Faillissement voor fabrikant van e-brommers Eysing

Faillissement • De opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes speelden een rol bij het faillissement van het bedrijf.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Eysing.com)

De rechtbank in Den Bosch heeft het faillissement uitgesproken over Eysing, een fabrikant van elektrische brommers. De oprichters stellen dat het gebrek aan ‘noodzakelijke financiering’ het onmogelijk maakte om het bedrijf voort te zetten. Dat meldt ANP.

Volgens de oprichters bleven investeringen uit vanwege problemen bij andere fabrikanten van elektrische voertuigen het afgelopen jaar, waardoor het moeilijk was om het vertrouwen van investeerders te winnen. Zo ging streetscooter-bouwer B-On onlangs failliet, net als e-bike fabrikant Qwic. Ook de opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes speelden een rol bij het faillissement van het bedrijf.

Eysing werd in 2017 opgericht door vier vrienden uit Vught en ontwikkelde een elektrische brommer met een retro-uitstraling, geïnspireerd op de Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto’s en motorfietsen. De accu was verwerkt in de tank van de brommer.

Garanties

Volgens Stijn Smit (25), een van de oprichters, had het bedrijf een financieringsbehoefte van 1,5 miljoen euro. “En daarnaast zijn wij ook vooral op zoek naar een strategische partner. Het afgelopen jaar hebben we veel investeringsgesprekken gevoerd. Helaas is het ons niet gelukt om die financiering aan te trekken”, zegt Smit. Met het geld had hij de groei van het bedrijf willen financieren, waaronder het verder ontwikkelen van een nieuw model en de verkoop uitbreiden naar het buitenland.

Nu rijden er een kleine 150 retrobrommers rond in Nederland van het merk Eysing. Hoe garanties afgewikkeld worden kon Smit niet zeggen. “We hebben nog onderdelen liggen, maar het is niet meer aan ons helaas om te bepalen of die verkocht of geveild worden, of dat er een partij wordt gezocht die met Eysing in gesprek wil om iets te kunnen bereiken.”

Curator Bas van Dooren van Holla Advocaten vindt het nog te vroeg om te zeggen of er een doorstart komt. “Ik ben er pas gisterenmiddag voor het eerst geweest. De enige kans die er is, lijkt mij, is dat er een bevlogen partij bereid is om deze start-up verder op weg te helpen, want er moet nog wel echt veel gebeuren”, aldus de curator. “En er moet wel serieus wat geld bij, maar voor de mensen die het kunnen betalen is het denk ik een leuk speeltje”, besluit hij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Faillissement voor fabrikant van e-brommers Eysing | Fleet&Mobility

Faillissement voor fabrikant van e-brommers Eysing

Faillissement • De opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes speelden een rol bij het faillissement van het bedrijf.
Sander van Vliet Sander van Vliet
(Foto: Eysing.com)

De rechtbank in Den Bosch heeft het faillissement uitgesproken over Eysing, een fabrikant van elektrische brommers. De oprichters stellen dat het gebrek aan ‘noodzakelijke financiering’ het onmogelijk maakte om het bedrijf voort te zetten. Dat meldt ANP.

Volgens de oprichters bleven investeringen uit vanwege problemen bij andere fabrikanten van elektrische voertuigen het afgelopen jaar, waardoor het moeilijk was om het vertrouwen van investeerders te winnen. Zo ging streetscooter-bouwer B-On onlangs failliet, net als e-bike fabrikant Qwic. Ook de opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes speelden een rol bij het faillissement van het bedrijf.

Eysing werd in 2017 opgericht door vier vrienden uit Vught en ontwikkelde een elektrische brommer met een retro-uitstraling, geïnspireerd op de Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto’s en motorfietsen. De accu was verwerkt in de tank van de brommer.

Garanties

Volgens Stijn Smit (25), een van de oprichters, had het bedrijf een financieringsbehoefte van 1,5 miljoen euro. “En daarnaast zijn wij ook vooral op zoek naar een strategische partner. Het afgelopen jaar hebben we veel investeringsgesprekken gevoerd. Helaas is het ons niet gelukt om die financiering aan te trekken”, zegt Smit. Met het geld had hij de groei van het bedrijf willen financieren, waaronder het verder ontwikkelen van een nieuw model en de verkoop uitbreiden naar het buitenland.

Nu rijden er een kleine 150 retrobrommers rond in Nederland van het merk Eysing. Hoe garanties afgewikkeld worden kon Smit niet zeggen. “We hebben nog onderdelen liggen, maar het is niet meer aan ons helaas om te bepalen of die verkocht of geveild worden, of dat er een partij wordt gezocht die met Eysing in gesprek wil om iets te kunnen bereiken.”

Curator Bas van Dooren van Holla Advocaten vindt het nog te vroeg om te zeggen of er een doorstart komt. “Ik ben er pas gisterenmiddag voor het eerst geweest. De enige kans die er is, lijkt mij, is dat er een bevlogen partij bereid is om deze start-up verder op weg te helpen, want er moet nog wel echt veel gebeuren”, aldus de curator. “En er moet wel serieus wat geld bij, maar voor de mensen die het kunnen betalen is het denk ik een leuk speeltje”, besluit hij.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.