Vragen over / Leasing | Moet je als werkgever privé lease faciliteren?

Redactie Redactie
• Laatste update:

En dat is natuurlijk ook handig voor mensen die met een eigen auto hun woon-werk en zakelijke ritten maken. Bij steeds meer werkgevers ontstaat de vraag of privélease ook kan worden gefaciliteerd. Voor werknemers is het een prettige optie, omdat de expertise die de werkgever heeft met leasen in de voorwaarden meegenomen kan worden. En voor de werkgever is het een manier om het aantal zakelijke leaseauto’s te reduceren en meer met mobiliteitsbudgetten te gaan werken. Hoe meer zakelijke kilometers gedeclareerd kunnen worden in verhouding tot het aantal privé kilometers, des te interessanter het voor de werknemer wordt.

Toch zitten er wel wat haken en ogen aan. Denk aan de volgende vragen:

Verlies je niet veel geld als de btw-verrekening over de leasetermijn vervalt door te kiezen voor een privélease auto, in plaats van de reguliere zakelijke leaseauto?

Bij zakelijke lease is een btw-correctie van toepassing als deze auto ook privé wordt gebruikt. Deze correctie komt gemiddeld neer op een 7 tot 10 procent van de jaarlijkse kosten van de auto. Voor een privépersoon is de btw-druk op de autokosten geen 21 procent maar 12 tot 15 procent. Dat komt doordat je als privépersoon geen btw betaalt over wegenbelasting (HSB), bpm-afschrijving en verzekering. Daardoor is het verschil in kosten, veroorzaakt door de btw druk, slechts beperkt tot gemiddeld een paar procent.

Privélease is booming business. Het brengt een nieuwe auto ineens dichtbij voor mensen die niet het geld hebben om een nieuwe te kopen.

Is er sprake van bijtelling als de werknemer zelf in zijn mobiliteit voorziet?

Theoretisch wel: er moet worden bijgeteld als het merendeel van de door de werknemer gemaakte autokosten onbelast wordt vergoed door de werkgever. Dit komt met name ter sprake als de werknemer bij het verkrijgen van het mobiliteitsbudget besluit een goedkope (tweedehands) auto te kopen. Dan wordt een substantieel deel van de autokosten door de werkgever betaald en is bijtelling verschuldigd. Dat pleit dus voor het faciliteren van privé leaseauto’s, omdat daar ook als werkgever de verhouding autokosten en onbelaste vergoeding beter gemonitord kan worden.

Ben je als werkgever medeverantwoordelijk voor de afspraken die vallen onder het privé leasecontract?

Dat kan, zeker als je let op de afwijkende voorwaarden waar de werknemer als privépersoon mee te maken krijgt. Zo mag een leasemaatschappij, volgens het Keurmerk Private Lease, bij meer dan één schade per jaar het eigen risico van verhogen van € 500 naar € 1.000 voor elke volgende niet verhaalbare schade. Dat is die werknemer niet gewend, en het is dus aan te bevelen om daar als werkgever betere afspraken over te maken. Een groot aantal leasemaatschappijen doet dat overigens al uit eigen beweging.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? 

Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Vragen over / Leasing | Moet je als werkgever privé lease faciliteren? | Fleet&Mobility

Vragen over / Leasing | Moet je als werkgever privé lease faciliteren?

Redactie Redactie
• Laatste update:

En dat is natuurlijk ook handig voor mensen die met een eigen auto hun woon-werk en zakelijke ritten maken. Bij steeds meer werkgevers ontstaat de vraag of privélease ook kan worden gefaciliteerd. Voor werknemers is het een prettige optie, omdat de expertise die de werkgever heeft met leasen in de voorwaarden meegenomen kan worden. En voor de werkgever is het een manier om het aantal zakelijke leaseauto’s te reduceren en meer met mobiliteitsbudgetten te gaan werken. Hoe meer zakelijke kilometers gedeclareerd kunnen worden in verhouding tot het aantal privé kilometers, des te interessanter het voor de werknemer wordt.

Toch zitten er wel wat haken en ogen aan. Denk aan de volgende vragen:

Verlies je niet veel geld als de btw-verrekening over de leasetermijn vervalt door te kiezen voor een privélease auto, in plaats van de reguliere zakelijke leaseauto?

Bij zakelijke lease is een btw-correctie van toepassing als deze auto ook privé wordt gebruikt. Deze correctie komt gemiddeld neer op een 7 tot 10 procent van de jaarlijkse kosten van de auto. Voor een privépersoon is de btw-druk op de autokosten geen 21 procent maar 12 tot 15 procent. Dat komt doordat je als privépersoon geen btw betaalt over wegenbelasting (HSB), bpm-afschrijving en verzekering. Daardoor is het verschil in kosten, veroorzaakt door de btw druk, slechts beperkt tot gemiddeld een paar procent.

Privélease is booming business. Het brengt een nieuwe auto ineens dichtbij voor mensen die niet het geld hebben om een nieuwe te kopen.

Is er sprake van bijtelling als de werknemer zelf in zijn mobiliteit voorziet?

Theoretisch wel: er moet worden bijgeteld als het merendeel van de door de werknemer gemaakte autokosten onbelast wordt vergoed door de werkgever. Dit komt met name ter sprake als de werknemer bij het verkrijgen van het mobiliteitsbudget besluit een goedkope (tweedehands) auto te kopen. Dan wordt een substantieel deel van de autokosten door de werkgever betaald en is bijtelling verschuldigd. Dat pleit dus voor het faciliteren van privé leaseauto’s, omdat daar ook als werkgever de verhouding autokosten en onbelaste vergoeding beter gemonitord kan worden.

Ben je als werkgever medeverantwoordelijk voor de afspraken die vallen onder het privé leasecontract?

Dat kan, zeker als je let op de afwijkende voorwaarden waar de werknemer als privépersoon mee te maken krijgt. Zo mag een leasemaatschappij, volgens het Keurmerk Private Lease, bij meer dan één schade per jaar het eigen risico van verhogen van € 500 naar € 1.000 voor elke volgende niet verhaalbare schade. Dat is die werknemer niet gewend, en het is dus aan te bevelen om daar als werkgever betere afspraken over te maken. Een groot aantal leasemaatschappijen doet dat overigens al uit eigen beweging.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? 

Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl