Mobility Matters | Wagenparkbeheerder is positief, maar ziet rol veranderen

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De fleetowners die meededen aan het onderzoek zijn vooral enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen: 71 procent geeft aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. Iets meer dan de helft (53 procent) van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypen in hun vloot te introduceren. Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de respondenten ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen en applicaties die ritten automatiseren. Diensten zoals tankpassen, tolbetalingen en facturering worden vaker samengevoegd op één platform, zoals Shuttel of Radiuz. Een ander voorbeeld dat genoemd wordt zijn ‘load sharing’-apps. Dergelijke apps koppelen chauffeurs aan bedrijven die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen (Logistics as a Service).

Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders verwacht dat hun rol gaat veranderen; de focus verschuift volgens hen van het managen van voertuigen naar het managen van mensen. Er zijn ook uitdagingen, stellen de respondenten: het inperken van operationele kosten (48 procent) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33 procent) gelden als de voornaamste. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich voor te bereiden op nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.

BMW en Daimler sluiten miljardendeal rond mobiliteitsdiensten 

krueger and zetscheDaimler-Benz en BMW investeren de komende jaren een miljard euro in hun mobiliteits-joint-venture. Vorig jaar maakten de twee fabrikanten bekend dat zij hun activiteiten met betrekking tot autodelen, taxidiensten, parkeerdiensten, het opladen van EV’s en het digitale dienstenplatform gaan bundelen. De in totaal veertien merken – goed voor een omzet van tegen de 3 miljard euro – worden in een nieuw bedrijf ondergebracht, dat wordt gevestigd in Berlijn. De twee fabrikanten verwachten circa duizend nieuwe banen te creëren. De deelautodiensten Drivenow en Car2go gaan verder onder de naam Share Now. De bedrijven schuiven ook hun mobiliteitsapps Moovel en Reach Now in elkaar, net als de parkeerplaatsdiensten Park Now en Parkmobile. Onder de naam Free Now breiden de twee hun activiteiten in de taxiwereld uit.

“Door de bundeling ontstaat er een financieel gezond bedrijf”, meldde Daimler-topman Dieter Zetsche. “Beide partners zijn bereid om enorme investeringen te doen, omdat deze markten grote kansen bieden. Deze samenwerking kan leiden tot een gedeelde vloot die zowel elektrisch als autonoom rijdt”, aldus Zetsche, die benadrukt dat de onderlinge rivaliteit niet minder wordt. “Juist onze onderlinge concurrentie heeft ons gebracht tot waar we nu staan.”

Acea wil latere invoering van verplichte rijhulpsystemen

green flagAcea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, vindt 2022 te snel voor de verplichte invoering van een aantal autonome rijhulpsystemen (of ADAS: Advanced Driver Assistance Systems). Acea reageert daarmee op het feit dat de EU-commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) onlangs besloot vóór de verplichte invoering in 2022 van diverse autonome rijhulpsystemen bij nieuwe auto’s te stemmen. Daarmee komt goedkeuring van wetgeving voor dergelijke systemen een stap dichterbij, een al langer gekoesterde wens van de EU. Systemen die binnen de voorgenomen verplichting vallen zijn een autonoom noodremsysteem (AEB), detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren voor auto’s en bestelwagens en systemen die waarschuwen (en ingrijpen) bij het het verlaten van de rijstrook. Acea vindt dat dergelijke veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn, maar zegt dat er meer tijd nodig is om ze te kunnen implementeren.

Aspire Lease wil MKB bijstaan bij verduurzaming autovloot 

aspire onlineNederland is een nieuwe leasemaatschappij rijker: Aspire Lease. Deze maatschappij richt zich op bedrijven die ‘onder begeleiding’ de transitie naar elektrisch vervoer willen maken. Aspire is opgezet door Lennard van Daalen en Ruud Jespers, beide voormalig managers bij ALD. De twee richten zich met Aspire op middelgrote ondernemingen met een vloot van 20 tot 100 auto’s, die hun wagenpark willen verduurzamen. “Veel bedrijven willen dat, maar vinden het lastig daarbij de juiste keuzes te maken. Wij gaan deze bedrijven begeleiden in de transitie naar een lagere CO2-footprint van het wagenpark”, zegt Van Daalen. Het bedrijf ging van start met als launching customer Haute Equipe, dat een wagenpark heeft van 65 auto’s. Met een constructie van transitieauto’s die na 2 jaar boetevrij kunnen worden ingeruild voor een EV, persoonlijk contact en een aanpak op maat verwacht het bedrijf in enkele jaren naar duizend contracten te groeien.

Cijfers

  • Tesla realiseerde in 2018 852 miljoen euro omzet in Nederland. Met 8.600 verkochte Tesla’s is Nederland na de VS en China de grootste afzetmarkt van het merk. Nederland haalde daarmee Noorwegen in, waar de omzet van Tesla daalde.
  • In de EU groeide volgens Acea het aantal benzineauto’s in 2018 met 6,5 procentpunt, waarmee benzineauto’s een marktaandeel hebben van 56,7%. Slechts 2% van het nieuw verkochte wagenpark bestond uit EV’s. In Europa daalde de autoproductie met 1,7%. Ook de export van auto’s daalde, met 1,6%. De auto-import in de EU steeg met 9,3%. Veel groei zat in de sector van commerciële voertuigen: 3,2%. In de EU werden in 2018 2,5 miljoen bedrijfsvoertuigen geregistreerd, het hoogste aantal sinds 2007.
  • De Nederlandse leasevloot besloeg in 2018 1 miljoen auto’s – een record. Private lease was met een vlootgroei van 45,6% voor een groot deel verantwoordelijk voor deze groei. Dat blijkt uit cijfers van leasebranchevereniging VNA. Van het totaal van 1 miljoen leaseauto’s is ongeveer 150 duizend auto’s private lease: een groei van ruim 45 procent ten opzichte van 2017. Het vlootaandeel van particulier geleaste auto’s komt daarmee op 15 procent; in 2017 was dit ongeveer 12 procent.
  • Van de 700 miljoen euro belastingkorting die in totaal op in 2018 ingezette elektrische auto’s wordt verleend, gaat het merendeel naar auto’s van meer dan 50 duizend euro. In totaal werden er in 2018 25.068 elektrische personenauto’s verkocht die onder het bijtellingsregime van 4 procent vielen. Ongeveer de helft daarvan waren auto’s die door hun relatief hoge cataloguswaarde van 80 duizend euro en hoger zorgen voor een hogere inkomstenderving voor de staat: het budgettaire beslag aan mrb-, bpm-, mia- en bijtelling van de auto’s die vorig jaar zijn ingezet, is 700 miljoen euro in de periode 2018-2022. Dit komt uiteindelijk neer op 1.700 euro per ton CO2-reductie.
Mobility Matters | Wagenparkbeheerder is positief, maar ziet rol veranderen | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Wagenparkbeheerder is positief, maar ziet rol veranderen

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De fleetowners die meededen aan het onderzoek zijn vooral enthousiast over het gebruik van nieuwe en alternatieve aandrijvingen: 71 procent geeft aan een voorkeur te hebben voor een elektrische of hybride vloot, wanneer kosten geen rol zouden spelen. Iets meer dan de helft (53 procent) van de wagenparkbeheerders verwacht de komende vijf jaar nieuwe brandstoftypen in hun vloot te introduceren. Daarnaast zien Nederlandse wagenparkbeheerders kansen in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Ruim 72 procent van de respondenten ziet de grootste kansen in het gebruik van autonome voertuigen en applicaties die ritten automatiseren. Diensten zoals tankpassen, tolbetalingen en facturering worden vaker samengevoegd op één platform, zoals Shuttel of Radiuz. Een ander voorbeeld dat genoemd wordt zijn ‘load sharing’-apps. Dergelijke apps koppelen chauffeurs aan bedrijven die leveringen nodig hebben, zodat deze bedrijven logistieke kosten en leveringen kunnen bundelen (Logistics as a Service).

Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse wagenparkbeheerders verwacht dat hun rol gaat veranderen; de focus verschuift volgens hen van het managen van voertuigen naar het managen van mensen. Er zijn ook uitdagingen, stellen de respondenten: het inperken van operationele kosten (48 procent) en het kunnen voldoen aan alle wetgevingen (33 procent) gelden als de voornaamste. De deelnemers verwachten daarom ook extra kennis en training nodig te zullen hebben om zich voor te bereiden op nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Ruim een derde (35 procent) van de ondervraagden ziet bijvoorbeeld veel waarde in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen.

BMW en Daimler sluiten miljardendeal rond mobiliteitsdiensten 

krueger and zetscheDaimler-Benz en BMW investeren de komende jaren een miljard euro in hun mobiliteits-joint-venture. Vorig jaar maakten de twee fabrikanten bekend dat zij hun activiteiten met betrekking tot autodelen, taxidiensten, parkeerdiensten, het opladen van EV’s en het digitale dienstenplatform gaan bundelen. De in totaal veertien merken – goed voor een omzet van tegen de 3 miljard euro – worden in een nieuw bedrijf ondergebracht, dat wordt gevestigd in Berlijn. De twee fabrikanten verwachten circa duizend nieuwe banen te creëren. De deelautodiensten Drivenow en Car2go gaan verder onder de naam Share Now. De bedrijven schuiven ook hun mobiliteitsapps Moovel en Reach Now in elkaar, net als de parkeerplaatsdiensten Park Now en Parkmobile. Onder de naam Free Now breiden de twee hun activiteiten in de taxiwereld uit.

“Door de bundeling ontstaat er een financieel gezond bedrijf”, meldde Daimler-topman Dieter Zetsche. “Beide partners zijn bereid om enorme investeringen te doen, omdat deze markten grote kansen bieden. Deze samenwerking kan leiden tot een gedeelde vloot die zowel elektrisch als autonoom rijdt”, aldus Zetsche, die benadrukt dat de onderlinge rivaliteit niet minder wordt. “Juist onze onderlinge concurrentie heeft ons gebracht tot waar we nu staan.”

Acea wil latere invoering van verplichte rijhulpsystemen

green flagAcea, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten, vindt 2022 te snel voor de verplichte invoering van een aantal autonome rijhulpsystemen (of ADAS: Advanced Driver Assistance Systems). Acea reageert daarmee op het feit dat de EU-commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) onlangs besloot vóór de verplichte invoering in 2022 van diverse autonome rijhulpsystemen bij nieuwe auto’s te stemmen. Daarmee komt goedkeuring van wetgeving voor dergelijke systemen een stap dichterbij, een al langer gekoesterde wens van de EU. Systemen die binnen de voorgenomen verplichting vallen zijn een autonoom noodremsysteem (AEB), detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren voor auto’s en bestelwagens en systemen die waarschuwen (en ingrijpen) bij het het verlaten van de rijstrook. Acea vindt dat dergelijke veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn, maar zegt dat er meer tijd nodig is om ze te kunnen implementeren.

Aspire Lease wil MKB bijstaan bij verduurzaming autovloot 

aspire onlineNederland is een nieuwe leasemaatschappij rijker: Aspire Lease. Deze maatschappij richt zich op bedrijven die ‘onder begeleiding’ de transitie naar elektrisch vervoer willen maken. Aspire is opgezet door Lennard van Daalen en Ruud Jespers, beide voormalig managers bij ALD. De twee richten zich met Aspire op middelgrote ondernemingen met een vloot van 20 tot 100 auto’s, die hun wagenpark willen verduurzamen. “Veel bedrijven willen dat, maar vinden het lastig daarbij de juiste keuzes te maken. Wij gaan deze bedrijven begeleiden in de transitie naar een lagere CO2-footprint van het wagenpark”, zegt Van Daalen. Het bedrijf ging van start met als launching customer Haute Equipe, dat een wagenpark heeft van 65 auto’s. Met een constructie van transitieauto’s die na 2 jaar boetevrij kunnen worden ingeruild voor een EV, persoonlijk contact en een aanpak op maat verwacht het bedrijf in enkele jaren naar duizend contracten te groeien.

Cijfers

  • Tesla realiseerde in 2018 852 miljoen euro omzet in Nederland. Met 8.600 verkochte Tesla’s is Nederland na de VS en China de grootste afzetmarkt van het merk. Nederland haalde daarmee Noorwegen in, waar de omzet van Tesla daalde.
  • In de EU groeide volgens Acea het aantal benzineauto’s in 2018 met 6,5 procentpunt, waarmee benzineauto’s een marktaandeel hebben van 56,7%. Slechts 2% van het nieuw verkochte wagenpark bestond uit EV’s. In Europa daalde de autoproductie met 1,7%. Ook de export van auto’s daalde, met 1,6%. De auto-import in de EU steeg met 9,3%. Veel groei zat in de sector van commerciële voertuigen: 3,2%. In de EU werden in 2018 2,5 miljoen bedrijfsvoertuigen geregistreerd, het hoogste aantal sinds 2007.
  • De Nederlandse leasevloot besloeg in 2018 1 miljoen auto’s – een record. Private lease was met een vlootgroei van 45,6% voor een groot deel verantwoordelijk voor deze groei. Dat blijkt uit cijfers van leasebranchevereniging VNA. Van het totaal van 1 miljoen leaseauto’s is ongeveer 150 duizend auto’s private lease: een groei van ruim 45 procent ten opzichte van 2017. Het vlootaandeel van particulier geleaste auto’s komt daarmee op 15 procent; in 2017 was dit ongeveer 12 procent.
  • Van de 700 miljoen euro belastingkorting die in totaal op in 2018 ingezette elektrische auto’s wordt verleend, gaat het merendeel naar auto’s van meer dan 50 duizend euro. In totaal werden er in 2018 25.068 elektrische personenauto’s verkocht die onder het bijtellingsregime van 4 procent vielen. Ongeveer de helft daarvan waren auto’s die door hun relatief hoge cataloguswaarde van 80 duizend euro en hoger zorgen voor een hogere inkomstenderving voor de staat: het budgettaire beslag aan mrb-, bpm-, mia- en bijtelling van de auto’s die vorig jaar zijn ingezet, is 700 miljoen euro in de periode 2018-2022. Dit komt uiteindelijk neer op 1.700 euro per ton CO2-reductie.