Nieuwe werkelijkheid, nieuwe mobiliteit

Event | Mobiliteitsmanagement Event 2021

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Heliview

Door corona zijn we plotsklaps in een nieuwe werkelijkheid terecht gekomen: door het vele thuiswerken leerden we dat we niet elke dag in de auto naar de werkplek hoeven. Het stelt fleet- en mobiliteitsmanagers voor de nodige vragen op mobiliteitsgebied, hybride werken en slimmer reizen.
“In eerste instantie dachten we als organisatie – waaronder een commissie van fleetmanagement deskundigen – dat het een goede stimulans zou zijn voor een verschuiving van auto naar mobiliteit”, zegt Ingeborg Bosch, projectmanager van het Mobiliteitsmanagement Event. “We dachten dat mensen daardoor ook beter zouden nadenken over de impact van hun reisgedrag. Maar wat blijkt? Mensen durven het OV niet meer in en stappen eerder in de auto om twee of drie dagen naar kantoor te komen. Het lijkt alsof corona ons weer op achterstand heeft gezet.”

Uitdaging

In het programma is er aandacht voor alternatieve vervoersopties voor de auto, maar ook elektrificatie speelt een belangrijke rol. “Het wagenpark moet verduurzamen en dat kan met elektrische auto’s. Maar naast de leaseauto zijn er ook andere mogelijkheden. Denk aan deelauto’s, de elektrische scooter, de fiets en er zijn bedrijven die het lopen naar werk stimuleren door daar een km-vergoeding voor te geven die hoger is dan het gebruik van de eigen auto. Kortom, mogelijkheden te over”, zo zegt Bosch.
Deze onderwerpen komen dan ook veelvuldig aan bod op de congresdag en/of het online event dat is gericht op hr managers, wagenparkbeheerders, inkopers, operations & facility managers en mobiliteitsmanagers. Hier komen vraagstukken aan de orde als: hoe gaat het met laadfaciliteiten als je je wagenpark verder elektrificeert? Welke opties biedt MaaS en wat zijn de belastingregels voor de fiets?
“Alleen het faciliteren van diverse mogelijkheden blijkt niet altijd voldoende voor medewerkers. De grootste uitdaging zit ‘m in het gedrag van de medewerker zelf. Daar is gedragsverandering voor nodig. Daar hebben we gedragspsycholoog Guido Lammerts voor uitgenodigd.”

Het is belangrijk dat de kernwaarden van je bedrijf worden weerspiegeld in het mobiliteits- en HR-beleid”, aldus Marlies Knijnenberg, head of HR bij HDI Global.

Marlies Knijnenberg, head of HR bij HDI Global en lid van de adviescommissie van het Mobiliteitsmanagement Event, is druk bezig met de vraag hoe aantrekkelijk werkgeverschap het beste te vertalen is naar een aansprekend mobiliteitsbeleid. “Vanwege krapte op de arbeidsmarkt is het nu belangrijker dan ooit om je goed te profileren als aantrekkelijk werkgever. Het is belangrijk dat de kernwaarden van je bedrijf worden weerspiegeld in het mobiliteits- en HR-beleid.”
Volgens Knijnenberg is het belangrijk dat je je als bedrijf positief kunt onderscheiden van de rest, ook in je mobiliteitsbeleid. “De tijd dat een leaseauto een lokkertje was om mensen naar binnen te halen is voorbij, maar de vraag is nu met welke mix aan mobiliteitsdiensten je een aansprekend beleid voert. Ik denk dat veel mobiliteitsmanagers op dit moment worstelen met die vraag”, aldus Knijnenberg. “Dat betekent dat je sowieso opnieuw moet nadenken over de rol van de leaseauto. En dus nadenken over zaken die binnen de organisatie wellicht als oude vanzelfsprekendheden worden beschouwd. Als je aan iemands leaseauto of regeling komt, roept dat nog steeds emoties op: daar moet je allemaal rekening mee houden. Het veranderen van gedrag is nog niet zo makkelijk, al wil iedereen duurzaam bezig zijn.”

Corona-effecten

heliview fotonr 2Ook Knijnenberg onderkent de effecten van corona op mobiliteit, maar is in ieder geval verheugd over het feit dat de pandemie duidelijk heeft gemaakt dat we flexibeler kunnen omgaan met thuiswerken en mobiliteit. Knijnenberg: “Dat betekent dat we nu wellicht toch meer open

Vernieuwde aanpak

De congresdag van het jaarlijkse Mobiliteitsmanagement Event (v/h Fleet Mobility Live) vindt dit jaar plaats op 7 december in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Nieuw is dat bezoekers tijdens de congresdag hun eigen programma kunnen samenstellen met een brede keuze aan onderwerpen. Van duurzaamheid tot circulaire economie, de energietransitie, goed werkgeverschap, de toekomst van het wagenpark en hybride werken-slim reizen. Daarnaast gaat het event een dag later online door met extra diverse inspirerende verdiepende sessies.

Meer informatie: https://heliview.nl/mobiliteitsmanagement/

Event | Mobiliteitsmanagement Event 2021 | Fleet&Mobility
Nieuwe werkelijkheid, nieuwe mobiliteit

Event | Mobiliteitsmanagement Event 2021

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Heliview

Door corona zijn we plotsklaps in een nieuwe werkelijkheid terecht gekomen: door het vele thuiswerken leerden we dat we niet elke dag in de auto naar de werkplek hoeven. Het stelt fleet- en mobiliteitsmanagers voor de nodige vragen op mobiliteitsgebied, hybride werken en slimmer reizen.
“In eerste instantie dachten we als organisatie – waaronder een commissie van fleetmanagement deskundigen – dat het een goede stimulans zou zijn voor een verschuiving van auto naar mobiliteit”, zegt Ingeborg Bosch, projectmanager van het Mobiliteitsmanagement Event. “We dachten dat mensen daardoor ook beter zouden nadenken over de impact van hun reisgedrag. Maar wat blijkt? Mensen durven het OV niet meer in en stappen eerder in de auto om twee of drie dagen naar kantoor te komen. Het lijkt alsof corona ons weer op achterstand heeft gezet.”

Uitdaging

In het programma is er aandacht voor alternatieve vervoersopties voor de auto, maar ook elektrificatie speelt een belangrijke rol. “Het wagenpark moet verduurzamen en dat kan met elektrische auto’s. Maar naast de leaseauto zijn er ook andere mogelijkheden. Denk aan deelauto’s, de elektrische scooter, de fiets en er zijn bedrijven die het lopen naar werk stimuleren door daar een km-vergoeding voor te geven die hoger is dan het gebruik van de eigen auto. Kortom, mogelijkheden te over”, zo zegt Bosch.
Deze onderwerpen komen dan ook veelvuldig aan bod op de congresdag en/of het online event dat is gericht op hr managers, wagenparkbeheerders, inkopers, operations & facility managers en mobiliteitsmanagers. Hier komen vraagstukken aan de orde als: hoe gaat het met laadfaciliteiten als je je wagenpark verder elektrificeert? Welke opties biedt MaaS en wat zijn de belastingregels voor de fiets?
“Alleen het faciliteren van diverse mogelijkheden blijkt niet altijd voldoende voor medewerkers. De grootste uitdaging zit ‘m in het gedrag van de medewerker zelf. Daar is gedragsverandering voor nodig. Daar hebben we gedragspsycholoog Guido Lammerts voor uitgenodigd.”

Het is belangrijk dat de kernwaarden van je bedrijf worden weerspiegeld in het mobiliteits- en HR-beleid”, aldus Marlies Knijnenberg, head of HR bij HDI Global.

Marlies Knijnenberg, head of HR bij HDI Global en lid van de adviescommissie van het Mobiliteitsmanagement Event, is druk bezig met de vraag hoe aantrekkelijk werkgeverschap het beste te vertalen is naar een aansprekend mobiliteitsbeleid. “Vanwege krapte op de arbeidsmarkt is het nu belangrijker dan ooit om je goed te profileren als aantrekkelijk werkgever. Het is belangrijk dat de kernwaarden van je bedrijf worden weerspiegeld in het mobiliteits- en HR-beleid.”
Volgens Knijnenberg is het belangrijk dat je je als bedrijf positief kunt onderscheiden van de rest, ook in je mobiliteitsbeleid. “De tijd dat een leaseauto een lokkertje was om mensen naar binnen te halen is voorbij, maar de vraag is nu met welke mix aan mobiliteitsdiensten je een aansprekend beleid voert. Ik denk dat veel mobiliteitsmanagers op dit moment worstelen met die vraag”, aldus Knijnenberg. “Dat betekent dat je sowieso opnieuw moet nadenken over de rol van de leaseauto. En dus nadenken over zaken die binnen de organisatie wellicht als oude vanzelfsprekendheden worden beschouwd. Als je aan iemands leaseauto of regeling komt, roept dat nog steeds emoties op: daar moet je allemaal rekening mee houden. Het veranderen van gedrag is nog niet zo makkelijk, al wil iedereen duurzaam bezig zijn.”

Corona-effecten

heliview fotonr 2Ook Knijnenberg onderkent de effecten van corona op mobiliteit, maar is in ieder geval verheugd over het feit dat de pandemie duidelijk heeft gemaakt dat we flexibeler kunnen omgaan met thuiswerken en mobiliteit. Knijnenberg: “Dat betekent dat we nu wellicht toch meer open

Vernieuwde aanpak

De congresdag van het jaarlijkse Mobiliteitsmanagement Event (v/h Fleet Mobility Live) vindt dit jaar plaats op 7 december in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Nieuw is dat bezoekers tijdens de congresdag hun eigen programma kunnen samenstellen met een brede keuze aan onderwerpen. Van duurzaamheid tot circulaire economie, de energietransitie, goed werkgeverschap, de toekomst van het wagenpark en hybride werken-slim reizen. Daarnaast gaat het event een dag later online door met extra diverse inspirerende verdiepende sessies.

Meer informatie: https://heliview.nl/mobiliteitsmanagement/