten, steeds vaker gericht op de financiering van occasions. Deze contractvormen worden niet aangeboden door de traditionele leasebedrijven, maar door nieuwe spelers, al dan niet verbonden aan een financiële instelling. Ook ontstaan nieuwe initiatieven van bedrijven die in abonnementsvorm onderhouds- en reparatiecontracten voor occasions aanbieden, vaak in samenwerking met geselecteerde dealerbedrijven. 

Als het gaat om privélease is het verdienmodel van de leasemaatschappij vooral gebaseerd op de inkoopkant. De inkoop van grote aantallen van hetzelfde merk en type geeft hen een uitstekende onderhandelingspositie bij de fabrikant/importeur, maar vooral de restwaarderisico’s bij beëindiging van het contract worden echter onderschat. Het succes van privélease betekent immers ook dat er een dumpeffect wordt gecreëerd wanneer deze – vaak kleinere – auto’s van hetzelfde type massaal op de occasionmarkt worden aangeboden. Door de hevige concurrentie en scherpe prijzen en dus (te) hoog ingecalculeerde restwaarden kan het verdienmodel alsnog negatief omslaan. Het zou goed zijn als de leasemaatschappijen zich verdiepen in mogelijke verdienmodellen van tweedehandsauto’s, zoals de financiering en/of het onderhoud 
en verzekering daarvan. Daarmee kunnen ze niet alleen het risico van de nieuw ingezette auto’s beperken maar zelfs een verdienmodel genereren voor hun ex-leaseauto’s. 

Te hoog ingecalculeerde restwaarden kunnen het verdienmodel negatief doen omslaan.

Wellicht is toekomstig succes weggelegd voor de spelers die fleetowners/bedrijven een totaalaanbod kunnen leveren: het traditionele fullservicecontract voor de zakelijk rijder, privélease voor die medewerkers die geen zakelijke auto krijgen of willen en een financierings- en/of onderhoudscontract met gunstige voorwaarden voor het overige personeel.

Met een dergelijk aanbod is een klant minder snel geneigd voor al van deze varianten te gaan shoppen bij diverse aanbieders. Onestopshopping in combinatie met een fraai aanbod voor alle medewerkers op het gebied van automobiliteit betekent een hogere medewerkerstevredenheid – en dat is in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt veel waard!

Hans Blink is zelfstandig consultant en voormalig ceo van Athlon Car Lease International

Blink | Onestop-leaseshop | Fleet&Mobility

Blink | Onestop-leaseshop

Redactie Redactie
• Laatste update:
Hans Blink.

Daarnaast zien we in de markt een enorme toename van zogenoemde financial leasecontracten, steeds vaker gericht op de financiering van occasions. Deze contractvormen worden niet aangeboden door de traditionele leasebedrijven, maar door nieuwe spelers, al dan niet verbonden aan een financiële instelling. Ook ontstaan nieuwe initiatieven van bedrijven die in abonnementsvorm onderhouds- en reparatiecontracten voor occasions aanbieden, vaak in samenwerking met geselecteerde dealerbedrijven. 

Als het gaat om privélease is het verdienmodel van de leasemaatschappij vooral gebaseerd op de inkoopkant. De inkoop van grote aantallen van hetzelfde merk en type geeft hen een uitstekende onderhandelingspositie bij de fabrikant/importeur, maar vooral de restwaarderisico’s bij beëindiging van het contract worden echter onderschat. Het succes van privélease betekent immers ook dat er een dumpeffect wordt gecreëerd wanneer deze – vaak kleinere – auto’s van hetzelfde type massaal op de occasionmarkt worden aangeboden. Door de hevige concurrentie en scherpe prijzen en dus (te) hoog ingecalculeerde restwaarden kan het verdienmodel alsnog negatief omslaan. Het zou goed zijn als de leasemaatschappijen zich verdiepen in mogelijke verdienmodellen van tweedehandsauto’s, zoals de financiering en/of het onderhoud 
en verzekering daarvan. Daarmee kunnen ze niet alleen het risico van de nieuw ingezette auto’s beperken maar zelfs een verdienmodel genereren voor hun ex-leaseauto’s. 

Te hoog ingecalculeerde restwaarden kunnen het verdienmodel negatief doen omslaan.

Wellicht is toekomstig succes weggelegd voor de spelers die fleetowners/bedrijven een totaalaanbod kunnen leveren: het traditionele fullservicecontract voor de zakelijk rijder, privélease voor die medewerkers die geen zakelijke auto krijgen of willen en een financierings- en/of onderhoudscontract met gunstige voorwaarden voor het overige personeel.

Met een dergelijk aanbod is een klant minder snel geneigd voor al van deze varianten te gaan shoppen bij diverse aanbieders. Onestopshopping in combinatie met een fraai aanbod voor alle medewerkers op het gebied van automobiliteit betekent een hogere medewerkerstevredenheid – en dat is in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt veel waard!

Hans Blink is zelfstandig consultant en voormalig ceo van Athlon Car Lease International