Hoofdredactioneel | EV of ik schiet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het scherpte daarmee het wetsvoorstel van de Europese Commissie aan, waarin het respectievelijk ging over een reductie van 30 (in 2030) en 15 procent (in 2020). Ook werd in de verordening opgenomen dat de productrange van autofabrikanten in 2030 voor 40 procent moet bestaan uit lage-emissieauto’s (minder dan 50 g CO2/km). Dit geldt voor zowel bestel- als personenauto’s. Begin oktober stemmen het Europees Parlement en de Raad van Ministers van de lidstaten hierover. Autofabrikantenorganisatie Acea schoot in een kramp en wijst erop dat een aangescherpte norm banenverlies betekent, omdat EV’s veel minder onderhoud nodig hebben. Maar autofabrikanten lijken door dieselgate hun hand te hebben overspeeld. Als het voorstel van het EP er door komt, kan de zakelijk rijder over tien jaar niet anders meer dan een EV bestellen. Dat betekent in ons land dus ook dat EV’s bijtellingtechnisch niet langer bevoordeeld hoeven te worden. Signalen dat de EV de markt de komende jaren zal domineren, zitten echter niet zozeer in feitelijkheden zoals wetsvoorstellen, maar ook in losse flodders. Neem McDonalds, zo’n beetje de uitvinder van de industriële koe, dat duurzamer wil worden door laad­palen bij de McDrive te plaatsen. Toen ik dat las, wist ik het zeker: mijn volgende leasebak wordt elektrisch. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Hoofdredactioneel | EV of ik schiet | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | EV of ik schiet

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het scherpte daarmee het wetsvoorstel van de Europese Commissie aan, waarin het respectievelijk ging over een reductie van 30 (in 2030) en 15 procent (in 2020). Ook werd in de verordening opgenomen dat de productrange van autofabrikanten in 2030 voor 40 procent moet bestaan uit lage-emissieauto’s (minder dan 50 g CO2/km). Dit geldt voor zowel bestel- als personenauto’s. Begin oktober stemmen het Europees Parlement en de Raad van Ministers van de lidstaten hierover. Autofabrikantenorganisatie Acea schoot in een kramp en wijst erop dat een aangescherpte norm banenverlies betekent, omdat EV’s veel minder onderhoud nodig hebben. Maar autofabrikanten lijken door dieselgate hun hand te hebben overspeeld. Als het voorstel van het EP er door komt, kan de zakelijk rijder over tien jaar niet anders meer dan een EV bestellen. Dat betekent in ons land dus ook dat EV’s bijtellingtechnisch niet langer bevoordeeld hoeven te worden. Signalen dat de EV de markt de komende jaren zal domineren, zitten echter niet zozeer in feitelijkheden zoals wetsvoorstellen, maar ook in losse flodders. Neem McDonalds, zo’n beetje de uitvinder van de industriële koe, dat duurzamer wil worden door laad­palen bij de McDrive te plaatsen. Toen ik dat las, wist ik het zeker: mijn volgende leasebak wordt elektrisch. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.