'De uitdaging wordt om mensen geconcentreerd te houden'

Professor Sander Klous over de acceptatie van autonoom rijden

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

Waarom is Nederland volgens KPMG een ideaal land voor autonoom?

“Omdat de overheid innovatie stimuleert, ook op dit gebied. De RDW is bezig met een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s, er vinden tests plaats van platooning op de openbare weg: we zijn bereid onze infrastructuur erop aan te passen en dat is nodig. Ook Nederlandse consumenten adopteren sneller dan in andere landen vernieuwing.”

Volgens een ander onderzoek, van toeleverancier Bosch, ligt de acceptatie van zelfrijdende auto’s in Nederland juist niet zo hoog. Hoe verklaart u dit verschil?

“Zij vroegen consumenten of die in een autonome auto zouden stappen, maar dat vind ik wetenschappelijk gezien niet de juiste manier. Mensen laten vaak ander gedrag zien dan wat ze zeggen te doen. Wij baseren ons op de acceptatie van eerdere innovaties, zoals de elektrische auto.”

Er wordt ook gezegd dat het verkeer in onze binnensteden veel te onvoorspelbaar is om een auto ‘level 5’ autonoom te laten rijden. 

klous sander kpmg foto don wijns“In de Nederlandse steden zie ik het ook niet zo snel gebeuren, maar daarbuiten kun je de omgeving prima conditioneren om platooning mogelijk te maken. Eerst met transport en daarna met personenauto’s. In Nederland wachten we niet tot de technologie volledig is doorontwikkeld, maar we gebruiken de beschikbare mogelijkheden. In communicatie tussen auto’s onderling lopen we voorop, ook omdat dit noodzakelijk is om die platooning goed uit te voeren. Het is bewezen dat als alle auto’s zelf kunnen rijden, maar niet met elkaar ‘praten’, het aantal files nog niet afneemt. Daarvoor moeten auto’s op elkaar kunnen reageren.”

U werkt als hoogleraar aan artificial intelligence. Wat maakt de autobranche zo geschikt voor deze technologie?

“Het is een goede markt is om snel financieel resultaat te behalen: als we chauffeurloze vrachtauto’s kunnen laten rijden, dan scheelt dat geld. Daarnaast speelt de autobranche tot ieders verbeelding en stimuleert ook de overheid elektrisch vervoer en de komst van autonome auto’s. Ook in het bedrijfsleven worden er veel investeringen gedaan, door autofabrikanten en techbedrijven.”

Maar het vertrouwen in zelfrijdende auto’s en artificial intelligence krijgt toch ook regelmatig een knauw door ongelukken en muitende technologie?

“Auto’s met rijhulpsystemen maken minder ongelukken dan die zonder. Daar is geen discussie over mogelijk. De uitdaging wordt wél om mensen alert te houden. Iemand die reist in een autonome auto moet ongeveer gedurende 1 op de 160 duizend kilometer geconcentreerd zijn. Autonoom autorijden wordt dus slaapverwekkend. En zo’n auto maakt inderdaad ook zelf ongelukken; het zullen er veel minder zijn, maar de ongelukken die door technologie worden veroorzaakt, zijn juist degene die we als mens niet zullen maken. Daarom noemen we artificial intelligence ook wel alien intelligence: systemen zijn buitenmenselijk en maken dus ook buitenmenselijke fouten. De combinatie van mens en machine is het beste.”

Professor Sander Klous over de acceptatie van autonoom rijden | Fleet&Mobility
'De uitdaging wordt om mensen geconcentreerd te houden'

Professor Sander Klous over de acceptatie van autonoom rijden

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

Waarom is Nederland volgens KPMG een ideaal land voor autonoom?

“Omdat de overheid innovatie stimuleert, ook op dit gebied. De RDW is bezig met een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s, er vinden tests plaats van platooning op de openbare weg: we zijn bereid onze infrastructuur erop aan te passen en dat is nodig. Ook Nederlandse consumenten adopteren sneller dan in andere landen vernieuwing.”

Volgens een ander onderzoek, van toeleverancier Bosch, ligt de acceptatie van zelfrijdende auto’s in Nederland juist niet zo hoog. Hoe verklaart u dit verschil?

“Zij vroegen consumenten of die in een autonome auto zouden stappen, maar dat vind ik wetenschappelijk gezien niet de juiste manier. Mensen laten vaak ander gedrag zien dan wat ze zeggen te doen. Wij baseren ons op de acceptatie van eerdere innovaties, zoals de elektrische auto.”

Er wordt ook gezegd dat het verkeer in onze binnensteden veel te onvoorspelbaar is om een auto ‘level 5’ autonoom te laten rijden. 

klous sander kpmg foto don wijns“In de Nederlandse steden zie ik het ook niet zo snel gebeuren, maar daarbuiten kun je de omgeving prima conditioneren om platooning mogelijk te maken. Eerst met transport en daarna met personenauto’s. In Nederland wachten we niet tot de technologie volledig is doorontwikkeld, maar we gebruiken de beschikbare mogelijkheden. In communicatie tussen auto’s onderling lopen we voorop, ook omdat dit noodzakelijk is om die platooning goed uit te voeren. Het is bewezen dat als alle auto’s zelf kunnen rijden, maar niet met elkaar ‘praten’, het aantal files nog niet afneemt. Daarvoor moeten auto’s op elkaar kunnen reageren.”

U werkt als hoogleraar aan artificial intelligence. Wat maakt de autobranche zo geschikt voor deze technologie?

“Het is een goede markt is om snel financieel resultaat te behalen: als we chauffeurloze vrachtauto’s kunnen laten rijden, dan scheelt dat geld. Daarnaast speelt de autobranche tot ieders verbeelding en stimuleert ook de overheid elektrisch vervoer en de komst van autonome auto’s. Ook in het bedrijfsleven worden er veel investeringen gedaan, door autofabrikanten en techbedrijven.”

Maar het vertrouwen in zelfrijdende auto’s en artificial intelligence krijgt toch ook regelmatig een knauw door ongelukken en muitende technologie?

“Auto’s met rijhulpsystemen maken minder ongelukken dan die zonder. Daar is geen discussie over mogelijk. De uitdaging wordt wél om mensen alert te houden. Iemand die reist in een autonome auto moet ongeveer gedurende 1 op de 160 duizend kilometer geconcentreerd zijn. Autonoom autorijden wordt dus slaapverwekkend. En zo’n auto maakt inderdaad ook zelf ongelukken; het zullen er veel minder zijn, maar de ongelukken die door technologie worden veroorzaakt, zijn juist degene die we als mens niet zullen maken. Daarom noemen we artificial intelligence ook wel alien intelligence: systemen zijn buitenmenselijk en maken dus ook buitenmenselijke fouten. De combinatie van mens en machine is het beste.”